Oliva: Nejen dálnice jsou ostudou vlády
Jedná se o obchvat Doudleb nad Orlicí na I/11, obchvat Nové Paky na I/16 a o výstavbu dálnice D11 v úseku Hradec Králové – Smiřice. Snad ještě podstatnějším problémem však je pozice mrtvého brouka, kterou vláda zaujímá ke katastrofálnímu stavu silnic II. a III. třídy, které stát převedl do vlastnictví kraje, avšak bez odpovídajícího finančního krytí.
„V Královéhradeckém kraji je těchto silnic 3315 kilometrů, některé na hranici sjízdnosti. Rozpočet kraje může po odečtení mandatorních a dalších nutných výdajů věnovat na jejich údržbu a opravy částku cca 400 milionů korun. Přibližně polovinu částky spotřebuje zimní údržba a nekonečné opravy výtluků, takže na zásadnější opravy zbývá asi polovina. To při délce těchto silnic znamená rekonstrukci či větší opravu jednou za 100 let,“ říká místopředseda krajské organizace TOP 09 Královéhradeckého kraje Jiří Oliva.
Kraje mají možnost legislativní iniciativy a mohou se alespoň pokusit věc změnit. Vláda může tento problém řešit v oblasti státního rozpočtu, avšak nezdá se, že by tento problém ležel někomu na srdci. „Známé babišovské „makání“ se bohužel zatím projevuje intenzivně na budování různých „čapích hnízd“ za dotace EU a silnice II. a III. tříd, po kterých jezdí denně do práce desítky tisíc občanů kraje, musí počkat. Jak dlouho nikdo neví, nicméně rychlejším řešením by zřejmě byla jiná vláda“, konstatoval Jiří Oliva.
Romana Putnová
krajská manažerka TOP 09 Královéhradecký kraj