Město plánuje Hradci ulehčit od dopravní zátěže co nejdříve
Dohoda se statkářkou Havránkovou o prodeji pozemků pro další výstavbu D 11 má pro město a kraj strategický význam. Vrací se zpět varianta sjezdu z D 11 u křižovatky Bláhovka, jak se kdysi plánovalo. Pokud by statkářka pozemky neprodala, nouzová varianta předpokládala exit o 700 metrů dál směrem ke Stěžerům.
„Sjezd u Bláhovky je výrazně výhodnější a má velký význam pro budoucí Jižní spojku, která Hradci maximálně odlehčí od vzrůstající dopravní zátěže,“ vysvětlil náměstek primátora Jindřich Vedlich. O sjezdu právě u Bláhovky již existuje dohoda s Ředitelstvím silnic a dálnic. „My v této souvislosti nespíme a jednáme. Musíme si s ŘSD co nejdříve vyjasnit, jak bude křižovatka Bláhovka vypadat, jakou bude mít definitivní podobu sjezd z dálnice a zda bude uskutečněna okružní křižovatka Bláhovka II, která na sjezd navazuje. Bláhovka II bude začátkem Jižní spojky. Odtud mají výjezd hasiči, odtud bude operativně obsluhována celá D 11,“ upřesnil Jindřich Vedlich.
Informaci o tom, jak bude vypadat první navazující křižovatka po sjezdu z dálnice, potřebuje město co nejdříve mimo jiné pro to, aby mohlo zadat zpracování nového územního plánu. „Jednání o něm povedeme v průběhu léta. Budeme se také rozhodovat, za jakých podmínek se budeme jako město na stavbě podílet,“ říká Jindřich Vedlich. Druhým krokem je dohoda mezi městem a státem (ŘSD), týkající se vzájemného postupu, který povede k uskutečnění stavby Jižní spojky. „Za nás jsme připraveni jednat o zajištění dokumentace pro územní rozhodnutí,“ říká městský architekt Petr Brůna.
Důležitá Jižní spojka může dostat zelenou
Plánovaná Jižní spojka je pro město velmi důležitou stavbou a při její kapacitě zhruba 20 vozidel za 24 hodin je snadné si představit, jaká zátěž ve městě ubude. „Je třeba si připomenout i její důležitost i v rámci vnitrokrajských dopravních vztahů. Vyřeší problém, kdy se při průjezdu na Jaroměř nebo na Prahu projíždějí řidiči centrem města, které tím zatěžují,“ vysvětluje Petr Brůna. „Máme za sebou několik velmi důležitých jednání z poloviny června, která, jak věříme, povedou k tomu, že tuto stavbu budeme moci uskutečnit,“, uvádí Jindřich Vedlich.
Ve stejném rozsahu město koná kroky pro zajištění realizace tzv. Severní tangenty. Ta je velmi sledovaná z pohledu tranzitní dopravy. „Máme v přípravě obě stavby, Jižní spojku i Severní tangentu. Jednáme obdobným způsobem o jejich realizaci. Jižní spojka je rozpracovanější a záleží na státu, podle jakých priorit vyhodnotí své investice,“ uzavírá náměstek Vedlich.
Komunikace s veřejností