Města hlásí: „Zima nás nemůže zaskočit“
Technika je v pohotovosti a posypový materiál připraven
rostislav-petrak
Náchodsko – Stále klesající teploty a proletující sněhové vločky už brzy prověří města, jak se připravila na zimní údržbu. Na otázku, „až se zima zeptá“, prý mají jednoznačnou odpověď – „jsme připraveni!“.
UDRŽUJÍ OKOLO STA KILOMETRŮ KOMUNIKACÍ
Například v Červeném Kostelci ještě nevyjížděli, ale v posledních dvou dnech už drželi pohotovost a byli připraveni okamžitě vyjet do ulic. Místních komunikací tam prý udržují okolo sta kilometrů.
„Město v zimním období udržuje místní komunikace a chodníky, a to i ty, které vedou okolo silnic I., II. a III. třídy, které vlastní a udržuje stát či kraj,“ informoval starosta Červeného Kostelce Rostislav Petrák.
Na zimní údržbu má město k dispozici tři traktory s radlicí. Na posyp používají víceúčelový stroj Sněžka a multikáru, která je vybavena také radlicí.
Schůdnost chodníků zajišťují za pomoci malého užitkového stroje Belos.
Na vyhrnování sněhu v okrajových částech města mají nasmlouvanou další techniku u externí firmy.
„Zásobu posypového materiálu máme zatím dostatečnou, a to zbytek od loňského roku. Letos se nakupovat zatím nemuselo. Dodávky nového posypového materiálu jsou ale pro případ rychlého dodání sjednané,“ uvedl starosta.
Na skladě mají nyní v Červeném Kostelci asi padesát tun posypové soli a sto tun štěrku. Na jak dlouho bude tato zásoba stačit, ukáže až nastávající zima.
„Na kolik přijde zimní údržba je těžké odpovědět. Každá zima je jiná a rozdíl je tak i ve spotřebovaném materiálu. Například vloni jsme spotřebovali asi dvacet tun soli a stejné množství štěrku. Uvidíme co nám následující měsíce přinesou,“ dodal Rostislav Petrák.
JSOU PŘIPRAVENI OKAMŽITĚ VYJET DO TERÉNU
Připraveni a v pohotovosti jsou i v technických službách v Broumově. Zatím do ulic nemuseli, ale asi to prý nebude dlouho trvat, co bude jejich pomoc potřeba.
„Vozidla máme připravena, materiál nakoupen a připraven k použití. Celkem máme k dispozici sedm strojů, a to traktory a multikáry. Udržujeme ale i rajony, kde technika použít nejde a musejí se udržovat ručně,“ uvedla ředitelka broumovských technických služeb Dana Hejnišová.
Jelikož Broumov leží v Chráněné krajinné oblasti Broumovsko, kde je zakázáno používat pro posyp sůl, tak mají na dvoře připravenou hromadu jemné drti.
„Na solení máme výjimku pouze na několika místech. 90 % komunikací a chodníků sypeme štěrkem. Udržujeme ale i rajony, kde se technika nedostane. Tam je potřeba použít ruční sílu. Na to máme k dispozici naše zaměstnance,“ vysvětlila.
Plán zimní údržby a služby mají na technických službách rozepsané až do konce března. Jsou stále v pohotovosti a v případě potřeby okamžitě vyjet. „Zima by nás neměla zaskočit,“ dodala Dana Hejnišová.
UDRŽUJÍ DVĚ MĚSTA. STROJE MAJÍ, ALE LIDI NE
Nemalé sousto mají na starost technické služby v Jaroměři, které udržují i Josefov. V zimě musí zajistit sjízdnost na asi 60 kilometrech místních komunikací, ale schůdné je potřeba mít i chodníky nejen po obou stranách komunikací, ale i ty souběžné s hlavními silnicemi, které město křižují. Jsou ale místa, kde je potřeba vyhrnovat ručně, a to především v centru města a asi šest schodišť, o které se technické služby starají.
Tam využívají své zaměstnance. „Na zimní údržbu máme letos dvě nové multikáry vybavené na zimní údržbu. Je s nimi možné vyhrnovat i posypávat. K dispozici máme ještě dva traktory se zadními radlicemi a čtyři stroje na údržbu chodníků. . Máme ještě další dvě multikáry a jednu v záloze náhradní. Na to už nemáme řidiče. Strojově ale jsme vybaveni celkem dobře,“ posteskla si nad nedostatkem zaměstnanců ředitelka technických služeb v Jaroměři Hana Paulusová.
Do terénu ještě nemuseli, ale jsou v plné pohotovosti kdykoliv vyjet. „Teoreticky jsme připraveni. Praxi prověří první výjezd,“ dodala Hana Paulusová.
K DISPOZICI MAJÍ VELKÝ SORTIMENT TECHNIKY
Na likvidaci případného sněhového přídělu jsou připraveni i v technických službách v Novém Městě nad Metují. Jejich vozový park je opravdu bohatý, jak informovala Eva Kupková z městského úřadu. K dispozici mají tři traktory s radlicí, dva sypače na vozech multicar a letošní nový přírůstek, zametací vůz Ladog. Pro údržbu chodníků využívají kromě zametacích multicarů i speciální úzké stroje s předním válcovým kartáčem, který je možné zaměnit za radlice, a dále tři ručně vedené vyhrnovací stroje, dvě malé ručně vedené sněhové frézy a motorovou čtyřkolku. Na čtyřkolce je prý možné měnit radlici s válcovým kartáčem a dle potřeby za ní zapojit i malý chodníkový sypač.
Město v zimě udržuje šestačtyřicet kilometrů místních komunikací, ale i místa, kde se odklízí sníh ručně. „Jsou to například schody k Horákovu mlýnu, schodů do Spů, všechna schodiště na Komenského ulici a na Rychtě. Ručně se také provádí dočišťování vstupů na přechody pro chodce a autobusové nástupiště,“ popsala Eva Kupková.
UDRŽUJÍ OKOLO STA KILOMETRŮ KOMUNIKACÍ
Například v Červeném Kostelci ještě nevyjížděli, ale v posledních dvou dnech už drželi pohotovost a byli připraveni okamžitě vyjet do ulic. Místních komunikací tam prý udržují okolo sta kilometrů.
„Město v zimním období udržuje místní komunikace a chodníky, a to i ty, které vedou okolo silnic I., II. a III. třídy, které vlastní a udržuje stát či kraj,“ informoval starosta Červeného Kostelce Rostislav Petrák.
Na zimní údržbu má město k dispozici tři traktory s radlicí. Na posyp používají víceúčelový stroj Sněžka a multikáru, která je vybavena také radlicí.
Schůdnost chodníků zajišťují za pomoci malého užitkového stroje Belos.
Na vyhrnování sněhu v okrajových částech města mají nasmlouvanou další techniku u externí firmy.
„Zásobu posypového materiálu máme zatím dostatečnou, a to zbytek od loňského roku. Letos se nakupovat zatím nemuselo. Dodávky nového posypového materiálu jsou ale pro případ rychlého dodání sjednané,“ uvedl starosta.
Na skladě mají nyní v Červeném Kostelci asi padesát tun posypové soli a sto tun štěrku. Na jak dlouho bude tato zásoba stačit, ukáže až nastávající zima.
„Na kolik přijde zimní údržba je těžké odpovědět. Každá zima je jiná a rozdíl je tak i ve spotřebovaném materiálu. Například vloni jsme spotřebovali asi dvacet tun soli a stejné množství štěrku. Uvidíme co nám následující měsíce přinesou,“ dodal Rostislav Petrák.
JSOU PŘIPRAVENI OKAMŽITĚ VYJET DO TERÉNU
Připraveni a v pohotovosti jsou i v technických službách v Broumově. Zatím do ulic nemuseli, ale asi to prý nebude dlouho trvat, co bude jejich pomoc potřeba.
„Vozidla máme připravena, materiál nakoupen a připraven k použití. Celkem máme k dispozici sedm strojů, a to traktory a multikáry. Udržujeme ale i rajony, kde technika použít nejde a musejí se udržovat ručně,“ uvedla ředitelka broumovských technických služeb Dana Hejnišová.
Jelikož Broumov leží v Chráněné krajinné oblasti Broumovsko, kde je zakázáno používat pro posyp sůl, tak mají na dvoře připravenou hromadu jemné drti.
„Na solení máme výjimku pouze na několika místech. 90 % komunikací a chodníků sypeme štěrkem. Udržujeme ale i rajony, kde se technika nedostane. Tam je potřeba použít ruční sílu. Na to máme k dispozici naše zaměstnance,“ vysvětlila.
Plán zimní údržby a služby mají na technických službách rozepsané až do konce března. Jsou stále v pohotovosti a v případě potřeby okamžitě vyjet. „Zima by nás neměla zaskočit,“ dodala Dana Hejnišová.
UDRŽUJÍ DVĚ MĚSTA. STROJE MAJÍ, ALE LIDI NE
Nemalé sousto mají na starost technické služby v Jaroměři, které udržují i Josefov. V zimě musí zajistit sjízdnost na asi 60 kilometrech místních komunikací, ale schůdné je potřeba mít i chodníky nejen po obou stranách komunikací, ale i ty souběžné s hlavními silnicemi, které město křižují. Jsou ale místa, kde je potřeba vyhrnovat ručně, a to především v centru města a asi šest schodišť, o které se technické služby starají.
Tam využívají své zaměstnance. „Na zimní údržbu máme letos dvě nové multikáry vybavené na zimní údržbu. Je s nimi možné vyhrnovat i posypávat. K dispozici máme ještě dva traktory se zadními radlicemi a čtyři stroje na údržbu chodníků. . Máme ještě další dvě multikáry a jednu v záloze náhradní. Na to už nemáme řidiče. Strojově ale jsme vybaveni celkem dobře,“ posteskla si nad nedostatkem zaměstnanců ředitelka technických služeb v Jaroměři Hana Paulusová.
Do terénu ještě nemuseli, ale jsou v plné pohotovosti kdykoliv vyjet. „Teoreticky jsme připraveni. Praxi prověří první výjezd,“ dodala Hana Paulusová.
K DISPOZICI MAJÍ VELKÝ SORTIMENT TECHNIKY
Na likvidaci případného sněhového přídělu jsou připraveni i v technických službách v Novém Městě nad Metují. Jejich vozový park je opravdu bohatý, jak informovala Eva Kupková z městského úřadu. K dispozici mají tři traktory s radlicí, dva sypače na vozech multicar a letošní nový přírůstek, zametací vůz Ladog. Pro údržbu chodníků využívají kromě zametacích multicarů i speciální úzké stroje s předním válcovým kartáčem, který je možné zaměnit za radlice, a dále tři ručně vedené vyhrnovací stroje, dvě malé ručně vedené sněhové frézy a motorovou čtyřkolku. Na čtyřkolce je prý možné měnit radlici s válcovým kartáčem a dle potřeby za ní zapojit i malý chodníkový sypač.
Město v zimě udržuje šestačtyřicet kilometrů místních komunikací, ale i místa, kde se odklízí sníh ručně. „Jsou to například schody k Horákovu mlýnu, schodů do Spů, všechna schodiště na Komenského ulici a na Rychtě. Ručně se také provádí dočišťování vstupů na přechody pro chodce a autobusové nástupiště,“ popsala Eva Kupková.
Náchodský deník
Titulní strana
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
Děkujeme