Kořínek: Oddělené soustřeďování recyklovatelných složek odpadu budeme plnit jen těžko, aneb kompostárna by se městu hodila

18. 6. 2024

Legislativa zavedla požadavek na oddělené soustřeďování recyklovatelných složek komunálního odpadu na úrovni 60 % produkce v roce 2025, které se zvýší až na 70 % v roce 2035. V roce 2023 jsme plnili „JEN“ 44 % celkové produkce.

Městská rada i zastupitelstvo byly na svém posledním zasedání seznámeny s výsledky odpadového hospodářství města za rok 2023, které pro nás zpracovala společnost Odpadová poradenská, s.r.o. Co jsme se z dokumentu dozvěděli? Třeba i to, že je ve městě stále 14 % bytů, které jsou vytápěny pevnými palivy.  Z pohledu odpadů je důležitá legislativa, která se na nás doslova vrhne. Jde především o to, že budeme muset čelit požadavku na zvýšení recyklace komunálních odpadů na 60 % v r. 2025, 65 % v r. 2030 a 75 % v r. 2035, zákazu ukládání využitelných odpadů na skládku od 1. ledna 2030 a zajištění požadovaného podílu využitých odpadů, proto bude i v příštích letech nutné uskutečňovat potřebná opatření v rozvoji odpadového hospodářství města a ta nás budou samozřejmě něco stát. Že jsou uvedené cíle bez nějaké zásadní změny zákona pro většinu obcí nesplnitelné, nikoho moc nevzrušuje.

Legislativa zavedla požadavek na oddělené soustřeďování recyklovatelných složek KO – komunálního odpadu na úrovni 60 % produkce v roce 2025, které se zvýší až na 70 % v roce 2035. V roce 2023 odděleně soustřeďované recyklovatelné složky KO města Nový Bydžov tvořily „JEN“ 44 % celkové produkce KO. Město Nový Bydžov ještě nedosáhlo minimální úrovně 60 % stanovené pro rok 2025 a jen tak toho nedosáhne.

Produkce SKO za rok 2023 činila 1 037,5 tun, tj. 144 kg na obyvatele (což není vůbec špatné číslo). Ve srovnání s rokem 2022 došlo k poklesu produkce SKO, a to o 35,2 tun (9,6 kg/obyv.). SKO je odpad shromažďovaný do „černých“ nádob. Jedná se o odpady zbývající po vytřídění papíru, skla, plastů, bioodpadů, kovů, nebezpečných odpadů, textilu a dalších odděleně shromažďovaných odpadů a materiálů. Produkce objemných odpadů za rok 2023 činila 412,9 tun, tj. 57,3 kg /obyv. Ve srovnání s rokem 2022 došlo ke zvýšení produkce o 50 tun (5,3 kg/obyv.) Jinými slovy, část tohoto odpadu se nám přesunula z černých popelnic na sběrný dvůr, ale i tak jsme na tom cca o 4 kg odpadu na osobu lépe než v roce předešlém.

Na co je třeba se zaměřit?

Legislativa nás nutí od roku 2025 řešit i použitý textil. Od společností, které zde mají umístěny kontejnery víme, že jeho objem je cca 21 t ročně. Pokud budeme mít potvrzeno, že jeho koncové využití míří pod správnými kódy do odpadů, bude z velké části vystaráno. Zde věřím, že si to uvedené firmy uvědomí, nastaví své procesy tak jak potřebujeme, protože na ně vyvine tlak i řada jiných měst a obcí, které budou řešit věc stejným způsobem, případně systém doladíme nějakou naší doplňkovou evidencí.

Zásadní otázkou pro naše město je nakládání s BIO odpadem. Zatím fungujeme v režimu předcházení vzniku odpadu, což vychází i ze zákona o odpadech, a když se podíváme hned do §1 odst. 1 odpadového zákona je to vlastně to nejlepší co můžeme dělat, protože všeobecně uznávaným principem je to, že nejlepší odpad je ten, který nevznikne.

Účelem tohoto zákona je zajistit vysokou úroveň ochrany životního prostředí a zdraví lidí a trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů předcházením vzniku odpadů a nakládáním s nimi v souladu s hierarchií odpadového hospodářství za současné sociální únosnosti a ekonomické přijatelnosti tak, aby bylo dosaženo cílů odpadového hospodářství stanovených v příloze č. 1 k tomuto zákonu a umožněn přechod k oběhovému hospodářství.

Bohužel nabývám dojmu, že uvedené a podtržené principy se kdesi ztratily. O nějaké ekonomičnosti počínání našich zákonodárců vlečených unijními a lobbistickými požadavky nemůže být ani řeč. Daleko lépe na tom budou obce, které mají kromě černé, žluté, modré i hnědou popelnici a svážejí bioodpad. Tam je celkem snadné evidovat to, co je třeba, vykázat to a dostat se na lepší % vytříděnosti. Ale co když tohle nechceme a nikdy jsme nechtěli, po celou dobu jdeme cestou předcházení vzniku odpadu, rozdali jsme lidem kompostéry pořízené z dotací ve třech vlnách a chtěli bychom, aby se nějakým přepočtem mohlo do výpočtu sledovaného % zahrnout i toto množství bio materiálu, úmyslně nepíšu bio odpadu, který se do kompostérů dostane. Je s podivem, že s tím legislativa nepočítá, když princip předcházení je zcela logicky lepší než pak nakládání s odpady, nehledě na to, že řada obcí má svoje systémy na tomto předpokladu postavené. Prvním krokem z naší strany bude evidence biodpadu, který občané dováží na sběrný dvůr prostřednictvím čipových karet. Začneme od 1. července. Je pro nás rozhodně lepší, když skončí tam, a ne v černé popelnici. Dokonce zvažujeme, že tito občané by mohli získat i nějaký bonus do svého odpadového účtu. Na druhou stranu nám systém poskytuje i data o lidech, kteří během roku navštíví sběrný dvůr třeba 50x i vícekrát a je zcela zřejmé, že to, co tam vozí není komunální odpad, ale třeba odpad z podnikatelské činnosti, který si prostě musí řešit jinak. Odbor životního prostředí je v nejbližší době vyzve k podání vysvětlení. Zvažujeme podobně jako partnerské město Brezno založení nebo vytvoření plnohodnotné městské kompostárny. Odhadovaná cena je cca 12 mil Kč.

V příštím zpravodaji se pokusím zamyslet nad tím, jestli je pro naše město výhodné a pro celý systém vůbec prospěšné, aby prošel návrh na zálohování PET lahví. Za mne v uvedené podobě NE☻

Martin Kořínek

1. místostarosta města Nový Bydžov   

Zdroj: Město Nový Bydžov

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme