Do obcí i měst kraje více peněz z daní

rozhovor Deníku s Alešem Cabicarem, radním města Náchod

12. 6. 2012

V souvislosti s projednáváním Zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), jehož předkladateli a spolutvůrci jsou poslanci TOP 09 a Starostové, položil Deník několik otázek Aleši Cabicarovi (TOP 09), náchodskému radnímu, který je zároveň členem  předsednictva TOP 09 královehradeckého kraje.

Pane inženýre, zdá se, že se konečně blíží přijetí normy, která by měla výrazně posílit příjmy nejenom menších měst, ale i všech obcí. Můžete stručně našim čtenářům vysvětlit, o co jde?

Samozřejmě, rád. Každý obecní rozpočet, bez rozdílu, jestli se jedná o obec s 300 obyvateli či městem s 80.000 obyvateli, je kromě jiného na příjmové straně tvořen tzv. sdílenými daňovými příjmy. Zjednodušeně se jedná o část daní, které hradí každý občan naší země. Již sama logika napovídá, že by zde nemělo být tak výrazného rozdílu mezi občanem např. Prahy či Plzně a občanem třeba Náchoda, neboť daně, resp. jejich výše je přece shodná jak v Praze, tak i v Náchodě. TOP 09 se snaží prosadit odstranění jakýchkoli disproporcí, či chcete-li snaží se o vytvoření shodných férových podmínek pro všechny. A zde byl právě rozpor, neboť statutární města jako je Praha, Brno, Ostrava či Plzeň čerpala touto formou do svých rozpočtů až čtyřnásobek toho, co např. menší města jako je Náchod, Trutnov či Jičín. A to není správně.

Argumentací velkých měst bylo například to, že z těchto zdrojů musí vytvářet infrastrukturu atd. pro podstatně širší územní oblast, neboť lidé dojíždějí do těchto velkých měst za prací, kulturou atd. Jak byste tento argument vyvrátil?

Vcelku jednoduše. Jako zastupitel a radní Náchoda mám poměrně detailní představu, kde bychom potřebovali posílit náš rozpočet. Vždyť i lidé u nás se chtějí bavit, tzn. mít kvalitní kino, knihovnu či divadlo, i u nás musíme vytvořit kvalitní mateřské školky a základní školství, jehož jsme zřizovateli, i v menších obcích chtějí starostové kvalitní sportoviště apod. Nevidím rozdíl, zda žije někdo v Ostravě či v Jičíně. Společenské potřeby máte stejné, rovněž tak společenství, v našem případě obec, má vůči Vám stejné povinnosti. A konečně jak jsem již řekl, výše daní a povinnost je hradit je přece taky všude stejná.

Od kdy by mělo k těmto změnám dojít a je již možno říci, o jaké prostředky půjde?

Předmětný zákon by měl nabýt účinnosti od 1. 1. 2013 a my věříme, že proti by neměla být zásadně ani opozice a že ho Senát nebude vracet Sněmovně.

A jak se projeví konkrétně? Při predikci stávající výše výběru daní, to podotýkám, protože z nějakého stavu musíte vycházet při výpočtech, by se jednalo o navýšení cca 22 mil. pro Náchod, 23 mil. pro Jičín, 15,5 mil. Červený Kostelec, 13 mil. Česká Skalice, 20 mil. Jaroměř, 18 mil. Rychnov nad Kněžnou, 20 mil. Dvůr Králové nad Labem, 10 mil. pro Vamberk, 30 mil. pro Trutnov, 18 mil. pro Vrchlabí, 13 mil. pro Hronov, 14 mil. pro Chlumec nad Cidlinou, ale i třeba 16 mil. pro Přelouč, 8 mil. pro Lázně Bohdaneč, 12 mil. pro Svitavy či 27 mil. pro Chrudim. Zde nemáme prostor vyjmenovat všechny obce či města v našich krajích, ale generelně platí, že si výrazně polepší každá obec.

I u nás v Náchodě těch zmíněných 22 milionů korun by bylo velmi znát a pomohlo by nám to mnohdy řešit věci ve prospěch našich spoluobčanů, na které třeba dnes prostředky chybí či jsou velmi omezené.

Deník, 12. 6. 2012

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme