Auto je náš osobní šperk
brojí petice proti rušení parkování v Hradci
Hradecká radnice konečně má podpisy všech vlastníků a může dál plánovat rekonstrukci Velkého náměstí. Některým lidem se ale projekt nelíbí, proto sepisují petici. Vadí jim úbytek parkovacích míst.
Zatímco magistrát chce prostor upravit tak, aby z něj zmizelo velké parkoviště, lidé žijící a podnikající v historickém centru se vyhnání vozů brání. Nově sepisují petici. Před několika dny se tak v Hradci ustavil Spolek pro kvalitu života, jehož členové sepsali petici proti vytváření mrtvých zón.
Nelíbí se jim projekt, při němž by z náměstí zmizelo 170 ze současných 290 parkovacích míst.
„Všichni se shodneme, že Velké náměstí potřebuje opravu. V prezentovaném projektu však nejde o opravu, nýbrž o zcela zásadní změnu způsobu užívání náměstí,“ upozorňuje předseda spolku Roman Grym.
Podle autorů petice „auta znamenají lidi“ a jejich vyhnání z historického centra z něj tak vyžene i je. Podobně jako se to stalo se sousedním Malým náměstím, které po rekonstrukci nežije tolik jako dřív. „Auta jsou špičky designu, ale i členové rodiny“
„Aut už dávno nejsou jen „plechovky“, jak se o nich někteří páni architekti zvykli vyjadřovat. Jsou vrcholem dosažených technologických poznatků, špičkou designu, reprezentantem svého majitele, atrakcí pro kolemjdoucí,“ zmiňuje petice.
A dodává, že ekologickou zátěž z moderních automobilů už lze pokládat za zanedbatelnou.
„Lidé svá auta často vnímají jako svou součást, členy rodiny, pojízdné kanceláře, osobní šperky,“ stojí dále v petici, kterou chtějí odpůrci změn poslat na magistrát.
Radnice se zatím k petici nemůže vyjádřit. „Dosud nám ji nikdo nedoručil, takže se vyjádříme až k přesnému znění, které obdržíme,“ říká mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková. Petenti žádají, aby město veřejnosti umožnilo seznámit se s prezentovaným projektem, připustilo odbornou diskusi a odstranilo nedostatky, které v textu petice vypichují.
Kromě nedostatku parkovacích míst jim vadí, že projekt nepočítá s opravou chodníků v podloubí, že chce vozovku v některých bočních ulicích zvednout na úroveň obrubníků a že ohrozí zahrádky na Velkém náměstí.
„V projektu jsou dočasná parkovací místa vtlačena mezi komunikaci a podloubí severní řady domů tak nešťastně, že zasahují do letních předzahrádek restaurací a řadu z nich zcela znemožňují,“ upozorňuje autor petice.
Vedení města ale za současnou podobou projektu stojí a počet parkovacích míst na Velkém náměstí a v přilehlých ulicích měnit nehodlá. „Rekonstrukce Velkého náměstí by měla být prioritou všech Hradečanů, při níž by měly být upřednostněny veřejné zájmy před individuálními. Existují evropská i česká města s historickými náměstími, na kterých není doprava povolena. Ani touto cestou jsme nechtěli jít,“ vzkazuje Jindřich Vedlich (TOP 09), náměstek primátora zodpovědný za investice. Nová parkovací místa vzniknou v Gajerových kasárnách
Zrušená místa by podle plánů radnice měl nahradit nedaleký parkovací dům v sídle krajského úřadu, ale i plánovaný dům v Gajerových kasárnách. Ten by tam měl vyrůst ve stejné době, kdy by se prováděla rekonstrukce náměstí. Zajímá vás dění v krajích?
Za cenu jednoho vydání získáte všechny regionální přílohy.
„V bezprostředním okolí historického centra rovněž uvažujeme o úpravách dopravního značení s cílem zvýšit parkovací kapacity,“ slibuje Vedlich.
Na rekonstrukci starého náměstí má město ve svém rozpočtu vyčleněných 150 milionů korun. Kvůli roky trvajícím průtahům bylo nuceno odříci už přiklepnutou dotaci z evropských fondů, jež měla velkou stavební akci z velké části pokrýt.
Nový termín zahájení rekonstrukce nyní závisí na získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. „A to lze nyní těžko odhadnout,“ říká mluvčí Vlčková.
Michaela Rambousková
MF Dnes