Kudrnovský: Vyjádření ředitele venkovské školy ke stávkové pohotovosti
Odpověď na dopis předsedy ČMOS PŠ Mgr. Františka Dobšíka, který vyzval ředitele škol, aby podpořili stávkovou pohotovost Českomoravského odborového svazu pracovníků školství.
Vážený pane předsedo,
děkuji Vám za informace o stávkové pohotovosti vyhlášené v souvislosti s navýšením platových tarifů, a to o 15 % pedagogům od 1. listopadu 2017.
Dovoluji si Vás upozornit, že výše mzdy zaměstnanců ve školství nejsou jediným problémem pro setrvání kvalitních a kvalifikovaných pracovníků ve školství
Jako prvořadý problém vnímám pokračující společenskou dehonestaci profese učitel, ke které významnou měrou přispívá stát a některá politická rozhodnutí. Nejde jen o výši mzdy, ale i (a zejména u vzdělaných lidí) o nefinanční podmínky, za kterých pracují.
Po mém návratu do školství, resp. po pěti letech ve funkci ředitele základní a mateřské školy, považuji za „hřebíčky do rakve českého školství“:
1) zrušení učebních osnov a plošné zavedení školních vzdělávacích programů,
2) plošné zavedení společného vzdělávání (inkluze),
3) neřešení otázek dehonestace povolání učitel – nejen výše zmíněná politická rozhodnutí z nás dělají „ovce“ a tak na nás nahlíží veřejnost (slovní i fyzické útoky rodičů nejsou výjimkou, stalking rodičů, šikana ze strany „místní šlechty“, ztráta anonymity apod.). Chybí legislativní ochrana učitelů jako veřejných činitelů. Proč jsou učitelé spojováni se zavedením EET v televizní reklamě? Z reklamy v podstatě vyplývá, že EET se zavádí mimo jiné kvůli navýšení mezd učitelům.
4) chybí vůle ke zlepšení podmínek zaměstnanců na pracovišti – pro stát ani zřizovatele to není prioritou (nevyhovující zázemí pro zaměstnance, záchody společné se žáky apod.),
5) ne/použitelnost absolventů pedagogických oborů VŠ – z absolventů, kteří prošli naší organizací za 5 let, vyhovovalo cca 10 %. Zbylých 90 % to buď po roce vzdalo (šli raději např. za kasu do supermarketu) nebo na to nemělo (nešlo o znalosti, ale zejména o komplikace s psychikou, empatií a schopností udržet kázeň žáků), nemluvě o absolventech, kteří to ani nezkusili. Jsou výdaje na pedagogické fakulty vynaloženy efektivně? Je nutné mít na některé pozice VŠ?
6) vzrůstající byrokracie – souvisí nejen s body 1 a 2, počet čísel jednacích v naší organizaci vzrostl od roku 2012 o 250 %, nemluvě o neschváleném kariérním řádu,
7) chybí nezávislost vzdělávání – o vedení školy (řediteli jako garantovi vzdělávání) rozhodují místní politici, resp. na vsi někdy „strejci v hospodě“. Když zavoláte na syna starosty policii pro podezření ze šikany, jak dlouho budete ve funkci? Když dáte výtku školníkovi, který hraje každý pátek večer karty s radními, nebudete mít v pondělí ráno sníženou mzdu? Zřizovatel by neměl zasahovat do odborných a personálních záležitostí školy. Ne každý to však dokáže.
Žádám tímto ČMOS PŠ, aby hájila i nefinanční podmínky zaměstnanců ve školství, snažila se snížit společenskou dehonestaci učitelů a zajistila zejména jejich legislativní ochranu a nezávislost vzdělávání. Dobrý kantor nechce být jen „dobře placenou ovcí“.
Mgr. Emil KUDRNOVSKÝ, Ph. D.
toho času ředitel ZŠ a MŠ,
předseda místní organizace TOP 09 Dvůr Králové nad Labem