Dopravní terminál změní centrum Varů, vyvolává ale řadu otázek

8. 9. 2016

Zatím jen podobu studie a několika vizualizací dostal integrovaný dopravní terminál, který má přinést revoluční řešení dopravy v Karlových Varech. Zastupitelé kvůli němu v úterý schválili pořízení změny územního plánu. Dílo ale vyvolává řadu obav. Opozice jimi zasypala vedení magistrátu.

„Jsme proti, aby se změna územního plánu pořizovala. Studie přináší mnoho nápadů, ale i jeden velký problém. Celá doprava bude svedená k Tržnici a do centra města. My jsme vždy prosazovali, aby došlo k jejímu zklidnění. Teď jí tam bohužel hutníme a cpeme,“ zklamalo Jiřího Kotka z Alternativy.

Člen kontrolního výboru města Josef Janů vyjmenoval dalších osm problémů terminálu, které s kolegy našel. Začal zadáním studie bez soutěže, pokračoval možným finančním podhodnocením stavby či nedořešenými etapami. Prý by mohly na několik let zcela ochromit centrum města.

Zastupitelé nakonec kývli na dva z jeho čtyř návrhů. Magistrát tak musí zjistit, kolik bude terminál stát, a dořešit postup výstavby.

Primátor Petr Kulhánek nebyl proti. Na obě věci by podle něj stejně došlo. „S usneseními, která požadují ekonomickou rozvahu a další dopady studie, nelze než souhlasit, protože stejně budou pevně danou procedurou. Nastaly by, ať by je schválilo zastupitelstvo, nebo nikoli,“ uvedl primátor.

Zastupitelé nevěří, že terminál bude stát 700 milionů

Autoři návrhu ze Studia Hangár uvedli, že terminál bude stát 700 milionů korun. Tomu ale řada opozičních zastupitelů nevěří. Navíc se bojí provozních nákladů.

„Po bývalém vedení radnice nám tu zůstal pomník v podobě KV Areny. Může se stát, že po vás zůstane pomník v podobě terminálu,“ upozornila radní Věra Bartůňková za KSČM.

Podle primátora je zmiňovaná částka kvalifikovaným odhadem. Výsledná cena vyplyne až z výběrových řízení.

„Teprve z konkrétních tendrů zjistíme finanční náročnost stavby. Dnes nejsme schopni říct, jestli to bude avizovaných 700 či 800 milionů, nebo naopak méně. Pohybujeme se ale v těchto relacích,“ řekl Petr Kulhánek.

Dodal přitom, že právě s nimi vedení Karlových Varů počítá, když se poohlíží po penězích z města či národních a evropských dotacích. Studie provozní náklady terminálu nezmiňuje. Technické řešení ale podle primátora směřuje k co nejekonomičtějšímu provozu.

Jde o ochranné pásmo Vřídla, upozorňuje kritik

Když radní nad výslednými variantami přemýšleli, vybírali hned z několika. Nakonec vyhrála ta, která spojuje do jedné budovy městskou hromadnou a linkovou dopravu. Podle studie by měla získat prostor od Varšavské ulice až po tržnici. 

Spojení dopravy a vybraného místa přitom udivilo Pavla Boušku z hnutí Karlovaráci.

„Jde o ochranné pásmo Vřídla. Už jednou tady došlo k tomu, že se Vřídlo, kvůli kterému sem lidé jezdí, ztratilo. A to stavbou nejmenované kolonády. Může se stát, že sice budeme mít terminál, ale bude nám chybět důvod, proč do Karlových Varů jezdit,“ podotkl Bouška.

Studie se kromě vedení města zastává i architekt Petr Bursík z ODS. Ten je takzvaným určeným zastupitelem pro územní plán. Upozorňoval, že úkolem studie je především říct, jestli se terminál do Varšavské ulice vejde. Vyčítal přitom zastupitelům, že na jednání o terminálu příliš nechodili.

„Chápu, že tu řada lidí křičí, protože už vidí nějaký konkrétní výsledek. Ale v momentě, kdy to vznikalo, nikdo z nich zájem na dění neměl,“ uvedl.

Dopravní terminál z dílny Studia Hangár počítá s tím, že součástí stavby bude například lávka spojující hlavní budovu s vlakovou zastávkou a Chebský most dostane čtyři pruhy místo nynějších dvou. Řešení tvůrců přináší například dva parkovací domy či pěší zónu ve Varšavské ulici. Dílo bude k výstavbě připravené v roce 2018.

zdroj: idnes.cz

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme