Otys: ZAVEDENÍ MÝTA A KOMU TÍM PROSPĚJEME
ZAVEDENÍ MÝTA A KOMU TÍM PROSPĚJEME
Od nového roku si řidiči vozidel nad 3,5 tun zaplatí mýtné i na vybraných 900 kilometrech silnic 1. třídy. Ten počet kilometrů si zapamatujme, bude ještě důležitý. Vláda mýtné prosadila navzdory doporučení analýzy Deloitte i vůli dopravců, hejtmanů, starostů, občanů a zřejmě i navzdory pravidlům soutěžení veřejných zakázek.
Už v létě jsem psal o tom, že brilantní myšlenka zavedení mýtného neobstojí před prostým provedením pohledového testu v mapě. Když se podíváme třeba na trasu mezi Plzní a Českými Budějovicemi - placená trasa je pouze o 9 minut kratší, než paralelní trasa zdarma. K velké radosti obyvatel obcí, kterými paralelní trasa prochází. Intenzita provozu stoupla o 30 % a v mnoha bodech máte pocit, jako kdyby vesnici protínala dálnice. Problémy hlásí i východ středních Čech, kde zejména obyvatelé starších zástaveb hlásí, že jim kamiony jezdí přímo za okny, kvůli hluku nemohou spát a u domů se objevují problémy se statikou. Starostky a starostové na toto riziko upozorňovali, ale ministerstvo dopravy prokázalo neotřesitelnou důvěru v “soudnost” řidičů nákladních vozidel. Ti jsou samozřejmě soudní z pohledu vlastních nákladů a jezdí po okreskách.
Mýtné se týká i veřejné dopravy, tam sice k úpravám tras nedochází, ale za zvýšené náklady zaplatí kraje, případně sami občané.
Příjem do státní kasy přitom není nijak působivý, v odhadu se pohybujeme okolo 1 miliardy Kč, což je asi desetina částky, která se celkově na mýtném v České republice vybere.
Nabízí se tedy otázka, komu tím mýtným vlastně prospějeme. Některé indicie ukazují, že rozšíření na “jedničky” zvýhodnilo firmu Petra Kellnera oproti rakouské firmě Kapsch, která u nás mýtné až doposud provozovala. A tady znovu přichází na scénu oněch 900 kilometrů. To je totiž přesně počet kilometrů, který srovnává rozdíly mezi vhodností satelitní a mikrovlnné technologie pro výběr mýtného. Mikrovlnná technologie je vhodná na dálnice a používá ji firma Kapsch. Satelitní technologie je vhodnější právě mimo dálnice a využívá ji firma skupiny PPF. Kapsch podal stížnost, že zadání tendru nahrálo konkurentovi. Prostě účelovka.
Vláda se teď hrdinsky pustí do hašení problémů, které si sama způsobila. Bude se přít se starosty, hejtmany, občany i Kapschem. Samozřejmě za vysokého zájmu veřejnosti, obcí i médií. A slibované dálnice? Ty zase skončí leda tak v řepce.
Bc. Lukáš Otys, místopředseda TOP 09 a krajský předseda TOP 09 KV kraje