Epopej o Slovanské epopeji
Komu připadne a kde bude definitivně vystavena Slovanská epopej, slavné dílo malíře Alfonse Muchy?
Hlavními aktéry nejnovější fáze „souboje“ o cyklus dvaceti gigantických pláten zachycujících příběh starých Čechů a Slovanů jsou: jihomoravský hejtman Michal Hašek, starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina a pražská primátorka Adriana Krnáčová. Dnes přitom uplynulo 31 851 dní od jarního dne roku 1928, kdy umělec cyklus dokončil.
Oba moravští politici chtějí, aby se kulturní památka vrátila do Krumlova. V době, kdy tam byla vystavena, do města ročně lákala až 50 tisíc hostů. „Dříve sem jezdilo mnoho lidí, ubytovávali se zde, jedli, pili a byl tu živý turismus. Nyní to šlo všechno takříkajíc do kytek,“ popsal situaci starosta Třetina. Hašek míní, že by to byl „restart pro návštěvnost Moravského Krumlova i celého regionu.“
Krnáčová vzkázala, že je o dalším osudu cyklu ochotna jednat. Nenaznačila nicméně, zda se přiklání k návratu díla do města, kde bylo vystaveno od roku 1963.
Jádro dnešního problému leží v roce 2011, kdy Národní galerie rozhodla o převozu epopeje z Moravského Krumlova do Prahy. Té Mucha v roce 1928 celou epopej věnoval. Ovšem s podmínkou, že pro ni metropole nechá zbudovat samostatnou výstavní síň. Dílo překypující symboly namísto toho strhala odborná kritika a na počátku třicátých let skončilo srolované v depozitáři.
Strastiplná cesta cyklu by sama vydala na jakousi epopej o epopeji. Záhy přišla druhá světová válka a obrazy skončily ukryty ve sklepeních pražských domů. Ve vlhku čekaly až přijdou komunisté, pro které byl Mucha exponentem prohnilé buržoazie. A tak rozměrná plátna původně určená k výrobě lodních plachet, která si malíř nechal posílat zBelgie, ležela v dalšímvlhkém sklepě, tentokrát pod Strahovským klášterem. Azyl na Moravě Teprve 4. srpna 1963 byla slavnostně otevřena výstava obrazů se slovanskými náměty v Rytířském sále zámku v Moravském Krumlově. Malby si našly své diváky a během let se dočkaly i vystavení v zahraničí.
Relativní klid skončil po roce 1989, kdy se vrátila původní myšlenka: epopej patří do Prahy. V roce 1994 tehdejší pražský primátor Jan Koukal oznámil, že město chce pro epopej do tří let nalézt vhodné prostory. Uvažovalo se o Břevnovském klášteře či památníku na Vítkově, později také o Klementinu nebo restauraci Expo 58 na Letné. Trvalo však dalších 17 let, než dvacítka pláten opustila azyl na Moravě.
Proti stěhování, jež začalo 8. února 2011, Krumlované houfně protestovali, stejně jako potomek slavného malíře John Mucha. Nelíbilo se mu, že Praha ani po více než 80 letech nepostavila vhodný pavilon pro vystavení díla.
Od roku 2012 je epopej vystavena ve Veletržním paláci (momentálně je však expozice z provozních důvodů uzavřena). Objevily se zprávy, že Praha jedná o možnosti postavit výstavní halu v centru. Zámek v Moravském Krumlově je ovšem rekonstruován a město má možnost ho koupit zpět od slovenské společnosti Incheba. Starosta Třetina uvažuje, že by do něj epopej časem vrátil.
Tomáš Tománek
zdroj: Lidové noviny, 8.6.2015, str. 20