Březnový zápisník zastupitele Kacera
Pokračuji ve svém nastaveném trendu stručného popisu mé role a práce zastupitele za uplynulý měsíc, pro všechny, které to zajímá. Níže je můj již třetí text, a to poznámky z března letošního roku.
Opakování je matka moudrosti a proto: Po posledních komunálních volbách (říjen 2014) jsem opět zastupitelem a opět v opozici J. To mi však nebrání prosazovat vše, co považuji za prospěšné a na tom se i aktivně podílet. Pro úplnost, byl jsem jmenován předsedou Komise smart city RMB, což je přesně šálek mého čaje a navíc jsme tuto problematiku měli jako jediný politický subjekt i v programu. Dále jsem členem Finančního výboru ZMB a členem Komise investiční RMB. Mimo jiné jsem byl jmenován i členem dozorčí rady Dopravního podniku města Brna. V únoru jsem byl nově jmenován zástupcem města Brna v Komisi energetické Svazu měst a obcí ČR.
Zastupitelstvo města Brna, Rada města Brna, obecné otázky – březen 2015
V úterý 17. března 2015 proběhlo v tomto roce již třetí jednání Zastupitelstva města Brna. Začalo opět diskuzí ohledně privatizace obecního bytového fondu, a to jak ze strany občanů, tak i u zastupitelů, a to i přesto, že tento bod nebyl na programu zasedání. Od prosince loňského roku se jedná již o kolorit. Cílem koalice je uhrát remízu za každou cenu, když neuváženě udělali krok jedna a o dalším postupu se již nepřemýšlelo.
Podle návrhu programu se mělo jednat o nekonfliktní zasedání. To se však změnilo v bodě 8, kdy se projednávala veřejná zakázka malého rozsahu na "Posouzení možné restrukturalizace obchodních společností se 100% majetkovou účastí města - s cílem vyhodnotit výhody a rizika případné restrukturalizace včetně holdingového uspořádání" - návrh rozpočtového opatření. Tento materiál neobsahoval důležité informace, měl pouze tři stránky a důvodová zpráva byla na několik řádků. V návaznosti na mnoho povyku v médiích, jsem měl dva dotazy. Zda dostaneme zadání této veřejné zakázky před jejím zveřejněním, neboť tak jako např. u auditů, zadání de facto předurčuje výsledek. Z kuloárních informací zaznívá, že se již upustilo od myšlenky holdingu. Možná s tím mají některé subjekty velký problém, ale musí se to nějak uhrát. Zda tak či onak není možné zjistit, neboť se jednalo pouze o částku necelých 2,2 milióny korun. Druhý dotaz se týkal, složení představenstev městských společností, kdy podle častých proklamací mají být složeny z odborníků a ne politiků. Nemohla jsem ani uvěřit, že rozpoutám tak živou diskuzi. Na tuto otázku zazněla jasná odpověď, k výměně politiků za odborníky dojde do konce tohoto roku. To se však teprve uvidí a je otázkou proč až za tak dlouho. Že by se některým z těchto míst nechtělo?
Znovu jsem se zeptal na první otázku, načež se mi dostalo odpovědi, že zadání této zakázky dostaneme. Kolegové z opozice mě doplnili otázkou, kdy? Odpověď zněla, že to nebylo schváleno. Po delší výměně názorů jsme se dobrali k pátečnímu termínu doručení. Následně Bylo navrženo první stažení tohoto materiálu a jeho dopracování, což jsem podpořil, nicméně toto nebylo přijato. Následovala bratská přestřelka kterou nakonec uzavřel bývalý primátor, který vznesl dotaz, zda proběhla kontrola před závazkem. K tomu se vedla další diskuze. Nakonec odpovídala vedoucí odboru rozpočtu a financování a také právnička. Odpovědi byly spíše loajální k bývalému a také k současnému primátorovi. Nakonec se hlasovalo o druhém stažení materiálu, což jsem také podpořil, avšak nebylo opět schváleno. Dále se ukázalo, že na Radě města pro tento bod nehlasoval jeden člen, který neměl také v ruce zmíněné zadání, které jsem požadoval. Nakonec byla vyhlášena přestávka, aby se zjistily podrobnosti o tzv. předběžné řídící kontrole. Pro takto předložený bod jsem ve finále nehlasoval, zdržel jsem se.
Na stůl byly předloženy dva body. První bod se týkal finanční výpomoci pro Úrazovou nemocnici Brno, pro tento bod jsem nehlasoval. Neboť dle mého názoru problém městského zdravotnictví tkví v této nemocnici a přitom jsou snahy o personální změny v Nemocnici Milosrdných bratří, která se dokázala za poslední 4 roky dostat do dobré kondice a tzv. černých čísel. Druhý bod se týkal navýšení příspěvku TIC (Turistické a informační centrum) na provoz v souvislosti s propagací města. Jednalo se de facto o záštitu primátora nad třemi akcemi, což by mělo jít z kapitoly rozpočtu primátora. Ne, že bych měl něco proti těmto akcím, ale styl projednávání ve spěchu a další okolnosti mě vedli k tomu, že jsem tento bod nepodpořil a zdržel jsem se.
V rámci interpelací na předchozím zasedání zastupitelstva jsem požadoval audit skutečného odhodnocení společnosti Veletrhy Brno, které zpracovávala společnost PWC (Price Waterhouse Coopers). Jsme zřejmě jediný politický klub, který nezná obsah tohoto materiálu, neboť jsme byli i v minulém období v opozici. Dostal jsem politickou odpověď, že musím podepsat mlčenlivost a pak se do tohoto materiálu mohu podívat. Tato problematika by se měla projednávat napříč politickým spektrem a uvidíme, co se v této otázce bude ještě dít. Dalším dotazem byla jednotná podoba materiálu na zastupitelstvo, kde je někde uváděno jmenovité hlasování a někde ne. Doplněním byla i jednotná elektronická podoba, jako je třeba na kraji, aby se body neskenovaly a neměly tak zbytečně velkou velikost. Na druhou část otázky jsem dostal odpověď, že zatím to bude pořád stejné a že se možná najde nějaké řešení. Kdy? Stačilo by se podívat na Jihomoravský kraj. Na první část otázky jsem dostal odpověď, že na příštím zasedání se již nebudou uvádět jmenovité hlasování komisí, což je jen pro radu. Tato odpověď mě mírně zvedla ze židle. Ještě jsem na ni reagoval emailem, kde jsem uvedl, že v rámci transparentnosti a kontinuity je naopak nutné to uvádět a doplnit o jmenovité hlasování rady. Na to jsem již nedostal žádnou reakci ani odpověď a po jednání zastupitelstva jsem se zeptal daného úředníka, který mi sdělil, že se tímto nebude zabývat. Proto tuto otázku opět vzneseme na dalším zasedání. Jak se ukázalo na tomto zasedání zastupitelstva, u některých investičních bodů zcela chybělo hlasování Komise investiční RMB.
Finanční výbor – březen 2015
V únoru proběhla dvě zasedání Finančního výboru a to ve čtvrtek 12. března 2015 a ve čtvrtek 26. března 2015. Z prvního zasedání v měsíci březnu jsem se musel bohužel z pracovních povinností omluvit. Byl na pracovní cestě v Bruselu.
Na druhém zasedání v měsíci březnu se řešil návrh na přistoupení statutárního města Brna do dobrovolného svazku obcí České dědictví UNESCO – návrh rozpočtového opatření. Měl jsem otázku, jaké je personální a proporcionální zastoupení jednotlivých měst ve výkonném výboru dobrovolného svazku a také valné hromady. Odpověď jsem nezískal, požádal jsem proto o doplnění materiálu na zastupitelstvo a tento materiál jsem z daného důvodu nepodpořil a zdržel jsem se. Dalším bodem, který jsem nepodpořil, a zdržel se, bylo rozpočtové opatření na přesun finančních prostředků na cestovné. Z materiálu nebylo zcela jasné a ani nebylo vysvětleno, proč se takto děje. Ostatní body jsem podpořil a to Návrh na poskytnutí investičních a neinvestičních transferů městským částem na školy a školská zařízení – návrh rozpočtového opatření, Návrh na poskytnutí investičních a neinvestičních transferů městským částem na vybavení školních kuchyní a jídelen – návrh rozpočtového opatření, Návrh na poskytnutí neinvestičních transferů městským částem na nábytkové vybavení škol – návrh rozpočtového opatření. Měl jsem samozřejmě dotaz, kdo částky stanovil a dostal jsem odpověď, že odbor. Tyto tři body je nutné brát v celku a de facto je to jako v pohádce přiměřeně, přiměřeně, a tak se finance rozdělují mezi jednotlivé městské části.
Komise investiční – březen 2015
V únoru proběhla dvě zasedání Komise investiční a to ve čtvrtek 5. března 2015 a ve čtvrtek 19. března 2015. Zúčastnil jsem se obou zasedání. Na prvním zasedání jsem se zdržel u bodu Návrh dodatku č. 2 k Metodice pro uzavírání smluv o zřízení služebnosti k služebním pozemkům ve vlastnictví statutárního města Brna dotčeným stavbami inženýrských sítí z důvodu nejasnosti procesu a zvolení formy dodatku. Dále jsem zcela nesouhlasil s připravovanými body společnosti Brněnské vodárny a kanalizace a.s., které se týkaly rekonstrukce dílčích částí kanalizace a to z důvodu nejasného zadání a vyhodnocení veřejných zakázek, proto jsem se zdržel. Další body jako rozšíření hřbitova v Líšni a prodloužení tramvajové trati jsem podpořil. Na druhém zasedání v březnu byly projednávány body jako úprava medláneckého potoka III. etapa – retenční nádrž, návrh rozpočtového opatření Brněnských vodáren a kanalizací roční plán investic – seznam svěřených staveb na rok 2015, prominutí smluvní pokuty za zřízení věcného břemene, metodika o zřízení služebnosti k služebním pozemkům ve vlastnictví města, zateplení mateřských školek včetně výměny oken Šrámkova a Tišnovská. Všechny tyto body jsem podpořil. Dílčí rekonstrukci kanalizace a vodovodu zpracované Brněnskými vodárnami a kanalizace jsem nepodpořil z důvodu nejasného vyhodnocení a také jsem se zdržel u bodu mandátní smlouvy.
Komise smart city – březen 2015
Ve čtvrtek 19. března 2015 proběhlo druhé jednání komise smart city. V rámci schváleného konceptu komise se budou jednací místa střídat a budou sloužit k představení jednotlivých institucí v návaznosti na problematiku smart cities. Zasedání proto proběhlo v prostorách Jihomoravského inovačního centra (JIC), za které jim patří velké poděkování. Na začátku byly představeny všechny aktivity JIC, které se přímo dotýkají naší problematiky a rozjezdu nových inovativních firem. V rámci navržených řešení banka nápadů a laboratoř řešení proběhla prezentace již realizovaných projektů a to Ukliďme Česko a Muniss. V rámci aktualit v oblasti smart cities jsem informoval o zapojení města Brna do projektu EU Horizon 2020 týkající se zlepšení kvality ovzduší a snížení uhlíkové stopy vedené univerzitou v Bresci a také aktuální informace z pracovního jednání konsorcia v Bruselu. Představili jsme iniciativní návrh na změnu interních procesů a jejich digitalizaci. Představil jsem návrhy možných dokumentů pro všechny projekty, zapojení či koncepční dokumenty jako smart fiche, smart assessment, smart evaluation a smart call. Dále jsme diskutovali přípravu koncepčního dokumentu Smart city Brno 2050 a vytvoření tzv. ecosystému pro zohlednění všech stakeholdrů pro jednotlivé oblasti. Představil jsem návrh setkání se zástupci Vídně ohledně předávání zkušeností, příkladů dobré praxe a další spolupráce. Otevřeli jsme diskuzi dalšího důležité oblasti smart cities a to otevřenými daty, kde vystoupil i radní pro informatiku a otevřenost. Byla představena akce Cityhack. Další jednání komise proběhne 23. dubna 2015 v prostorách Brněnským komunikací.
Dozorčí rada DPmB a.s. – březen 2015
V pátek 20. března proběhlo další zasedání dozorčí rady. Na tomto jednání jsme vzali na vědomí informativní zprávu o rozhodnutí RMB plnící funkci valné hromady ohledně smírného řešení mezi DPmB a Škoda Transportation. Dále jsme vzali na vědomí informativní zprávu o změně stanov společnosti DPmB a.s., zprávu o vztazích mezi ovládající a ovládanou osobou za rok 2014, rozbor hospodaření včetně zprávy o činnosti DPMB a. s. za rok 2014, informativní zprávu o vymáhání pohledávek vzniklých neuhrazením přirážky k jízdnému, pojištění odpovědnosti členů orgánů společnosti. Schvalovali jsme bod určení mzdy i jiného plnění zaměstnance, který je současně i členem statutárního orgánu, nebo osobě jemu blízké. V rámci bodu různé byl předložen zápis z představenstva společnosti. Na základě požadavku z posledního jednání se brala na vědomí informativní zpráva o časopisu Šalinu. Na požadavek místopředsedy se o jeho osobu rozšíří redakční rada. Navrhl jsem předložení smluvního vztahu s dodavateli na základě pochybností, které zazněly na zasedání. Podle zákona musela dozorčí rada schválit moje požadavky, které jsem měl posledně. To bylo schváleno a snad již příště je budeme mít k dispozici. Po skončení zasedání dozorčí rady proběhla další exkurze do areálů a provozů DPmB a to ve Slatině, Husovicích, Žabovřeskách a Komíně, které se již zúčastnili pouze dva zástupci, kteří nejsou zaměstnanci Dopravního podniku města Brna.
Ostatní pracovní setkání – březen 2015
Zúčastnil jsem se jednání se zástupci společnosti Siemens Energo, kteří představovali smart řešení v oblasti rozvodných sítí a úspory energií. Popsali i pilotní projekt v prostorách bývalého vídeňského letiště, kde vzniká nová čtvrť. V rámci všech jednání preferujeme systém co největší modularity a open data. Požadovali jsme případně některé bližší materiály pro další využití.
Ve čtvrtek 12. března a v pátek 13. března 2015 jsem se zúčastnil pracovního jednání v Bruselu. Cílem zahraniční pracovní cesty bylo pracovat v rámci konsorcia 33 partnerů na žádosti o projekt ASSET – Air quality & low carbon policy Support Toolbox. Projekt bude podáván v dubnu do výzkumného programu HORIZON 2020. Do výzev lze vstupovat v konsorciu, tedy v partnerství měst, soukromé a výzkumné sféry. Co se nakonec dohodlo. Konsorcium odsouhlasilo základní myšlenku záměru, který se soustředí na transition management včetně integrace hodnotících modelů. Počet pracovních balíčků byl snížen a jejich označení na základě doporučení EUROCITIES bude změněno. Pro každý pracovní balíček bude stanoven výzkumný leader a co-leader z měst. Rozpočet bude tvořit 7,5 mil. EUR a bude rozdělen mezi partnery, kde 80% tvoří přímé mzdové náklady (4,8 mil. EUR) a 20% ostatní přímé náklady (1,2 mil. EUR). Výzva je dvoukolová, první kolo výběru začne v dubnu a druhé v září. Podle informací bude soutěžit 15 konsorcií.
V pondělí 16. března 2015 jsem se zúčastnil třetího ročníku konference smart city Plzeň. Konference měla dva hlavní pilíře a to Energetická bezpečnost Plzně, odpad jako energie a Ekologické dopravní prostředky, systémy na řízení městské dopravy. Ve své podstatě se jednalo o nudné přednášky, které nepřinášely nic inovativního či následovatelného a šlo jen o popis současného stavu, úspěchů či problémů. Po skončení této konference jsme se setkali se zástupci Plzeňských dopravních podniků ohledně efektivního jízdného. Což bylo daleko podnětnější a zazněly některé zajímavé informace o vlastní kartě, platbě kartou jízdného apod.
Jaroslav Kacer, člen zastupitelstva města Brna