Kunc: Dálnice do Vídně se beze změny zákona nedočkáme
Dopravní spojení s Vídní je pro Brno zásadní potřebou. O dálnici, která by propojila obě města, se mluví již 28 let. Přesto je stále v nedohlednu nejen její výstavba, ale dokonce i pouhé zahájení prací. Krajský zastupitel a kandidát TOP 09 pro volby do poslanecké sněmovny Petr Kunc proto navrhuje změnu zákona, která by řízení zjednodušila.
Dosud není pro žádný úsek dálnice do Vídně vydáno ani územní rozhodnutí, natož stavební povolení, a už vůbec ne dokumentace pro výběr zhotovitele. „Získání těchto dokumentů je i v případě hladkého průběhu otázka pěti až osmi let, hladké řízení se však zde očekávat nedá. Proti záměru se neustále odvolávají různé spolky, které roky brání tomu, aby se dopravní spojení konečně vybudovalo,“ říká Petr Kunc.
Jedinou cestou k urychlení dopravních staveb je podle Petra Kunce změna zákona. Příklad si chce vzít právě ze sousedního Rakouska, známého přísným přístupem k ochraně přírody. Přesto náš jižní soused dopravní stavby realizuje, a to velmi rychle.
„Příkladem budiž dálnice na Vídeň, která na rakouské straně roste přímo před očima. Je tam snad méně přírody, méně chráněných živočichů a rostlin, nebo menší potřeba chránit obyvatele třeba před hlukem? Ne. Pouze je tam jednodušší a pružnější legislativa, která neumožňuje stavbu donekonečna napadat a blokovat,“ vysvětluje Petr Kunc a dodává, že spolky na ochranu přírody mají v Rakousku silné slovo a jejich námitky jsou závažným podkladem pro řízení, ovšem jen v řízení o vlivu na životní prostředí, známém pod zkratkou EIA. V dalších stupních, jako jsou třeba územní řízení či stavební povolení, už spolky své připomínky podávat nemohou. Lhůty pro vyjádření jsou kratší a podmínky výkupu pozemků spravedlivější.
„Rozhodně nechci připravit účastníky řízení o možnost vyjádřit se k plánovaným záměrům. Mým cílem je dosáhnout rychlejšího a spravedlivějšího procesu povolování dopravních staveb. Jejich součástí samozřejmě musí vždy být protihluková a další opatření, jak to vidíme právě na rakouské straně,“ vysvětluje Petr Kunc a dodává, že bez úpravy zákonů nelze přistoupit ani k plánování vysokorychlostních tratí.
Legislativu může měnit jen parlament, ale návrhy zákonů mu mohou předkládat i kraje. „Možností navrhnout změnu zákona se zabýval výbor pro dopravu Jihomoravského kraje. Na nutnosti řešit tuto situaci jsme se shodli napříč politickým spektrem. Již teď mohu říci, že tento návrh budu prosazovat: ať už jako místopředseda krajského výboru pro dopravu, nebo – pokud budu zvolen – z pozice poslance Parlamentu ČR,“ uzavírá Petr Kunc.
Zásadní dopravní stavby chybí v Jihomoravském regionu dlouhá desetiletí, nejen dálnice na Vídeň ale i silnice na Svitavy (D43), obchvaty Břeclavi a Mikulova, či silnice D55 (Břeclav – Přerov).
Andrea Smolková, krajská manažerka TOP 09 JMK
V Brně dne 19. června 2017