Brym: Stávající systém rezidenčního parkování by mělo Brno opustit
Připravovaný systém rezidenčního parkování se po mnoha slibech a plánech smrskl na parkování v historickém středu Brna. Prezentuje se jako pilotní projekt, je však zaváděn v nejregulovanější části Brna, kde už vlastně není co upravovat. Zastupitel městské části Brno-střed Martin Brym (TOP 09) proto navrhuje soustředit se raději na nevyužívané plochy, které by mohly sloužit k parkování pro všechny.
TOP 09 Brno-střed navrhuje opustit systém rezidenčního parkování a šetřit prostředky města na jeho zavádění a provoz i náklady občanů na poplatky za auto. Město by mělo nabídnout návštěvníkům Brna, studentům a dojíždějícím za prací parkovací možnosti, atraktivní svou cenou a dostupností, nikoli hrozbou pokuty. „Takovým řešením mohou být například plochy kolem jižního centra a nádraží za Zvonařkou pro parkování P+R. A účtenka za parkování by byla i celodenní jízdenkou na MHD,“ navrhuje Martin Brym.
Plochy kolem jižního centra nejsou v územním plánu určeny k parkování, ale o územním plánu rozhoduje Brno, které by tak mohlo problém elegantně vyřešit. Než se postaví nové nádraží, dají se plochy používat jako parkoviště. Volných a vhodných ploch má Brno dost. „Nevyužité možnosti nabízí i parkovací dům u výstaviště a plochy kolem něj. Stačí napojit kyvadlovou dopravou k nádraží, poloha na příjezdu z dálnice je pro dojíždějící ideální,“ popisuje Martin Brym a dodává, že parkování na ulicích jako je Hybešova či Veveří by šlo řešit podobně jako na Údolní, třeba jen odpoledne a v noci pro odjíždějící do práce.
Rezidenční parkování je v současné podobě k uživatelům velmi nepřátelské. Majitelé vozů platí za možnost zaparkovat, kterou jim ale nezaručuje. Parkování je navrženo pro velmi malé lokality, takže ani občané Brna-střed nebudou moci parkovat kdekoliv v městské části, ale pouze u svého domu a v jeho nejbližším okolí. „Navíc není jasné, co bude s auty při blokovém čistění nebo opravách ulic, kdy nemůžete parkovat ve své nebo sousední ulici, ale nikde jinde nesmíte. A co podnikatelé, kteří mají svá auta registrovaná na firmu, sídlící jinde, ale oni sami bydlí na Brně-střed?“, říká o nejasnostech Martin Brym. Navíc se projekt rezidenčního parkování neustále zužuje – nejdříve se měl zavádět v celé městské části, dnes už jen v historickém centru, které je samo o sobě natolik regulované, že žádná další omezení ani nemají žádný smysl.
Tisková zpráva TOP 09 Brno-střed
Andrea Smolková, krajská manažerka TOP 09 JMK
V Brně dne 26. června 2017