Aberl: Chceme hrát prim v informatice
Brno chystá jednotný portál občana i aplikaci, kde lidé vše najdou i vyřídí
Tomáš Aberl
Jedna z prvních cen v soutěži eOsobnost eGovernmentu letos putovala do Brna. Tato celostátní soutěž každoročně oceňuje osobnosti veřejné správy, které se nejvíce zasloužily o rozvoj a posun její elektronizace. V kategorii měst a městských částí letos zvítězil Tomáš Aberl, radní města Brna pro informační technologie a oblast sportu.
První cenu jste získal za projekt digitalizace poplatků za odpad. Jak Brnu pomohl?
Magistrát díky němu elektronicky vybírá a spravuje poplatky za komunální odpad od firem. Řešili jsme nově nastalý problém, kdy nová vyhláška umožnila obcím pobírat tyto poplatky i od soukromých společností, které zde vlastní nemovitost. V Brně tento poplatek ve výši 700 Kč ročně dopadá zhruba na 15 tisíc firem. Společnost Gordic rychle vyvinula systém, prostřednictvím kterého od začátku roku vybíráme tyto platby i od firem.
A jak projekt digitalizace pomohl brněnským úřadům?
Díky němu jsme problém vyřešili rychle a bez navýšení počtu úředníků. Těm systém značně ulehčuje práci. Ale pracujeme i na dalších aktualizacích, například chceme zpřístupnit ohlašovací povinnost, aby firmy i lidé v Brně mohli s úřady komunikovat lépe nebo mohli nahlížet, jestli mají vše zaplaceno.
A co říkáte na to, že jste se stal eOsobností eGovernmentu?
Mám obrovskou radost, jsem rád, že když má někdo vizi, že si toho ostatní všimnou. A vážím si toho, že mi město Brno dalo možnost tuto vizi rozvíjet. Pro mě to je hlavně výzva do budoucna, abychom informatiku v Brně nejen rozvíjeli, ale hráli v ní prim v České republice.
Soutěže eOsobnost eGovernmentu se zúčastnilo 48 úředníků. Kdo Vás nominoval?
Přihlásila mě společnost Gordic, se kterou Magistrát města Brna dlouhodobě spolupracuje, dodává nám agendový informační systém GINIS. Tuto spolupráci bychom rádi rozvíjeli, například zrovna řešíme, co dál se spisovou službou, kterou Gordic nabízí velmi kvalitní.
Vaší strategií je tvořit úřad přívětivý pro občany a technologie využít k usnadnění života ve městě. Co se pod tímto záměrem skrývá?
Jde o integraci více systémových řešení s jednotným uživatelským rozhraním. Nyní má Brno řadu různých řešení, které jsou na více webových stránkách nebo v aplikacích, každé spravuje něco jiného, a tím pracují i v jiném uživatelském prostředí. Já je chci sjednotit a vytvořit jednotné řešení, ve formě portálu občana, ve kterém Brňané najdou vše pohromadě. Budou tak moci vyřídit všechny služby a zaplatit všechny platby z jednoho místa.
Kolik českých měst už takovou službu nabízí?
Brno má ambici být prvním velkým městem v ČR, které bude mít jediný portál občana pod jedním uživatelským rozhraním, ve kterém lidé budou moci vyřídit všechny služby z jednoho místa. Například tu vyřídí občanku, řidičák či rezidentní parkování, zaplatí veškeré poplatky, koupí šalinkartu nebo lístky na kulturní a sportovní akce či například do zoo.
Pod Vaší taktovkou město také vyvíjí mobilní aplikaci, která bude obsahovat vše, co lidé pro život ve městě potřebují. Jak bude vypadat?
Chceme, aby byla denním nástrojem pro Brňany, ale i turisty. Najdou v ní všechny informace, ona je upozorní na cokoliv, co se v Brně zrovna děje. Tedy například na aktuální dopravní situaci či parkování. Lidé tu najdou aktuality, kam v Brně zajít, programy kulturních akcí, koupí si tu šalinkartu, jízdenky, mohou zde i nahlásit škodu či si se objednat na úřad a komunikovat s ním online. Hodně z těchto věcí už poskytujeme, ale nejsou na jednom místě a lidé o nich často ani neví.
Vy jste dříve vyvíjel hry na počítačích. Pomáhá vám tato zkušenost v práci radního pro informatiku a jak to jde dohromady s oblastí sportu?
Zkušenosti z herního průmyslu mi velice usnadňují práci pro IT, jsem schopen se velmi rychle naučit, jakým způsobem různé věci fungují. A protože jsem aktivní sportovec, celý život závodím na koních v parkuru, je pro mě tato kombinace zcela přirozená.
Gordic
PRO města a obce 6/2023
▶
Štítky
◀
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
Děkujeme