Knot: Nová EIA zbrzdí výstavbu i R4
Na budějovickém obchvatu se kopne nejdříve v roce 2019. Na vině je čím dál zřejmější nutnost opakovat posudky o vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA. Stejné problémy se dotknou i dopravních staveb silničních i železničních po celé republice v celkové hodnotě cca 200 miliard korun – neoficiální odhady jsou ale ještě vyšší.
Když nemůžeme stavět za evropské peníze a je evidentní, že ani národní prostředky stačit nebudou, vždyť státní rozpočet s touto krizovou variantou, i přestože o ní víme už od roku 2013, kdy ve Strakovce seděla Zemanova vláda, vůbec nepočítá, je možná načase vrátit se k projektu PPP staveb. Právě tento způsob financování výstavby a provozu dálnice za pomoci soukromého kapitálu měl být zvolen pro R4. V současnosti další posun vázne na zamítavém stanovisku antimonopolního úřadu, který zrušil zadávací řízení na poradenskou firmu, která měla pomoci s vypsáním výběrového řízení. Podmínkou ministerstva totiž bylo, že tato společnost musí mít zkušenosti s projektem takovéhoto rozsahu. Ačkoli se jedná pouze o můj soukromý názor, nepovažuji tento požadavek za diskriminační, ale vzhledem ke špatným zkušenostem z minulosti, kdy se Zemanova vláda snažila takto postavit tehdy D47 (dnes D1) do Ostravy, mi přijde právě tato podmínka více než logická.
Doufejme tedy, že na rozdíl od dalších staveb, jimž reálně hrozí zastavení, bude těch zbývajících 30 kilometrů R4 stát co nejdříve a sektor stavebnictví nepřijde o práci a lidé o zaměstnání. A až bude tento úsek stát, zkusme udělat konečně něco i se zbývajícími úseky I/20, které se za Vodňany stávají tkaničkou, nebezpečnou nejen pro řidiče, ale i obyvatele obcí, jejichž středem prochází.
Josef Knot
místostarosta Písku (TOP 09)