Kaska: V Jihočeském kraji jsou ohroženy dopravní stavby v hodnotě téměř 50 miliard Kč

10. 3. 2016

Přepracovat posudky EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) u dopravních staveb oficiálně v hodnotě 94 mld. Kč, nově již cca za 200 mld. Kč a dost možná neoficiálně až v celkové hodnotě 9 686 398 851 EUR bude muset ŘSD a SŽDC, ale i další investoři, jako jsou např. kraje a města, pokud se česká vláda nedokáže dohodnout s Evropskou komisí na nějakém kompromisním řešení.

            „Nejedná se vůbec o nový problém, jak se může zdát. Evropská komise zahájila řízení s ČR už v dubnu roku 2013. Nemůžu proto pochopit, proč už tehdy úředníci nezadali dopředu nové studie EIA. Alespoň několik jich už mohlo být hotových nebo rozpracovaných, především u klíčových staveb,“ podivuje se člen dopravní komise Rady města Č. Budějovice Václav Kaska (TOP 09) a pokračuje: „Jen v Jihočeském kraji se tento problém týká dopravních staveb v celkové výši 48 miliard korun!“

            A co by to znamenalo pro náš kraj? „Zastavily by se připravené stavby obchvatů obcí, dálnic apod., na které mnohé regiony čekají už celé dekády jako na smilování a už je měly slíbené. Jedná se např. o obchvat Českých Budějovic, Lišova a dalších obcí a měst. Znovu by se posouval do nenávratna termín dostavby D3 a R3. A nesmíme zapomínat ani na ohrožení dokončení železničního koridoru,“ vypočítává ohrožené projekty Václav Kaska.

            Důsledky mohou však být ještě závažnější. „Je to průšvih, který hýbe celým stavebnictvím. Stavebnictví patří jednak do primárního a jednak do sekundárního ekonomického sektoru národního hospodářství a roztáčí proto kola celé ekonomiky. Přirovnal bych to k soukolí jako třeba v hodinovém stroji: pokud se jedno ozubené kolečko otáčí, roztáčí se tím i další. Stavebnictví zaměstnává dost lidí, většinou živitelů rodin, odvádí poměrně dost daní a sociálního a zdravotního pojištění, nakupuje materiál, stroje, počítače, zaměstnává zkušebny atd. Pokud bude zavlečeno do další hluboké krize, nejen že neodvede daně, ale propuštění zaměstnanci naopak budou po státu chtít podporu v nezaměstnanosti, spustí se navíc další vlna krachů především slabších subdodavatelských firem a může to přerůst v další krizi,“ varuje Václav Kaska a dodává: „Tyto důsledky si bohužel neuvědomují ani úředníci na ŘSD, SŽDC, ministerstvech dopravy a životního prostředí, ale ani samotní vládní představitelé. Nechali zjevně problém vyhnít. Prostě makáme...“ 

Petra Šebestíková

krajská manažerka TOP 09

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme