Kaska: ŘSD už musí konečně začít stavět obchvat
V ČR začala v dubnu 2015 platit „nová EIA“, tedy novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Tento předpis je vydán na popud EU a bylo jím podmíněno další čerpání evropských dotací na infrastrukturní stavby. Má výrazný vliv na velké dopravní stavby, jako např. dálnici D3 a především obchvat Českých Budějovic. Ten má totiž ještě „starou EIA“, což by mohlo znamenat v případě jejího neschválení ministerstvem životního
prostředí další výrazné odložení stavby.
Je s podivem, že se organizace ŘSD, tedy státní investor do silnic I. tříd a dálnic, nepostaral o výkup pozemků a výstavbu tohoto zcela nejdůležitějšího úseku celé D3 podstatně dříve, když o potřebě obchvatu ví již dlouhá léta. Namísto účinného výkupu pozemků a efektivní přípravy stavby na ŘSD zuří personální zemětřesení (a podle mého názoru ještě zuřit bude). Nekompetentnost a zmatky tato organizace předvedla již několikrát. Pod vedením ANO se ŘSD nejeví jako personálně stabilizované, ačkoli nás o tom představitelé resortu několikrát přesvědčovali.
Doufejme, že se občanům a místním politikům podaří vyvinout dostatečný tlak na úředníky, aby dobře připravili podklady pro výstavbu a aby dokumentace neobsahovala chyby a zbytečně megalomanská řešení (např. nesmyslných pět dálničních sjezdů k jednomu krajskému městu a nadto jeden tunel). Dále ŘSD musí urychleně vykoupit pozemky, vypořádat se s racionálními námitkami ekologů, ale hlavně už musí začít STAVĚT! Třeba v polovičním profilu, třeba s výrazně redukovanými sjezdy, které se dají dostavět později, ale hlavně je třeba již kopnout do země, stavět a odvést z krajského města bez obchvatu tranzitní dopravu, která se nyní valí prakticky přes celé město. Tomuto cíli by mělo jihočeské ŘSD nyní věnovat maximální pozornost.
Václav Kaska
člen dopravní komise rady města Č. Budějovice