Trantina: Cyklisté nemají v Budějovicích na růžích ustláno
Cyklistická sezona v Českých Budějovicích byla sice oficiálně zahájena teprve o tomto víkendu, ale v našem městě není ojedinělé potkat cyklistu, i když napadne sníh, a sezona tu vlastně vůbec nekončí. Kolo tak Budějčákům neslouží jen jako nástroj relaxace, ale jako běžný dopravní prostředek na cesty do práce i do školy. Jen přes lávku mezi sídlištěm Vltava a
Pražským sídlištěm projede denně včetně zimy přes 2000 cyklistů a v jarních a letních měsících se jejich počet více jak zdvojnásobí. Je proto zarážející, že se v agendě cyklotras stále neúspěšně řeší to nejdůležitější: nabídnout k hlavním dopravním tokům automobilů jako alternativu jednoduché a efektivní cyklotrasy, často tvořené třeba pouze cyklopruhy, nebo chodníky s možností jízdy na kole. I když současné vedení města vyhlašuje jarní ofenzivu a hlásá, že jen letos vrhne do výstavby cyklostezek desítky miliónů korun (zaplaťpámbu snad konečně z kýžených dotací), stále se nedaří propojit nepřerušenou cyklotrasou nejobydlenější sídliště Máj s centrem města, nádražími nebo s velkými zaměstnavateli - Boschem, Budvarem a Motorem, chybí i stejné propojení s Litvínovicemi a dál s rozvojovou zónou v Plané, Homolemi a letištěm, kterému snad teď pomůže cyklolávka u Meteoru a v budoucnu snad plánovaná cyklostezka od Stromovky do Šindlových dvorů. Není tajemstvím, že velkou překážkou jsou při povolovacích řízeních zejména vyjádření Policie ČR, nebo odboru dopravy, ale kdo jiný, než rada města složená z koaličních vládních stran by si měla umět poradit? Pokulhává také nabídka veřejných kolostavů. Úplně chybí koncepce udržitelné dopravy, která v rámci konceptu Smart City počítá s rozvojem ebiků a nevíme, zda se s něčím takovým vůbec počítá v momentálně připravovaném Plánu udržitelné mobility, protože zatím nebyl veřejnosti prezentován, natož diskutován. Přestože málokteré město v Čechách je tak stvořené pro kolo jako Budějovice, schází zatím od vedení města efektivní pobídka pro veřejnost i pro zaměstnavatele. A tak tu máme cyklotrasy diferencované, nepropojené, neustále přerušované třeba přechody pro chodce, kde by měl cyklista slézt z kola a pěšky přejít, což je proti všemu smyslu. Zefektivnit a zahustit cyklistickou síť bude do budoucna pro radnici v Budějovicích velký úkol a v důsledku jsem rád, že se letos děje v tomto směru alespoň něco, i když ne dost.
Tomáš Trantina
Předseda MO TOP 09 České Budějovice