Petrák: Kanovnická bude pěší zónou jen na oko
Na nádvoří českobudějovické radnice představil hlavní městský architekt záměr úprav v oblasti Kanovnické ulice a vlakového nádraží. Zatímco v případě Kanovnické ulice jde jen o kosmetické úpravy, které z ní deklarovanou pěší zónu udělají jen stěží, návrhy na budoucí podobu okolí nádraží jsou mnohem odvážnější.
V souvislosti s Kanovnickou ulicí často vedení města mluví o „pěší zóně“. Ta by logicky propojila centrum města s pěší zónou na Lannově třídě. Ve skutečnosti se ale jedná jen o kosmetické stavební úpravy, na což poukazovala řada přítomných občanů. Zjednodušeně řečeno vše zůstane tak, jak je, jen se značkami omezí vjezd a parkování a vysadí se čtyři stromy vedle katedrály. Nadále bude stavebně oddělený chodník (místy rozšířený) a vlastní silnice. Neodstraní se ani mobiliář typu zábradlí, který překáží otevření prostoru lidem. Dvou nebo třech návrhů se dočkal také nešťastný a nedořešený prostor před konzervatoří, ale ani jeden z nich mě rozhodně za srdce nechytil. Celá situace je navíc ještě komplikovaná tím, že se nejedná o pozemek města. Zcela mimo plán úprav bohužel zůstal prostor mezi ulicemi Kanovnická a Hradební. V návrhu se zato počítá s úpravou přechodu ulic Senovážné náměstí a Na Sadech, který zvýrazní osu: náměstí-Kanovnická-Lannovka, mírně však prodlouží cestu na poštu.
Plánované pojetí úprav kolem vlakového nádraží už vypadá o dost odvážněji než facelift Kanovnické. Nádražní budovu by z jižní strany mohla doplnit cyklověž či nějaké jiné řešení pro parkování kol a ze severní strany to dokonce vypadá na „návrat“ parní lokomotivy. Realizace těchto úprav je však ještě poměrně vzdálená.
Jako plus celé akce chápu to, že radnice chce (nebo se tak alespoň chce tvářit), že o tom, jak bude naše město vypadat, se konečně začne s lidmi vést dialog. Zajímavé bylo i vystoupení Daniela Kováře ze Státního oblastního archivu, který představil historii Kanovnické ulice. Na webu radnice si také můžete prohlédnout fotky z celé akce. Chybí mi už ale zveřejnění představených návrhů, možná rovnou v podobě ankety pro otevření diskuse s občany. To by určitě záměru vést dialog s občany pomohlo více.
Jan Petrák
člen komise pro strategický rozvoj za TOP 09