„Parkovací revoluce“ v Budějovicích je pořádný průšvih
Přestože „parkovací revoluce“ v českobudějovických ulicích vypukne už za pár dní, konkrétně ve středu 1. listopadu, projekt trápí ještě řada novorozeneckých nemocí. Plán na regulaci dopravy v klidu se však nezrodil „přes noc“, jak by se z množství komplikací mohlo zdát, jsou mu už bezmála čtyři roky.
„Českobudějovická TOP 09 samozřejmě považuje regulaci dopravy v klidu v širším centru města za nezbytnou – především kvůli dlouhodobým problémům rezidentů i abonentů s nedostatkem volných parkovacích míst, blokovaných dojíždějícími řidiči. Ostatně byli jsme u vzniku samotného projektu, tehdy ještě jako součást koalice. Současné vedení města však i přes dlouholeté přípravy zaostává při realizaci jak po stránce organizační, tak po stránce komunikace s občany,“ kriticky hodnotí přístup radnice k tak zásadní reformě předseda TOP 09 Č. Budějovice Tomáš Trantina, člen komise rady města Č. Budějovice pro rozvoj a architekturu.
Českobudějovický zastupitel za TOP 09 Tomáš Bouzek vidí problém ve vymezení placených parkovacích zón: „Finální rozfázování zón považujeme za naprosto nevyhovující. V základním dopravním dokumentu města – IPODu, je jasně doporučeno, aby první fáze zahrnovala jak současnou zónu, tak ale i území od Pražské třídy na západ až k řece Vltavě. Současné řešení jen přenese problémy s parkováním na sousedy za hranicí zóny.“
Způsob, jakým současné vedení města projekt realizuje, budí dojem, že zaspalo a nyní finišuje na poslední chvíli – pochopitelně na úkor rezidentů a abonentů, tedy těch, kvůli nimž vlastně celý projekt vznikl především. „Jakožto obyvatel inkriminované oblasti, vnímám nejistotu jak mezi sousedy, tak zmatek v systému vydávání parkovacích rezidentních karet, kdy čekám už přes týden na banální potvrzení, že moje SPZ byla ověřena v registru značek. A velké zpoždění je vidět také v realizaci úprav na dopravním značení či osazování parkovacích automatů,“ přidává další argumenty svědčící o nekoncepčním až laxním přístupu Jan Petrák, člen územní skupiny č.1 za TOP 09. Zpoždění dodávky parkovacích automatů podle Tomáše Trantiny nepřekvapí: „Když si dáte tu práci, z registru smluv vyčtete, že smlouvu na osazení parkovacích automatů podepsalo vedení města až v říjnu a dodací lhůta je 60 dnů, tedy začátek prosince!“
Závažné problémy se objevily i u samotného soutěžení některých zakázek, jako třeba té na úpravu dopravního značení. „Zakázka na úpravu dopravního značení budí řadu pochyb. Obeslány nebyly budějovické firmy z oboru, které zde platí daně, dokonce ani firma, která úpravu dopravního značení pro město dlouhodobě zajišťuje. Zakázka nebyla navíc vyvěšena ani na internetu. Překvapující je také cena. Některé položky převyšují běžnou cenu i více než dvojnásobně. Překvapilo to i kolegy z dopravní komise. Je zarážející, že investiční odbor radnice vysoutěží takovouto zakázku za 4,6 miliónu korun, a přitom běžné ceny dlouhodobě zná. Považujeme proto za nezbytné tuto podezřelou veřejnou zakázku dále přezkoumat,“ pozastavuje se Václav Kaska, člen dopravní komise rady města za TOP 09.
Kromě všech těch známých i méně známých „nedodělků“ a „podivností“ vidíme jako TOP 09 ale nejzákladnější problém v komunikaci s občany. „Jako jeden z největších problémů vidím opět nedostatečné informování veřejnosti a zejména trestuhodné opominutí jejího aktivního vtažení do celého procesu. V červnu proběhlo narychlo svolané první a jediné veřejné prezentování záměru ze strany města, pak už bylo ticho po pěšině. A najednou radnice zavelí: Občane, máš přesně jeden měsíc na vyřízení parkovacích karet! Takto arogantní chování k občanům našeho města nemůžeme akceptovat. Zkrátka přišla i územní skupina, tedy institut, který byl zřízen právě kvůli přenášení informací mezi obyvateli jednotlivých částí města a jeho vedením. Její členové volali po úzké spolupráci s příslušným radním marně,“ dodává Tomáš Trantina.
Těžko lze tedy tento projekt města, o kterém se mluví už řadu let, považovat za úspěšně řízený, když se vše děje na poslední chvíli a občané jsou drženi v šachu, bez řádných informací, bez partnerské komunikace s městem. V takto zásadních úpravách života ve městě požadujeme a prosazujeme daleko vstřícnější jednání ze strany radnice a odpovědnější přístup městských manažerů při realizaci.
Tomáš Trantina
předseda TOP 09 ČB