Trantina: Co si můžeme a měli bychom si vzít z Metropolitního plánu Hlavního města Prahy?
Pražské Centrum architektury a městského plánování (CAMP) už několikrát pořádalo veřejnou prezentaci Metropolitního plánu. Během tvorby metropolitního plánu pořádá CAMP tyto akce ve spolupráci se zpracovatelem plánu – Institutem plánování a rozvoje zvaným IPR, i když ze zákona nemusí. Pořádá je proto, že ví, jak důležitá je informovanost občanů o tak složité věci, jako je územní plánování.
Hlavní město Praha započalo práce na novém Metropolitním plánu už v roce 2013. Jeho dokončení předpokládá v roce 2022 a účinnost od r.2023. Mimochodem rok 2022 je dán legislativou jako datum, kdy všechna města musí mít územní plán v souladu s novým stavebním zákonem. To je celých 10 let od pražského mávnutí startovním praporkem a stihnou to s odřenýma ušima. Z oněch 10ti let počítá zpracovatel dokonce celých 4,5 roku na schvalovací proces a projednávání! 5 let zabrala jeho prostá tvorba. Připomínám, že HMP nemuselo soutěžit zpracovatele, protože v jeho strukturách je Institut plánování a rozvoje HMP, který přímo plán zhotovuje. Navíc spuštění tvorby plánu musí ještě předcházet definování vlastního zadání, které Praha cizelovala zhruba rok, mimo jiné za pomoci tzv. Ozvučných desek, platforem pro komunikaci s odbornou i laickou veřejností.
Skokem se přenesme do Budějovic. Aktualizace územního plánu je definitivně zrušena Krajským úřadem a zastupitelstvo se 19.3.2018 rozhodlo zpracovat plán nový s optimistickým výhledem, že soutěž na zpracovatele bude do půl roku hotová. Není zadání, nikdo nemluví o jeho tvorbě a parametrech. Prý bude vycházet z předešlého plánu a jeho zrušených aktualizací. Přitom právě to, je bytostně důležitá otázka – jak chceme aby se město rozvíjelo? Jak budeme využívat brownfieldy, co uděláme s dopravou, kde město „zahustíme“ a využijeme zatím potlačeného potenciálu, kam umístíme komerční zóny pro rozvoj podnikání, které s sebou snad konečně dostavěná dálnice přinese? Do toho se najednou dočteme, že dopravní komise vyzývá vedení radnice, aby „hledalo“ místa pro nové mosty ve městě. Tak takto prosím ne. To je právě úkol pro nový územní plán.
Co s tím? Pospíchat, rychle vytvořit zadání, rychle vybrat zpracovatele a horečně začít připravovat nový územní plán šitý narychlo, který s největší pravděpodobností stejně nestihne termín roku 2022? Nebo podniknout „záchranné“ práce na uvedení současného plánu do souladu s požadovanou legislativou v úzké komunikaci s krajskými úředníky, aby nedošlo k další blamáži a vedle v klidu a s rozmyslem pracovat na zadání a následné tvorbě nového územního plánu, který se stane opravdu stěžejním rozvojovým dokumentem? Za mě dozajista to druhé. Ano, bude to nepochybně dražší řešení, ale pořád se bavíme o nepatrných zlomcích ročního rozpočtu města, které kvalitní územní plán potřebuje jako svůj základní stavební kámen. Musíme si uvědomit, že územní plán je zákon. Kdo chce dobré, projednané zákony prosazované s rozmyslem, musí přistoupit na to, že nějakou dobu trvá jejich příprava. Kdo chce nekvalitní, může je mít možná o něco dřív, pak se ale nesmí divit když zjistí, že jsou v nich větší či menší trhliny, nepřesnosti, polovičatá řešení, která mají daleko k dokonalosti.
Z postupu HMP ve věci Metropolitního plánu si můžeme vzít příklad, že důkladná příprava, nepodceňování zapojení občanů a dostatečný časový fond se vyplácí. Podle toho, co jsem měl možnost ve čtvrtek 22.3. vidět na prezentaci v CAMPu, má šanci v Praze vzniknout promyšlený dokument, který střízlivě a srozumitelně klade podmínky a možnosti pro výstavbu a rozvoj Hlavního města na 20 a více let dopředu. Jsem si jistý, že Budějovice si něco takového také zaslouží. Je na politicích, zda budou mít odvahu jim to dopřát.
Tomáš Trantina
předseda MO TOP 09 České Budějovice
člen komise Územního plánování