Bouzek: Kontrolní výbor kritizoval zakázky „z ruky“ při Slavnostech 750 let města

6. 3. 2017

Kontrolní výbor zastupitelstva města Č. Budějovice jasnou většinou hlasů schválil kontrolní zprávu Tomáše Bouzka (TOP 09) a Veroniky Přibylové (HOPB) týkající se čerpání veřejných prostředků na akce související s oslavami 750 let založení města. Celkem byla na veřejných zakázkách a zakázkách malého rozsahu vyčerpána částka přesahující tři milióny osm set tisíc korun. Další prostředky byly rozdělovány prostřednictvím grantů kulturní komise. „Zatímco v případě veřejných zakázek jsme nezjistili, že by výběrová řízení proběhla v rozporu se zákonem, u zakázek malého rozsahu připravovaných odborem kanceláře primátora jsme museli konstatovat opakované rozhodnutí Rady města v rozporu se Směrnicí,“ informuje zastupitel Tomáš Bouzek (TOP 09).

Zakázky malého rozsahu se při limitu od 200 tisíc do jednoho milionu korun bez DPH zadávají postupem podle čl. 23 bod III. tehdy platné Směrnice č. 2/2014. Předepsáno je zveřejnění výzvy na profilu zadavatele, a to po dobu nejméně 7 pracovních dnů, nebo přímým oslovením alespoň 5 dodavatelů opět se lhůtou pro podání nabídek nejméně 7 pracovních dnů. Zakázku tohoto rozsahu lze sice zadat přímo jednomu dodavateli tzv. z ruky, ale pouze za splnění striktních podmínek stanovených v čl. 27 Směrnice.

Čl. 27 Zvláštní ustanovení pro veřejné zakázky malého rozsahu zadávané jednomu dodavateli

(1) Odůvodněnými případy podle čl. 23, kdy lze jako způsob vypsání veřejné zakázky použít zadání jednomu dodavateli, se rozumí případy, kdy a) veřejná zakázka může být splněna z technických či uměleckých důvodů, z důvodů ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících z právního předpisu pouze určitým dodavatelem, nebo b) je nezbytné tímto způsobem zadat veřejnou zakázku z důvodu krajně naléhavých, které zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani je nemohl předvídat, přičemž z časových důvodů není možné zadat tuto zakázku jiným postupem.

(2) V případech podle odst. 1 písm. b) lze, hrozí-li nebezpečí z prodlení, schválit tento způsob zadání i dodatečně, dle pokynu odpovědné osoby.

(3) I při postupu podle tohoto článku je gesční odbor povinen ještě před zadáním zakázky průzkumem trhu prověřit cenu v místě a čase obvyklou (nejlépe dvěma nabídkami).

 

„Použití výjimky podle článku 27 Směrnice jsme shledali jako nedůvodné hned při zadání dvou zakázek – na zajištění zahajovací, a následně i zakončovací, akce k výročí 750 let města za cenu 600.000 Kč bez DPH, respektive 400.000 Kč bez DPH, kdy společnost Art4Promotion získala obě zakázky „z ruky“. V daném případě mohlo požadovanou službu zajistit evidentně vícero dodavatelů na trhu,“ vysvětluje Tomáš Bouzek a zdůrazňuje: „Jsem přesvědčen, že neexistovaly ani Směrnicí požadované krajně naléhavé a nepředvídatelné důvody pro takový postup, protože rada města časový prostor 7 dnů pro zveřejnění výzvy nebo oslovení pěti dodavatelů evidentně měla. V každém případě nebyl proveden předepsaný průzkum trhu.“

Kontrolní výbor shledal ale i další pochybení, a to při kontrole grantů kulturní komise na podporu kultury. Prověřováno bylo účelové použití dotačních prostředků v celkové výši 1.900.000 Kč přidělené městem Sdružení Housova mlýna o. s. na akci Slavnosti Přemysla Otakara II aneb České Budějovice železné a zlaté. Kontrola proběhla u subdodavatelů od 100.000 Kč výše (se stejným kritériem kontroly jako u zakázek malého rozsahu). „Podklady požadované od těchto subdodavatelů jsou nedostatečné a neurčité a město tak nemá dostatečnou zpětnou vazbu k vynaloženým finančním prostředkům. Jedním příkladem za všechny je subdodávka AV Technics, za kterou bylo vyplaceno 400.000 Kč. Není přitom doložena žádnou smlouvou obsahující dostatečně určitý popis placené služby. Za co bylo vynaloženo z veřejných prostředků několik set tisíc korun? Jediným dokladem je faktura, ve které subdodavatel tvrdí jen to, že účtuje „pronájem technického vybavení“. Ale jakého vybavení? V jakém rozsahu? Po jakou dobu? Nelze ani ověřit, že nějaké vybavení bylo „pronajato“, protože chybí jakákoli listina potvrzující takové splnění závazku jakou je například předávací protokol či jiný zápis,“ kritizuje Tomáš Bouzek a dodává: „Obdobná pochybení byla zjištěna ve všech dalších čtyřech kontrolovaných případech.“

V daných souvislostech je zajímavé i personální provázání společnosti AV Technics a Art4Promotion. „V kontrolní zprávě je konstatováno, že jednatel a společníci AV Technics s.r.o. jsou jednatelem a společníky Art 4 Promotion s.r.o., podobně jako pan Rudolf Střítecký, kterému byla přidělena od Sdružení Housova mlýna subdodávka za 100.000 Kč za dodávku služby popsanou jako „návrh scény a dramaturgie audiovizuální show“,“ poznamenává Tomáš Bouzek.

Proti závěrům kontrolní zprávy hlasovala pouze předsedkyně kontrolního výboru Eva Hajerová. Správnost rozhodnutí kontrolního výboru není vyvrácena ani vyjádřením příslušných odborů magistrátu města či předsedů komisí rady města. „Například odbor kanceláře primátora užití výjimky podle čl. 27 Směrnice vysvětluje tím, že agentura Art4Promotion „má velmi dobré reference v oblasti organizování a provozování kulturních akcí“. „Takovéto zdůvodnění použití výjimky ale neodpovídá Směrnici,“ upozorňuje Tomáš Bouzek. Zprávu o činnosti kontrolního výboru vzalo zastupitelstvo města na vědomí při svém posledním zasedání 13. února. „Není bez zajímavosti, že se na tomto zasedání opět zmiňovalo jméno Art4Promotion, a to znovu při rozdělování dotací na podporu kultury v roce 2017. Tentokrát zasahovala rada města tak, že oproti návrhu kulturní komise vyloučila z balíku poskytovaných dotací projekt Festival světla společnosti Borovka Event s.r.o. bodovaný 94 body ze 100. Jak vyplývá ze zápisu ze zastupitelstva, odpovědný náměstek tento nezvyklý krok rady vysvětlil tak, že Festival světla „je podobná akce jako Vltava žije“, tedy konkurenční projekt společnosti Art4Promotion s.r.o. Že by opět svévolné narušení konkurenčního prostředí? ptá se Tomáš Bouzek.

„Zadávání zakázek „z ruky“ bez stanovených důvodů je nešvarem, který pokřivuje konkurenční prostředí a může prodražovat takto realizované zakázky. Doufáme, že naše kontrolní zpráva proto poslouží ke změně této praxe a povede ke zlepšení způsobu nakládání s veřejnými prostředky,“ uzavírá zastupitel Tomáš Bouzek.

JUDr. Ing. Tomáš Bouzek (TOP 09)

zastupitel města Č. Budějovice za TOP 09

Štítky
Osobnosti: Tomáš Bouzek
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme