TOP 09: Nepovedená liberalizace železnice - cestující budou čekat déle, stát bude platit více
TOP 09 souhlasí s potřebou otevření železniční dopravy soukromým dopravcům. Je však znepokojena chaotickou situací vyvolanou nepřipravenou a zmatečnou liberalizací osobní železniční dopravy, ke které nyní přistupuje ministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Podmínkou vstupu soukromých dopravců by mělo být zvyšování komfortu cestujících a především nezhoršování ekonomické situace státu,“ říká poslanec a předseda expertní komise pro dopravu TOP 09 František Laudát a dodává: „Ministr dopravy však tyto předpoklady zcela přehlíží.“
„V tuto chvíli ministerstvu dopravy chybí jedna zcela zásadní věc pro to, aby mohlo přistoupit k liberalizaci železniční dopravy, a to ucelená koncepce, bez které takto zásadní změny dělat nelze,“ říká František Laudát, podle kterého tak na aktuální kroky ministerstva dopravy doplatí všichni, cestující, veřejné rozpočty i státní České dráhy.
Ostrava – Krnov – Olomouc
Jako poslední příklad neuváženého chování ministra dopravy Zbyňka Stanjury František Laudát uvádí zrušení soutěže na linku Ostrava – Krnov – Olomouc, která má být nahrazena podepsáním smlouvy s jediným dopravcem, společností RegioJet, na patnáct let. „Nahrazení soutěže dohodou s konkrétním dopravcem sice není postup odporující zákonu, jelikož rozsahem nepřekračuje pět procent jízdního řádu. Je však nepochybně v rozporu s odpovědným chováním vůči cestujícím i vůči České republice,“ říká Laudát a dodává: „Už nyní je jasné, že bude soukromý dopravce nárokovat vyšší dotace od státu i krajů a že si zároveň vybere na lince ty nejlukrativnější časy, což se negativně podepíše na ekonomické situaci Českých drah.“
„Podpisem smlouvy mezi ministerstvem dopravy a společností RegioJet by se okamžitě zvýšily výdaje státu na této lince o třicet korun na jeden kilometr,“ popisuje poslanec a profesor v oboru řízení dopravy Václav Cempírek, podle kterého by změna ale nejsilněji dopadla na cestující: „Zejména ti, kteří cestují do škol nebo do zaměstnání a mají časové jízdenky, by museli na nádražích čekat třeba o hodinu i více déle než nyní na svého dopravce. Jejich jízdenky budou totiž platit buď pouze pro České dráhy, nebo pouze pro RegioJet. Shrneme-li tak celou situaci, nová smlouva bude znamenat značnou komplikaci pro cestující a velké zatížení veřejných rozpočtů. To, co by mělo tuto cenu vyvážit, je údajně jediné technické vylepšení, které má být ve smlouvě zakotveno, a to klimatizace. Obávám se však, že ten, kdo linku z Ostravy do Olomouce využívá, by daleko spíše ocenil návaznost spojů.“
Podle Cempírka by do budoucna mohla problémy s více operátory na dráze řešit dohoda všech dopravců na našem území na jednotném tarifu, a tedy i na jediné jízdence, kterou by všichni akceptovali. „Obdobný model funguje například ve Švýcarsku, kde s ním mají velmi dobré zkušenosti,“ shrnuje.
František Laudát na závěr dodal, že ministra dopravy Zbyňka Stanjuru již několikrát zval v této věci na mimořádné jednání hospodářský výbor, ministr dopravy však všechny pozvánky odmítl.
Alžběta Plívová
mluvčí TOP 09
Praha, 23. 5. 2013