TOP 09: Nepovedená liberalizace železnice - cestující budou čekat déle, stát bude platit více

TOP 09 souhlasí s potřebou otevření železniční dopravy soukromým dopravcům. Je však znepokojena chaotickou situací vyvolanou nepřipravenou a zmatečnou liberalizací osobní železniční dopravy, ke které nyní přistupuje ministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Podmínkou vstupu soukromých dopravců by mělo být zvyšování komfortu cestujících a především nezhoršování ekonomické situace státu,“ říká poslanec a předseda expertní komise pro dopravu TOP 09 František Laudát a dodává: „Ministr dopravy však tyto předpoklady zcela přehlíží.“

23. 5. 2013

V tuto chvíli ministerstvu dopravy chybí jedna zcela zásadní věc pro to, aby mohlo přistoupit k liberalizaci železniční dopravy, a to ucelená koncepce, bez které takto zásadní změny dělat nelze,“ říká František Laudát, podle kterého tak na aktuální kroky ministerstva dopravy doplatí všichni, cestující, veřejné rozpočty i státní České dráhy.

Ostrava – Krnov – Olomouc

Jako poslední příklad neuváženého chování ministra dopravy Zbyňka Stanjury František Laudát uvádí zrušení soutěže na linku Ostrava – Krnov – Olomouc, která má být nahrazena podepsáním smlouvy s jediným dopravcem, společností RegioJet, na patnáct let. „Nahrazení soutěže dohodou s konkrétním dopravcem sice není postup odporující zákonu, jelikož rozsahem nepřekračuje pět procent jízdního řádu. Je však nepochybně v rozporu s odpovědným chováním vůči cestujícím i vůči České republice,“ říká Laudát a dodává: „Už nyní je jasné, že bude soukromý dopravce nárokovat vyšší dotace od státu i krajů a že si zároveň vybere na lince ty nejlukrativnější časy, což se negativně podepíše na ekonomické situaci Českých drah.“

 „Podpisem smlouvy mezi ministerstvem dopravy a společností RegioJet by se okamžitě zvýšily výdaje státu na této lince o třicet korun na jeden kilometr,“ popisuje poslanec a profesor v oboru řízení dopravy Václav Cempírek, podle kterého by změna ale nejsilněji dopadla na cestující: „Zejména ti, kteří cestují do škol nebo do zaměstnání a mají časové jízdenky, by museli na nádražích čekat třeba o hodinu i více déle než nyní na svého dopravce. Jejich jízdenky budou totiž platit buď pouze pro České dráhy, nebo pouze pro RegioJet. Shrneme-li tak celou situaci, nová smlouva bude znamenat značnou komplikaci pro cestující a velké zatížení veřejných rozpočtů. To, co by mělo tuto cenu vyvážit, je údajně jediné technické vylepšení, které má být ve smlouvě zakotveno, a to klimatizace. Obávám se však, že ten, kdo linku z Ostravy do Olomouce využívá, by daleko spíše ocenil návaznost spojů.“

Podle Cempírka by do budoucna mohla problémy s více operátory na dráze řešit dohoda všech dopravců na našem území na jednotném tarifu, a tedy i na jediné jízdence, kterou by všichni akceptovali. „Obdobný model funguje například ve Švýcarsku, kde s ním mají velmi dobré zkušenosti,“ shrnuje.

František Laudát na závěr dodal, že ministra dopravy Zbyňka Stanjuru již několikrát zval v této věci na mimořádné jednání hospodářský výbor, ministr dopravy však všechny pozvánky odmítl.

Alžběta Plívová
mluvčí TOP 09

Praha, 23. 5. 2013

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme