ŠKRTOBUS HEJTMANA RATHA MUSÍ PŘIBRZDIT
TOP 09 a hnutí Starostové a nezávislí si nechtějí nechat líbit diktát Středočeského kraje
Celkem 15 470 obyvatel Středočeského kraje přidalo svůj podpis k petici proti rušení autobusů ve Středočeském kraji nazvané „Škrtobus hejtmana Ratha“. Petici vyhlásilo hnutí Starostové a nezávislí a TOP 09 dne 15. února 2011 jako reakci na nekoncepční a neefektivní škrty středočeské krajské koalice ČSSD a KSČM ve veřejné dopravě. „Dalších 1 176 občanů se podepsalo pod petici umístěné na internetu a 592 podporovatelů se přidalo na facebooku,“ vyhodnotil úspěšnost petice starosta obce Kmetiněves Luděk Kvapil (STAN). „Nyní máme právo nechat svolat zastupitelstvo kraje a řádně projednat dopravní plánování, aniž by byl dále ignorován hlas starostů a občanů středočeských obcí a měst,“ dodal Luděk Kvapil.
Hnutí Starostové a nezávislí a TOP 09 nyní budou usilovat o zastavení nekoncepčního škrtání autobusových linek. Cílem je donutit kraj ke spolupráci s obcemi a organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID), aby mohl být vypracován řádný plán dopravní obslužnosti. „Nebráníme se racionalizaci veřejné hromadné dopravy, ale odmítáme paušální škrty,“ řekla krajská opoziční zastupitelka Věra Kovářová (STAN). „Hnutí Starostové a nezávislí a TOP 09 na konci dubna představí svůj vlastní program dopravy, v němž navrhneme sjednocení plánování hromadné dopravy na území celého Středočeského kraje a hlavního města Prahy do jednoho systému,“ doplnila Věra Kovářová.
„Kraj snížil svou dotaci na veřejnou dopravu o dalších 10,3 milionu Kč na celkových 86 milionů Kč. Tento propad budou muset zaplatit obce, což je ze strany kraje velmi nezodpovědné. Možná se jedná o jakousi pomstu,“ popsal rozhodnutí kraje starosta města Roztoky Jan Jakob (TOP 09).
Kraj však nemá důvod chtít po obcích více peněz za dopravu, protože ze státního rozpočtu dostává dokonce více peněz než v roce 2010. „Na základní dopravní obslužnost krajů pro železnici jde ze státního rozpočtu v roce 2011 stejné množství peněz jako v roce 2010, tedy 2,6 miliardy. Základní dopravní obslužnost v autobusové dopravě je plně na rozhodnutí hejtmana a zastupitelstva kraje a je hrazena z výnosů daňových příjmů kraje. Ty by se meziročně dokonce pro Středočeský kraj měly zvýšit o 282 milionů,“ vyhodnotila kladnou finanční situaci Středočeského kraje poslankyně za TOP 09 a místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru Helena Langšádlová.