Ne 7 ale 21. Máme vize pro transparentní kraj
Středočeská obec Hostivice se nedobrovolně stala symbolem neférového a netransparentního hospodaření hejtmanů ČSSD v českých krajích. Právě proto si ji TOP 09 a Starostové zvolili jako výchozí bod do krajských a senátních voleb. „Nejen náš kraj je rozkradený. Tento stav vyžaduje okamžité řešení, které TOP 09 a Starostové nabízejí,“ vysvětlila kandidátka na hejtmanku ve Středočeském kraji Helena Langšádlová, proč kampaň odstartovala právě na tomto místě.
TOP 09 a Starostové budou v nadcházejících volbách klást důraz především na navrácení důvěry v kraje. V Hostivici proto dnes bylo představeno dvacet jedna programových vizí transparentního kraje, které budou hejtmani z řad TOP 09 a Starostů prosazovat ve svých krajích.
Hlavním motivem transparentního kraje je maximální veřejná kontrola jako nejefektivnější opatření proti korupčnímu chování. Hejtmani proto budou zveřejňovat maximum informací, a to včetně rozklikávacího rozpočtu, platů všech funkcionářů a zaměstnanců či všech výdajů nad sto tisíc. Budou rovněž přijata jasná pravidla, přísnější než stávající zákon požaduje, pro nakládání s veřejnými zakázkami. Veřejnost bude moci kontrolovat veškeré smlouvy a jejich dodatky, a nebude tak možné, s výjimkou veřejnoprávních smluv k výkonu přenesené působnosti, uzavřít smlouvu, kterou není možné zveřejnit bez hrozby sankce. (Kompletní programové vize naleznete v příloze.)
Aby se voliči mohli rozhodnout na základě objektivních informací, jaký způsob hospodaření ve svém kraji upřednostňují, převedli TOP 09 a Starostové stávající krajské rozpočty do srozumitelné formy. Ve veřejné aplikaci na stránkách www.transparentni-kraj.cz se tak například každý Středočech dozví, že „kraj diskriminuje neziskové organizace. Významně jim snížil podporu na úkor vlastních organizací. Často jde o snížení o třetinu až polovinu příspěvku, což je pro mnohé důležité ‚neziskovky‘ v podstatě likvidační.“ V aplikaci je možné porovnávat výdaje krajů na jednotlivé oblasti mezi sebou či s celostátním průměrem, a dokonce i sestavit rozpočet vlastní.
Jaká bude kampaň?
Miroslav Kalousek: „Chceme-li skutečně vysvětlit lidem naši politiku a situaci v krajích, nemáme jinou možnost než oslovit je přímo na ulicích a u nich doma. Budeme chtít slyšet druhou stranu. Kampaň si představujeme jako rozhovor s lidmi o jejich starostech a obavách. Budeme jim říkat skutečnost takovou, jaká je a také to, jaká cesta vede kupředu a ne do propasti.“
TOP 09 a Starostové vyčlenili v rozpočtu na krajské a senátní volby 34 milionů korun.
„Jak se od nás již očekává, nebude naše kampaň v žádném směru populistická. Od počátku říkáme pravdu o tom, jaká je situace a jaké možnosti řešení máme,“ popisuje předseda hnutí Starostové a nezávislí Petr Gazdík. „Budeme hovořit o konkrétních problémech v krajích, protože to je podstatou voleb, ve kterých volič rozhodne o svém bezprostředním okolí na další roky. I proto klademe důraz na kontaktní kampaň. Síly napneme do takzvaných door to door setkání a dík inspiraci v zahraničí se přesuneme také do obýváků našich voličů. Je to nejlepší způsob, jak mohou lidé poznat toho, komu by případně mohli dát svůj hlas,“ dodává Petr Gazdík.
mluvčí TOP 09
V Praze 30. 8. 2012