Drábek: Ani stokrát opakovaná lež se nestane pravdou

19. 12. 2013

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ohledně zakázky na informační systémy MPSV opět otevřelo diskusi o dva roky starém rozhodnutí MPSV nepřipustit další ovládání ministerstva monopolním dodavatelem. Ten působil na ministerstvu téměř 20 let bez toho, aby prošel výběrovým řízením. Postupně se od první poloviny devadesátých let minulého století rozsah jeho působení na ministerstvu rozšiřoval, až v roce 2011 dosáhl téměř půl miliardy korun. Ministerstvo platilo nejen za provoz systému výplaty nepojistných sociálních dávek, ale zvlášť i za každou úpravu softwaru. Bez úprav například při změně zákona nebylo možné dávky vyplácet. A tak ministerstvo muselo platit tolik, kolik si monopolní dodavatel řekl.

Nově nastavený smluvní vztah od počátku roku 2012 byl založen na tom, že ministerstvo platí výhradně za poskytnutou službu. Za vývoj či úpravy softwaru neplatí nic. Podařilo se tak jen za první tři čtvrtletí roku 2012 uspořit 70 milionů korun. Po přechodném období, kdy z důvodu doběhu výplaty dávek přiznaných v minulých letech na starém systému ministerstvo platilo paralelně dva systémy, byla plánovaná úspora ve výši 200 milionů korun ročně. Nic na tom nemění ať záměrně či z neznalosti mylná interpretace výsledků kontroly NKÚ, že nový systém je údajně dražší. Není. V kontrolní zprávě NKÚ se totiž hovoří o nákladech na IT v celém resortu, nikoli o nákladech na výplatu nepojistných sociálních dávek. Porovnání nákladů na IT v celém resortu v roce 2012 s náklady na výplatu sociálních dávek v roce 2011 je samozřejmě naprosto zavádějící.

Od začátku roku 2012 platilo MPSV dodavateli systému nepojistných sociálních dávek na základě řádně vysoutěžené rámcové smlouvy Ministerstva vnitra s firmou Fujitsu. Prováděcí smlouvu včetně dodatků uzavíralo též Ministerstvo vnitra. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl, že prováděcí smlouva překročila rámec rámcové smlouvy. Opírá se přitom o znalecký posudek. Jiný znalecký posudek však tvrdí, že prováděcí smlouva nepřekročila rámec rámcové smlouvy. Za administrativní pochybení uložil ÚOHS pokutu ministerstvu vnitra ve výši půl milionu korun, což je pokuta v podstatě symbolická, hluboko pod možnou sankcí. Původně ÚOHS uložil pokutu i Ministerstvu práce a sociálních věcí, tu však následně zrušil a jednoznačně tím dal najevo, že MPSV chybu neudělalo.

Ano, jednodušší a populárnější je nedělat nic. V takovém případě by dál MPSV platilo monopolnímu dodavateli jím nadiktované ceny. Jen úprava softwaru při legislativních změnách na počátku roku 2012 by stála státní rozpočet několik set milionů korun. Jenže TOP 09 šla do vlády proto, aby stát hospodařil odpovědně a úsporně. Změnou systému sociálních dávek se jen v roce 2012 ušetřilo 10 miliard korun, zároveň s tím se podle oficiálních údajů Eurostatu snížila míra ohrožení chudobou v naší zemi. Restrukturalizace úřadů práce v roce 2011 ušetřila daňovému poplatníkovi stovky milionů korun ročně, jak konstatuje NKÚ. Zrušení monopolního postavení dodavatele, který mnoho let působil na ministerstvu bez výběrového řízení, umožnilo čerpat potřebné prostředky z evropských fondů a ještě ušetřilo desítky milionů korun. Výsledky jsou tedy jasné. A ani stokrát opakovaná lež o údajně předražených informačních systémech to nemůže změnit.

Jaromír Drábek
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme