Záznam online chatu s Janem Farským
Odpovědi Jana Farského na otázky uživatelů portálu MY.TOP09.cz
Jaroslav Poláček
Dobrý den,
myslíte, že by pomohlo, kdyby veškeré zakázky byly přehledně na jednom místě (na internetu)? A v čem a mělo by toto místo být jedno či víc?
Jan Farský
Dobrý den pane Poláčku,
ano, jsem přesvědčen, že by to pomohlo. Zveřejnění všeho v přehledné formě považuji za jeden z nejefektivnějších kroků boje proti pletichám.
Martin Tomis
Dobrý den,
neuvažovalo se při novelizaci zákona o veř. zakázkách změnit ustanovení o neplatnosti smluv, kdy k neplatnosti nestačí jen to, že ÚOHS shledá, že byl porušen proces zadávání? Nemyslíte si, že by přísněji konstruovaná neplatnost zájemce disciplinovala?
Dále by mě zajímalo, zda si myslíte, že právní nástroje jsou k omezení korupce dostatečné, bez toho, aniž by se změnila mentalita lidí.
Mnohokrát děkuji.
Jan Farský
Dobrý den pane Tomisi,
jestliže nedošlo k uzavření smlouvy, už dnes může ÚOHS zrušit zadávací řízení, jestliže došlo k uzavření smlouvy, má možnost zakázat plnění. Považuji tak pravomoc v tomto směru za dostatečnou.
Obávám se, že všechny právní nástroje budou vždy pokulhávat za schopnostmi lidí je obejít. Vždyť je to také náš národní sport... Je potřeba zvýšit důvěru v policii, státní zástupce a soudy. Pak se dostaví strach z postihu. Ten jediný u určité skupiny lidí pomůže.
Miroslav Náprava
Dobrý den,
můžete poskytnout více informací o připravovaném portálu? Jakým způsobem budete oslovovat jednotlivé obce a města? Máte nějaké partnery ze strany poskytovatelů webových stránek?
Děkuji za odpověď.
Miroslav Náprava
Jan Farský
Dobrý den ještě jednou,
poslední měsíc pracujeme na zapojení obcí a také jednotlivých firem přes jejich asociace. Získali jsme záštitu, příslib zapojení obcí také. Oznámíme příští týden při spuštění webu.
Lukáš Rychlík
Dobrý den, nepřinese nová úprava zbytečnou administrativní zátěž? Díky za odpověď. Lukáš Rychlík
Jan Farský
Dobrý den pane Rychlíku,
nová úprava určitě přinese administrativní zátěž. Ale pokud mohu využít příklad Semil, u nás se vyplatilo transparentně soutěžit už u zakázek za 30 tis. Kč. Pokud to celostátně bude povinné od 500 tis. Kč, resp. 1 mil. Kč, zátěž to určitě nebude zbytečná.
Lenka Koudelková
Dobrý den,
prosím jak to vypadá s Vaším připravovaným portálem k veřejným zakázkám, o kterých psaly Hospodářské noviny před časem?
Děkuji
Jan Farský
Dobrého dne přeji,
portál k veřejným zakázkám je v podstatě hotov, jeho spuštění plánujeme na příští týden.
Radek Lojda
Dobrý den pane poslanče, rád bych se zeptal, jak jste se za ten necelý rok zorientoval v Poslanecké sněmovně? Nepokládáte mandát poslance za frustrující v porovnání výkonu funkce v samosprávě? Jak k vám přistupují a jak vás berou "ostřílení" kolegové z ostatních poslaneckých klubů, kteří jsou ve sněmovně již delší dobu? Děkuji R.L.
Jan Farský
Dobrý den pane Lojdo,
pokládám. Na radnici rozhodujete. A nesete za svá rozhodnutí odpovědnost. Ve sněmovně mnohdy ani nerozhodujete a přesto za rozhodnutí nesete politickou odpovědnost. Kompromis vedoucí k rozhodnutím je nutná věc, ale možná by stálo si za to položit otázku, jestli ještě odpovídá původnímu záměru.
"Ostřílení" kolegové se nijak nevymezují. Spolupracujeme hlavně ve výborech a tam je atmosféra oproti plénu spíše konstruktivní.
Miroslav Náprava
Dobrý den,
v jednom rozhovoru jste uvedl, že v ČR chybí portál podobný sAuto, který by nabízel přehled veřejných zakázek všech měst a obcí. Připravuje se nějaký podobný portál? Podobná služba by snadno odhalila předražené zakázky.
Děkuji za informace.
Jan Farský
Dobrý den pane Nápravo,
portál je před spuštěním, předpokládáme jeho aktivizaci v příštím týdnu.
Borej Jiří
Dobrý den,
jste si vědom toho, že firmy ve spolupráci se zadavatelem obcházejí výběrové řízení tím že se navzájem dohodnou vybraní oslovení uchazeči o tom kdo vyhraje? V duchu hesla jednou ti pomůžu já jednou ty.
Jan Farský
Dobrý den pane Boreji,
ano, děje se to. Zvláště tam, kde už kvalifikační kriteria vymezí jasně stanovený okruh firem. Aby se pak zbylé dohodly už je jen logickým dalším krokem. Kde chybí konkurence, případně informace, tam k tomu určitě dochází. Pokud máte takový podnět, neváhejte se obrátit na kompetentní orgány.
Ivo Mareček
Vážený pane poslanče, jde o návrh, na kterém pracujeme sám (s přispěním diskusí na MY.TOP 09) nebo se na něm podílí i další Vaši kolegové ze Sněmovny?
Máte již pro tento zákon dojednanou podporu poslanců dalších koaličních (nebo opozičních) stran?
Děkuji a mnoho štěstí!
Jan Farský
Dobrý den pane Marečku,
ve skupině připravující zákon jsou na ministerstvu mimo odborníků zastoupeny i všechny strany ze sněmovny (možná pouze KSČM chybí), iluze o bezkonflitkním prostupu sněmovnou ale nemám. Určitě to bude složité.
Jiří Kelnar
Pane poslanče, chtěl bych se Vás zeptat, zda si myslíte, že se dá v rámci zákona upravit i častá praxe ušití veřejné zakázky na míru konkrétní firmě. Sám jsem se s tím již několikrát setkal. Například požadavky na výpočetní techniku byly tak detailně popsané, že jim mohla vyhovět pouze jedna firma.
Jan Farský
Dobrý den pane Kelnare,
jedna možnost je regulace zákonem. Do nového zákona o veřejných zakázkách je vtěleno, že pokud se nepřihlásí alespoň tři firmy, soutěž se vyhlašuje znovu.
Osobně za lepší obranu považuji kontrolu v rámci konkurence. Když je zadání dopředu známé, mohou se firmy hlasitě ozvat, že je šito na míru. Jak jsem výše napsal, považuji za nejlepší, protože nejmotivovanější, kontrolu.
Jan Záleský
Dobrý den, pane Farský, jakým způsobem lze tyto Vámi navrhované úpravy chránit před sabotážemi ze stran korumpujících úředníků? Nastavuje Váš systém nějaké mechanismy, s jejichž pomocí by bylo zadávání veřejných zakázek proti záškodníkům (kteří tu vždy byli a budou) chráněno?
Děkuji a držím palce
Jan Farský
Dobrý den pane Záleský,
věřím, že nejlepší ochranou je maximální transparentnost. Pokud je vše veřejné, tak se o kontrolu postarají konkurenční firmy a samotní občané. Má to dvě výhody. Je to neúplatná neuzavřená komunita a pracují zadarmo.
Martin Procházka
Dobrý den, za největší problém veřejných zakázek považuji omezení soutěže. Podpořila by ji následující opatření:
1) Dvoukolové řízení, v prvním kole by se podali pouze nabídky bez ceny a zadavatel by pustil do druhého kola všechny, které naplňují účel zakázky. Ve druhém kole by pak jediným kritériem byla cena.
2) Jeden soutěžitel by do prvního kola mohl vyslat několik nabídek (různé technologické a kvalitativní řešení), zajistí se tak dostatečná konkurence pro druhé kolo, kde je to již jen otázka ceny.
3) Při elektronizaci veřejné správy by neměl být problém uveřejňovat na jednom místě i zakázky malého rozsahu, systém by měl být přehledný a umožňovat snadné vyhledávání.
Směřuje k tomu vámi připravovaný zákon?
Jan Farský
Dobrý den přeji, částečně ano...podařilo se nám vyloučit losování jako nástroj pro výběr účastníků do druhého kola. Současně se rozšíří okruh informací, které budou povinně zveřejňovaný na profilu zadavatele. U zakázek malého rozsahu spočívá potíž v tom, že jejich zadávání podléhá zákonu o VZ pouze co do zásad. Na druhou stranu dojde k podstatnému snížení limitů pro podlimitní zakázky a současně dojde k zavedení publikačního režimu pro zakázky malého rozsahu od 500 tisíc Kč.
Zbytek se pokoušíme dořešit mimozákonými dobrovolnými aktivitami.
Aleš Bednařík
Je nějaká lidská vlastnost, která Vám chybí a Vy se přitom domníváte, že byste si ji rád jako komunální i celostátní politik osvojil?
Držím Vám palce.
Jan Farský
Myslím, že největším nebezpečím pro politika je ztráta kontaktu s běžnou realitou. Nejdůležitější vlastností je pak udržet si selský rozum, bez kterého se z Vás po čase stane jen další kolečko v systému. Snažím se být v každodenním kontaktu s rodinou a přáteli z rodných Semil, kteří si neberou servítky a vpálí mi do očí co si myslí.
A která chybí? Trpělivost.
Ilona Tajchnerová
Pane Farský, nevím, zda jsem věc správně pochopila, ale mělo by se jednat o směrnici, která by byla doporučující pro užití ve městech a obcích nebo má tato směrnice ambice vtělit některé myšlenky z ní do zákona o veřejných zakázkách? Děkuji
Jan Farský
Dobré odpoledne,
pochopila jste to naprosto správě. Směrnice opravdu cílí na města a obce. Mojí osobní ambicí je, aby novela zákona o VZ velmi výrazně rozšířila okruh zveřejňovaných informací a umožnila tak efektivní veřejnou kontrolu.
Tomáš Znojil
Dobrý den pane Farský. Kde je podle Vás největší Achillova pata při zadávání veřejných zakázek v ČR? Díky za odpověď a přeji hodně zdaru.
Jan Farský
Dobrý den Tomáši,
děkuji a i Vám přeji hodně zdaru. Osobně vidím největší problém v oblasti zveřejňování informací o zakázkách. Myslím, že pokud nová úprava zavede povinnost uveřejňovat veškeré informace o výběrovém řízení, o uzavřené smlouvě a skutečně ceně, bude do značné míry vyhráno.
Štěpán Hnyk
Dobrý den,
mám dvě otázky.
1. Jak konkrétně nová úprava zabrání rozdělování větších zakázek na menší zakázky nepodléhající tak přísným pravidlům?
2. Co se stane v případě, že pro danou zakázku nebude možné oslovit předepsaný počet uchazečů? (např. zakázka bude tak specifická, že nebude existovat předepsaný počet subjektů schopných ji splnit)
Děkuji za odpovědi.
S úctou
Štěpán Hnyk
Jan Farský
Dobré odpoledne Štěpáne,
rozdělování zakázek na menší zakázky je zakázáno již dle současné úpravy. Kontrolu v daném případě vykonává ÚOHS. Nová úprava tuto oblast dále neprohlubuje, řešení vidím spíše v posílení kontrolní činnosti ÚOHS.
Odpověď na druhou otázku je v současné době intenzivně hledána... Jednou z variant řešení je i udělení výjimky MMR. To by ovšem znamenalo vytvoření další aparátu, který bude posuzovat trh a specifičnost zakázky...