Výstavba silnic a dálnic v ČR, Stát proti občanům?!

Otázky Václava Moravce speciál I. část

17. 3. 2010
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Zdá se, že letošní volby do Poslanecké sněmovny budou dramatické do poslední chvíle, protože nejnovější sociologická data jasně ukazují, že má vícero politických stran šanci dostat se do Poslanecké sněmovny, především dvě neparlamentní, i o nich bude dnes řeč. V Otázkách speciál jsme vám v těch předchozích dílech už celkem představili 8 politických stran, respektive lídrů 8 politických stran. Jak to dopadlo tady v Královéhradeckém kraji, pokud by se teď uskutečnily volby? Podívejme se na aktuální data, tedy na volební model. Volební model nám ukazuje rozhodnuté voliče, kteří by teď šli k volbám. Jak by volili tady v Královéhradeckém kraji, vidíte to sami. Těsné vítězství sociálních demokratů, volilo by je 24% dotázaných. Občanští demokraté ztrácejí o 1%. TOP 09 12,5%, KSČM 12%, Věci veřejné, jedna ze dvou neparlamentních stran, o kterých jsem dnes mluvil a pak Strana práv občanů Zemanovci. Tyto dvě politické strany by tedy překročily také tu 5% hranici, protože pravidla speciálu zůstávají neměnná. 5% hranice, kterou si stanovila Česká televize na základě dvou na sobě nezávislých sociologických šetření na robustním vzorku necelé tisícovky respondentů v každém kraji České republiky. Pravidla neměníme, proto dostanou šanci právě lídři těch politických stran. Dodejme, že dvě politické strany, které teď jsou zastoupeny v Poslanecké sněmovně, tedy Strana zelených a lidovci by se tady v Královéhradeckém kraji nepřehouply přes tu 5% hranici v našem sociologickém šetření dvou na sobě nezávislých agentur STEM a SC&C. Podívejme se ještě na deklarovanou volební účast. Pokud by lidé šli tady v Královéhradeckém kraji k volbám, kolik lidí by se vlastně zúčastnilo voleb? Tady v Královéhradeckém kraji poměrně velké množství lidí. Už to vidíte sami, že připraveno zúčastnit se květnových voleb do Poslanecké sněmovny deklaruje v Královéhradeckém kraji 74% voličů. Nejmenší odhodlání jít k volbám mají voliči menších politických stran jako jsou právě Strana práv občanů Zemanovci nebo Strany zelených. Bleskový výzkum se uskutečnil, jak bylo řečeno, na tisícovce, necelé tisícovce respondentů v Královéhradeckém kraji a sběr dat skončil v sobotu. Je jasné, kdo tedy přichází. Přichází šestice lídrů, jako první jednička na kandidátce Strany práv občanů Zemanovců Jan Patzelt. Janu Patzeltovi je 42 let a v současnosti je starostou obce Malá Úpa. Není bez zajímavosti, že Malá Úpa je nejvýše položenou obcí v Česku. Od roku 1991 podniká v cestovním ruchu v Krkonoších a starostou Malé Úpy je od roku 2008. Jan Patzelt právě přichází, hezký dobrý večer, vítejte v Otázkách.

Jan PATZELT, krajský lídr strany /SPOZ/
--------------------
Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Druhou neparlamentní politickou stranou, která je zastoupena v dnešních Otázkách je právě strana Věci veřejné. Lídrem této strany v Královéhradeckém kraji Jan Hrdina. Janu Hrdinovi je 30 let, vystudoval historii a archeologii, v současnosti pracuje jako historik a novinář. Tvrdí, že velké politické strany ztratily kontakt s realitou. Uvidíme, zda ho má Jan Hrdina, lídr Věcí veřejných, dobrý večer.

Jan HRDINA, krajský lídr strany /Věci veřejné/
--------------------
Dobrý večer dámy a pánové.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jako třetí v pořadí přichází jednička na kandidátce Komunistické strany Čech a Moravy poslankyně Soňa Marková. Soně Markové je 46 let a krom toho, že je poslankyní je i stínovou ministryní KSČM pro resort zdravotnictví. Poslankyní je Soňa Marková od roku 2006 a právě přichází. Paní poslankyně, hezký dobrý večer i vám, vítejte v Otázkách speciál.

Soňa MARKOVÁ, krajská lídryně strany /KSČM/
--------------------
Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Lídrem politické strany TOP 09 je Leoš Heger. Ředitel, dlouholetý ředitel Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Právě přichází, Leoši Hegerovi je 62 let a ředitelem fakultní nemocnice je od roku 1996. Po 14 letech v této funkci teď na vlastní žádost post ředitele opouští. Leoš Heger má zkušenosti z komunální politiky, od roku 2002 je zastupitelem města Hradce Králové. Před vznikem TOP 09 kandidoval jako nestraník za ODS i do Senátu. Hezký dobrý večer, přijměte místo.

Leoš HEGER, krajský lídr strany /TOP 09/
--------------------
Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Další lídr je lídr Občanské demokratické strany poslanec Jozef Kochan, právě přichází. Jozefu Kochanovi je právě dnes 64 let, v ODS je od založení strany na začátku 90. let. Také má zkušenosti z komunální politiky, protože je zastupitelem v Trutnově, poslancem je Jozef Kochan od roku 2002 a je místopředsedou sněmovního zdravotního výboru. Dobrý večer.

Jozef KOCHAN, krajský lídr strany /ODS/
--------------------
Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A přijměte gratulaci k vašim narozeninám. A poslední lídr, respektive jednička na kandidátce České strany sociálně demokratické poslankyně Hana Orgoníková, právě přichází. Haně Orgoníkové je 63 let, poslankyní je od roku 1992, původním povoláním stavební inženýrka, Hana Orgoníková je předsedkyní sociálních demokratů v Královéhradeckém kraji a právě přichází, hezký dobrý večer, přijměte místo. Dobrý večer.

Hana ORGONÍKOVÁ, krajská lídryně strany /ČSSD/
--------------------
Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď víme kdo je kdo tady v Královéhradeckém kraji. Pane poslanče, myslel jsem, že vy máte narozeniny, co to má být?

Jozef KOCHAN, krajský lídr strany /ODS/
--------------------
No, já bych rád tuto kytičku věnoval dámám, jestli můžu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jsem zvědav, jestli je budete šetřit v diskuzi.

Jozef KOCHAN, krajský lídr strany /ODS/
--------------------
To nebudu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Víme kdo je kdo tady v Královéhradeckém kraji a přichází příběh regionu. Do metropole Královéhradeckého kraje, tedy do Hradce Králové po dálnici D11. Nejen že D11 se začíná vlnit, tudíž řidiči cestující po D11 začínají mít podobnou zkušenost jako ti, kteří cestovali a stále ještě cestují na sever republiky, tedy do Moravskoslezského regionu a dálnice D47, o tom taky bude řeč v dnešních Otázkách, ale zároveň dlouholetý spor o pozemky. Referují zpravodajové České televize v Královéhradeckém kraji Vlastimil Weiner a Přemysl Šrámek.

Vlastimil WEINER, redaktor
Přemysl ŠRÁMEK, redaktor
redaktor
--------------------
Ludmila Havránková, zřejmě neznámější farmářka v Česku. 17 let vzdoruje státním úředníkům, kteří chtějí přivést dálnici D11 do Hradce Králové, jenže potřebují 3 hektary polí farmářky pro poslední 3 kilometry. Farmářka návrhy státu na výměnu či prodej odmítala, předposlední zrušil stát.

Ludmila HAVRÁNKOVÁ, farmářka /natočeno v květnu 2008/
--------------------
Já tomuto státu nic nenutím, ať mě tento stát nechá žít, já budu žít, dálnici můžou postavit o půl kilometru dál třeba. Tento stát když něco potřebuje, tak měl jednat 17 let a ne že mě někdo postaví před hotovou věc.

Ivo TOMAN, vládní zmocněnec pro dostavbu D11
--------------------
Ona je opravdu výjimečná v tom, že ona nechce peníze a jí jde o grunt. Je to žena rázná, tvrdohlavá.

Ludmila HAVRÁNKOVÁ, farmářka
--------------------
Náš statek nám umožňuje, že jsme naprosto lidmi svobodnými a volnými tak, jak sedláci asi vždycky byli.

Vlastimil WEINER, redaktor
Přemysl ŠRÁMEK, redaktor
redaktor
--------------------
Před 11 lety prodala farmářka polní cestu, která kříží trasu dálnice 66 ekologickým aktivistům jako svoji pojistku.

Ludmila HAVRÁNKOVÁ, farmářka
--------------------
Pokud vám někdo vyhrožuje, že vás bez problému za 2 hodiny vyvlastní, tak hledáte pomoc.

Miroslav UCHYTIL, starosta, Chlumec nad Cidlinou /KDU-ČSL/
--------------------
Ona prosazuje naprosto egoisticky svůj osobní zájem a upřednostňuje to nad třeba zájmy té zbývající veřejnosti.

Vlastimil WEINER, redaktor
Přemysl ŠRÁMEK, redaktor
redaktor
--------------------
Nebyl nikdo z občanů, které jsme náhodně oslovili, kdo by farmářku Havránkovou neznal.

obyvatelka Hradce Králové
--------------------
Bejt na jejím místě, bych to prostě prodala nebo bych to nechala, že jo. Protože je to státní zájem.

obyvatel Hradce Králové
--------------------
Pochybil možná i stát v tý době, měl se k tomu asi zachovat jiným způsobem.

obyvatel Hradce Králové
--------------------
Pro společnost je taková sobecká.

obyvatelka Hradce Králové
--------------------
Já si myslím, že jí bylo nabídnuto dost ne, že by mohla povolit.

obyvatel Hradce Králové
--------------------
Je v právu a fandím jí. Že měl někdo předjednat podmínky a ne dojet na hranice a pak se tvářit jako že ona to celý zhroutila.

Vlastimil WEINER, redaktor
Přemysl ŠRÁMEK, redaktor
redaktor
--------------------
Letos svitla naděje, kolikátá už, že farmářka najde se státem společnou řeč. Vymění své 3 hektary za 3 hektary půdy státní a dostane do nájmu dalších 130 hektarů polí. Od ekologů musí získat zpět polní cestu. Fischerova vláda chce smlouvy schválit do 23. dubna, jinak hrozí vyvlastněním.

Ludmila HAVRÁNKOVÁ, farmářka
--------------------
V současné době jsem přistoupila na všechny podmínky dané státem.

Vlastimil WEINER, redaktor
Přemysl ŠRÁMEK, redaktor
redaktor
--------------------
Pokud se dohoda podaří a stavba se po 4 letech hne z místa, nově zvolení poslanci si jistě nenechají ujít možnost, jak poklepat na základní kámen posledního úseku D11 do Hradce, jako před 6 lety u Poděbrad. Vlastimil Weiner a Přemysl Šrámek, Česká televize, Hradec Králové.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Dodejme, že v tuto chvíli není v České republice podobně složitý případ jako právě dostavba D11 do Hradce Králové a spor o pozemky farmářky Havránkové. Připomeňme, že loni obě komory českého parlamentu přijaly zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ministerstvo dopravy teď tvrdí, že některé české právní předpisy jsou z hlediska výstavby dálnic a silnic stále ještě administrativně náročné. Pokud byste se dostali do Poslanecké sněmovny, kdo by pro to zvedl ruku, pro tu větu, kterou naznačuje ministerstvo dopravy, že stále ještě je poměrně složitě administrativně získatelné právě dostat pozemky ve veřejném zájmu pro výstavbu dopravní infrastruktury. Kdo by zvedl ruku pro takovou větu? Všichni. Proč vy ne, Jane Patzelte?

Jan PATZELT, krajský lídr strany /SPOZ/
--------------------
Protože zákon o vyvlastnění, který vstoupil v platnost 1. ledna 2007 je velice jednoduchý a dá se aplikovat v současné době.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle vás to je jenom tedy o špatné aplikaci toho zákona, proč se například vleče i výkup pozemků na D11?

Jan PATZELT, krajský lídr strany /SPOZ/
--------------------
Já si myslím, že výkup pozemků na D11 nemusí být ani aplikován zákonem o vyvlastnění. Že tam je dlouhodobá chyba úředníků, který postupovali nekoordinovaně, zejména pozemkového fondu. Ty pozemky mohly být dávno směněny.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když se podíváte vy všichni na tu možnost vznášení připomínek k dopravním stavbám od odpůrců dopravních staveb, měla by být jejich práva posílena nebo naopak umenšena, paní poslankyně Orgoníková.

Hana ORGONÍKOVÁ, krajská lídryně strany /ČSSD/
--------------------
Za prvé bych odpověděla na jednu zásadní otázku a to je ohledně vyvlastňování, o kterém zde hovořil pan kolega Patzelt, že se domnívá, že to lze velmi jednoduše. Mnoho úředníků se obává vyvlastňování a přispěli k tomu i mnohdy média, poněvadž když se na konci minulého volebního období také podával návrh zákona o urychlení výstavby infrastruktury, dálnic a rychlostních silnic, tak bylo řečeno, že chceme znárodňovat.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No počkejte, ale nebylo by to tak, když jste slyšela farmářku Havránkovou. Kdyby se stát k těm lidem choval slušně a nenakreslil jim dálnici ještě s nimi nejednal, tak by se nezatvrdili možná tak, jako farmářka Havránková.

Hana ORGONÍKOVÁ, krajská lídryně strany /ČSSD/
--------------------
Já to dopovím. Čili když se znárodňovalo dříve, tak se nic neplatilo a zavíralo se. Čili to vyvlastňování není takový zákrok, který by někomu jakoby ubližoval, až tolik jo. Ale já chci říci také, a to teda souhlasím s panem Patzeltem, že paní Havránková skutečně se s ní nejednalo tak, jak by se jednat mělo. Pokud od někoho něco chceme, tak se k němu chováme slušně. To si myslím, že je...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale pak přece není nutné přijímat ty zákony, o kterých mluvíte. Když se s nimi slušně jedná, tak neříkejte, že by neprodali a nebo nesměnili výhodně pozemek.

Hana ORGONÍKOVÁ, krajská lídryně strany /ČSSD/
--------------------
Určitě směnili. Já říkám, že vyvlastňování je až poslední záležitost, ale opravdu paní Havránková, já se nedomnívám, že teď je to až tak postaveno velmi dobře, poněvadž jsem zaslechla, že se zase brání jiní uživatelé zemědělských pozemků a mají připomínky k tomu, že ona by měla dostat přednost před nimi. Čili je to takový precedentní případ a myslím si, že paní Havránková si nezaslouží, aby měla problémy mezi svými lidmi, mezi zemědělci, to si myslím že si nezaslouží. Čili mělo se s ní jednat slušně a já bych byla teď ráda, kdyby paní Havránková třeba se rozhodla ty pozemky darovat státu, bylo by to krásné gesto.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, za to co stát jí udělal, tak by darovala. A propo, my se můžeme podívat na jeden z dotazů diváků, protože i diváci se mohou ptát prostřednictvím webkamer přes youtube a ta otázka je podobná jak se ptám já.

osoba
--------------------
Chcete podpořit zjednodušení vyvlastňovacího procesu například v případě výstavby dálnice u Hradce Králové. Pokud ano, vysvětlete proč. Co je to vlastně veřejný zájem?

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co je to vlastně paní poslankyně Marková, jak zaznělo v té otázce, veřejný zájem? A myslíte si, že je ještě zapotřebí dál měnit zákon o vyvlastňování kvůli dopravní infrastruktuře nebo ten poslední, ta poslední změna zákona je dostatečná?

Soňa MARKOVÁ, krajská lídryně strany /KSČM/
--------------------
Já se domnívám, že tento zákon, který dosud platí zcela přesně, nedefinuje veřejný zájem. A právě proto jsou ty problémy nebo jeden z problémů. Není přesně definován veřejný zájem, to je jedna věc, proto také jsem zvedla ruku pro to, aby se tento zákon změnil. Ale jedna věc je jasná, že takovýto zákon už tady byl, prošel dokonce Poslaneckou sněmovnou, v minulém volebním období jsme navrhovali s panem kolegou Dlabem a dalšími takovýto zákon o liniových stavbách, který se inspiroval německým modelem a bohužel byl přehlasován v Senátu hlasy ODS a dalších, takže my jsme potom v Poslanecké sněmovně už nemohli nic dělat. Takže otázka je, že tady někdo o něčem mluví, ale potom poslanci a poslankyně za tu určitou stranu se nechovají tak, jak by se chovat měli.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Proč to nepojmenujete jasně, že tím vznášíte zásadní připomínku vůči Jozefu Kochanovi jako zástupci Občanské demokratické strany, pane poslanče.

Jozef KOCHAN, krajský lídr strany /ODS/
--------------------
Ano, tak Občanská demokratická strana je proto, aby byly vytvořené zákony, které mají obecnou charakteristiku a obecnou platnost a jsme víceméně proti zákonům, které se tvoří na každou, řekněme liniovou stavbu, protože si myslíme, že to je špatně. Ten zákon by měl mít obecný charakter a měl by být velmi lehce aplikovatelný.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je to podobný názor i TOP 09, která má Leoši Hegeře, velmi blízko právě k Občanské demokratické straně? To znamená, jak v tom budoucím funkčním období nakládat s těmi zákony, které se týkají vyvlastňování kvůli dopravní infrastruktuře?

Leoš HEGER, krajský lídr strany /TOP 09/
--------------------
Tak pravdou je, že TOP 09 má řadu věcí společných s ODS, ale ještě to neznamená, že bychom chtěli dělat nějaké obstrukce okolo zákona o vyvlastňování nebo spíše okolo zákona o liniových stavbách. My si myslíme s já bych k tomu dodal svůj názor, že veřejný zájem je v některých speciálních situacích opravdu nadřazen ochraně soukromého vlastnictví. A ten veřejný zájem musí být zcela precizně definován, aby nebyl zneužitelný a myslím si, že jestliže si bereme příklad z Německa, tak pokračujme prostě v tom Německu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Chybí vám ta definice veřejného zájmu vám osobně?

Leoš HEGER, krajský lídr strany /TOP 09/
--------------------
No, v Německu je ten zákon napsán tak, že se týká ten veřejný zájem liniových staveb.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy ale zatím nekandidujete do Bundestagu, takže mně jde o to, jak to je v Česku.

Leoš HEGER, krajský lídr strany /TOP 09/
--------------------
Ani tam nehodlám kandidovat, ale v Česku by mělo platit totéž, co platí v zavedených zemích, kde to funguje. Že prostě liniové stavby jsou naprosto kritickou záležitostí pro stát a měli by být takto pojednány jako maximální veřejný zájem. Ne nějaké hřiště někde v nějaké obci, aby se tam handrkovali občané s odpuštěním, jestli to je veřejný zájem nebo ne. A dovolte mi, abych řekl ještě jednu věc. Kratičce k tomu co říkala paní poslankyně Orgoníková, že by měla paní farmářka Havránková ty pozemky darovat. Ono to není tak úplně k smíchu. Já si myslím, že tato země narušila základní princip, že dobročinnost a slušnost se necení, že se prostě trestá a bere se později jako hloupost.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Počkejte, ale vy kdybyste byl v kůži farmářky Havránkové. Poté, co stát se k ní na začátku celé výstavby D11 zachoval, tak vy byste řekl stát, tady to máte.

Leoš HEGER, krajský lídr strany /TOP 09/
--------------------
Ne, v téhle fázi to od nikoho normálního není možno očekávat, ale stát musí vyvinout takové podmínky, aby prostě dobré lidské vlastnosti byly oceňovány. A řada lidí, když se dělal na naší půdě ropovod Ingolstadt, tak ty pozemky dávala tenkrát.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jane Hrdino, myslíte si, protože Věci veřejné jsou neparlamentní politickou stranou, že ten zákon o vyvlastňování je dobře napsán nebo byste ho nějak měnili v případě, že byste se dostali do Poslanecké sněmovny?

Jan HRDINA, krajský lídr strany /Věci veřejné/
--------------------
Já se domnívám, že je zapotřebí ho zjednodušit a vůbec institut vyvlastňování si myslím, že je až tou poslední možností. V první řadě by měl proběhnout dialog, což byl jeden ze základních problémů, protože my po 15 letech jednání z pozice síly najednou zjišťujeme, že nepotřebujeme 10 hektarů, ale najednou nám stačí jenom 3. Na to jsme potřebovali 10 vlastně nebo 15 let. Na druhou stranu, pokud už by mělo dojít k tomu vyvlastňování, kde je otázka tedy toho, co je veřejný zájem. Veřejný zájem, si myslím, můžeme definovat úplně jednoduše. Je to cestovní ruch, je to dopravní obslužnost, je to celkový rozvoj kraje a dálnice D11 je cesta k těmto zásadním, řekněme, prvkům pro...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, tam je jasný veřejný zájem z vašeho pohledu?

Jan HRDINA, krajský lídr strany /Věci veřejné/
--------------------
Domnívám se, že tam je jasný veřejný zájem. Pokud jde o to vyvlastnění, říkám, je to krajní možnost. Pokud bychom měli vyvlastňovat, potom za adekvátní náhradu viz německý model, jak už tady zmínil pan docent Heger. Ovšem je tam zapotřebí upozornit na jednu věc. Pokud by došlo k jakékoliv spekulaci s pozemky, nechci samozřejmě tím nic naznačovat. Prostě pokud by došlo ke spekulaci s pozemky v případě konkrétně třeba liniových staveb, potom je zapotřebí tvrdý postih a vyvlastnění bez náhrady, protože spekulace...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podívejme se, podívejme se na to, co si schválně myslí občané Královéhradeckého kraje. Pro ně je samozřejmě problém možného vyvlastňování nebo nevyvlastňování palčivý, protože jim dálnice končí 4 kilometry před metropolí. Ptali jsme se na straně jedné na práva občanů nebo na straně druhé tedy práva vyvlastnění. Takto to dopadlo v sociologickém výzkumu agentur SC&C a STEM pro dnešní Otázky. K variantě vyvlastnění pozemku v případě, že majitel nechce svůj majetek prodat nebo vyměnit za jiný se přiklání 57% dotázaných, jak to vidíte ostatně sami. Menšina, tedy 43% dotázaných volí variantu respektovat osobní vlastnictví za každou cenu. Připomínám, že na tuto otázku odpovídalo bezmála tisíc respondentů v reprezentativním vzorku Královéhradeckého kraje. My teď míříme do Prahy za ředitelkou výzkumu SC&C Janou Hamanovou. Přeji hezký dobrý večer.

Jana HAMANOVÁ, ředitelka výzkumu agentury SC&C
--------------------
Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jano, liší se zásadně rozdíly, řekněme sympatizantů jednotlivých politických stran, jednotlivých věkových skupin na to, zda vyvlastňovat nebo naopak chránit soukromé vlastnictví?

Jana HAMANOVÁ, ředitelka výzkumu agentury SC&C
--------------------
Pokud jde o věkové skupiny, eventuálně o politické strany, ty rozdíly nejsou zase tak úplně markantní. Nám se jevilo z těch dat, že nejvíce zásadní je, jakoby hraje roli vzdělání. S rostoucím vzděláním, to znamená když člověk dosáhne maturity, vysokoškolského vzdělání, tak se častěji přiklání k té možnosti vyvlastnit pozemky v případě toho veřejného zájmu, který jsme uváděli, například při stavbě dálnice. Ale samozřejmě může to také souviset se situací právě v Královéhradeckém kraji, eventuálně se zkušeností osobní těch lidí, kteří v tom kraji žijí.

ČT, 17. 3. 2010, Pořad: Otázky Václava Moravce
Štítky
Osobnosti: Leoš Heger
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme