Vyšehradský most je třeba zachovat i za cenu vyšších nákladů, pokud to jen půjde, míní Pospíšil
![Vyšehradský most je třeba zachovat i za cenu vyšších nákladů, pokud to jen půjde, míní Pospíšil](/files/photos/large/20200630141212.jpg?max-width=1000)
Po bezmála pěti měsících vyjednávání, které uběhly od voleb, se ujímá vlády nad Prahou nová koalice. Jak bude nové vedení magistrátu pečovat o kulturu? Náměstek primátora a radní Jiří Pospíšil (TOP 09) by chtěl zachovat výdaje na kulturu ve stejné výši jako v minulých letech, tedy okolo 380 milionů korun, a navíc chce pokročit v miliardových investicích do rekonstrukce Vinohradského divadla a přístavby Kongresového paláce.
„Obecně máme nedostatek veřejných peněz a obrovský schodek rozpočtu, takže všechny veřejné výdaje jsou tak trochu ohroženy. A bohužel historická zkušenost ukazuje, že v oblasti kultury se škrtá vždy na prvním místě. Mým úkolem je toto nedopustit,“ deklaruje.
Rozdělování peněz na kulturu se v minulosti přeneslo do rukou odborníků a Pospíšil chce tento systém zachovat. Rád by ale diskutoval o tom, zda neupravit některá kritéria a více například nepodporovat výjimečné projekty, které jsou typické třeba jen pro Prahu.
„Politici mají nastavovat a kontrolovat pravidla, která budou transparentní a veřejně obhajitelná. Máme komisi 17 odborníků a ti pak píší posudky na konkrétní granty a doporučují a navrhují řešení. Ten postup striktně zachováváme, pokud by se měl malinko měnit, tak k ještě větší transparentnosti. Nechci chaos kolem veřejných peněz,“ zdůrazňuje.
Rozhodování chce nechat na odbornících i v oblasti památkové ochrany, zároveň prý ale politici mají právo se k památkové péči vyjadřovat, například pokud jde o probíhající debatu ohledně Vyšehradského železničního mostu.
„Pokud odborníci ze světa tvrdí, že je možné most zachovat, což je blízké mému pohledu, tak bych byl rád, abychom se o to pokusili, i když ty náklady budou o třetinu až čtvrtinu vyšší než výstavba nového mostu. Moderní vyspělé společnosti mají své kulturní dědictví chránit i za cenu vyšších nákladů,“ tvrdí europoslanec.
Kdo zaplatí filharmonii?
Pospíšil posledních 10 let spravuje Museum Kampa, které se podle jeho slov podařilo dostat z červených čísel a nyní pořádá skvělé výstavy. Po dobu působení na radnici ale svou činnost v něm přerušuje, aby se vyhnul střetu zájmů, v budoucnu se tam ale hodlá vrátit.
„Byla to bezplatná čestná funkce, kterou jsem vykonával ve volném čase. Není to tak, že bych měl nějakou firmu, která by vydělávala peníze,“ podotýká s tím, že Museum Kampa není nijak zvýhodňováno oproti jiným kulturním institucím, zároveň ale za soukromé peníze plní veřejnou službu pořádáním výstav, které by prý měla dělat například Národní galerie.
V příštích letech chce vedle rekonstrukce Vinohradského divadla udělat maximum pro přípravu budovy Vltavské filharmonie. Podle původního návrhu ji měl spolufinancovat stát, nyní se prý ale debatuje o modelu, kdy by stát platil pronájem za to, že by v budově sídlila i Česká filharmonie a další státní instituce. Přispět by ale mohly i soukromé firmy.
„Hovoří se o částce 10 až 12 miliard. Nejde jen o samotnou stavbu, ale i o výraznou urbanistickou úpravu okolí a řešení dopravy. Půjde o malou městskou čtvrť, proto je ta investice tak obrovská. Dokončena by měla být v roce 2032. Musíme udělat vše pro získání stavebního povolení, aby se počátkem příštího volebního období mohlo reálně začít stavět,“ uzavírá Pospíšil.
zdroj: plus.rozhlas.cz, 1.3.2023