Tůma: Nejde o to, vytvářet nové Diag Humany
Rozhovor s kandidátem na pražského primátora Zdeňkem Tůmou
EURO: Praha rozjela před volbami hned několik velkých tendrů, které by se tak mohly vyhnout přísnějším pravidlům. Jde například o zakázku na rozšíření čistírny odpadních vod za šest miliard, na odtahovou službu za 420 milionů nebo 200milionový tendr na zajištění provozu centra kartových služeb, které má sloužit pro účely opencard. Nechal byste jako primátor tato řízení pokračovat, nebo uvažujete o jejich zrušení a vypsání nových?
TŮMA: První věc, kterou je třeba podtrhnout, a co už jste sami naznačili, je, že dělat před volbami velké věci na několik let dopředu není evidentně korektní. Jsou to tendry, které jste zmínili, ale i celá řada dalších, ať už metropolitní síť, či rekonstrukce Clam-Gallasova paláce. Jsem navíc toho názoru, že Hlavní město Praha nepostupuje korektně i v dalších ohledech, například ani řádně nenaplňuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Kvůli tomu jsem také podal tři podněty na ÚOHS. Týká se to zmíněného jednotného ekonomického systému, rekonstrukce Clam-Gallasova paláce a metropolitní sítě. Zajímá mne i tendr, který se týká centra kartových služeb. Ale zdůrazňuji, že zatím nejsem schopný říct, co přesně je tam špatně. Nechť to posoudí ze své kompetence ÚOHS. Z mého pohledu je tam spousta zvláštních a zarážejících věcí, ale nejsem ten, kdo o tom rozhoduje. Ale není pochyb o tom, že některé věci je třeba udělat. Týká se to samozřejmě i rekonstrukce čističky, která už měla být započata dávno. V případě, že ale nezačala do tohoto okamžiku, tak měsíc před volbami to není zcela korektní. Fungují tu nějaké kontrakty, které jsou uzavřené, a je třeba se podívat, jestli je možné dotlačit dodavatele k lepším podmínkám, v opačném případě by bylo vhodné udělat výběrové řízení znovu.
EURO: Zmiňoval jste i centrum kartových služeb, jehož jste hlasitým kritikem, co by se podle vás dalo v projektu vylepšit?
TŮMA: Podle mého soudu a z pohledu zákona o zadávání veřejných zakázek jsou tam velmi zužující zadávací podmínky. Ale pokud vím, tak stávající smlouva má za rok končit. Je v pořádku, že bude vypsán nový tendr, ale asi není potřeba ho vypisovat měsíc před volbami, navíc na pět let. To znamená tak, aby to překrylo celé volební období.
EURO: Je tam navíc opět možnost, že se výběrového řízení znovu zúčastní společnost Haguess, co na to říkáte?
TŮMA: Možností je celá řada, může to vyhrát Haguess, anebo to může vyhrát někdo jiný, kdo může být na Haguess napojený. Nebo také ne, to je pro mě obtížné předjímat. Jsou to pouze podezření, která člověk může vyslovovat, ale je obtížné je tvrdit. Proto říkám primárně, je silně v nepořádku, aby se takto velká a klíčová zakázka v tak kontroverzním projektu vypisovala měsíc před volbami.
EURO: Například i čistička v Bubenči vyvolává dojem, že výběrové řízení je nastaveno pro úzký počet zájemců (jistina 125 milionů korun, dodavatel musí realizovat minimálně 70 procent objemu stavebních prací vlastními kapacitami, tj. nikoli prostřednictvím subdodavatelů, mezi hlavními kritérii není cena, poradcem pro tuto zakázku je navíc „známá firma“ – Advokátní kancelář Jansta, Kostka spol.).
TŮMA: Není to nic překvapivého. Podobných tendrů tam vidíme celou řadu. Buď je osloven úzký počet zájemců či je to výběrové řízení bez uveřejnění, anebo jsou tam zadávací podmínky, které vypadají zvláštně. Ale já mohu pouze klást otazníky a posoudit to musí ÚOHS, protože jsem přesvědčen o tom, že kdybychom to dělali my, nebylo by to korektní a působilo by to jistě zvláštně.
EURO: Kde by se podle vás dalo ušetřit?
TŮMA: Věříme tomu, že pokud budeme dělat korektně veřejné zakázky, tak aby soutěže byly co nejotevřenější, tak je to přesně to, co vede k nižší ceně. Věřím, že tady určitě nějaký prostor existuje. Dá se empiricky doložit, že jakmile se začne snižovat počet účastníků řízení, tak to má za následek horší cenu. V samotném provozu magistrátu uvidíme, kde by se dalo ušetřit. Tam nepůjde o dramatické částky, protože provoz jsou řádově dvě miliardy, a i když něco ušetříme, nebudou to miliardy, které by nám pomohly vyřešit metro. To ale ještě neznamená, že bychom se neměli snažit chovat co nejekonomičtěji.
EURO: Kandidát na primátora ODS Bohuslav Svoboda vás zhodnotil slovy, že „umíte počítat“, a Jiřího Dienstbiera mladšího, že je prostě „mladší“, co byste o svých protikandidátech řekl několika slovy vy?
TŮMA: Nemám potřebu se vymezovat vůči mým konkurentům, ani je osobně neznám. Bohuslava Svobodu jsem nepotkal a nehodlám ho řadit do žádné škatulky. Jiřího Dienstbiera mladšího a Markétu Reedovou jsem sice krátce potkal, ale nebylo to na znalost, že bych jejich schopnosti označil tak či onak. Jen, taková poznámka, zahlédl jsem, že Bohuslav Svoboda někde říkal, že jsem řídil pouze osm lidí v bankovní radě. Měl by se alespoň podívat, kolik lidí má bankovní rada a jakým způsobem je řízena centrální banka.
EURO: Jak se vám zamlouvá nový územní plán Prahy, vidíte na něm nějaké slabiny?
TŮMA: Pokud vím, tak není hotový a já ho neznám. Přiznám se, že jsem nepředpokládal, že by byl již v této fázi zpracování veřejný.
EURO: Je veřejný a je na internetu. Jeho zvláštností je, že zatímco v západních městech jsou obvykle vymezeny jen asi čtyři druhy území, například pro bytovou výstavbu, zeleň, komerční plochy a dopravní infrastrukturu, v Praze jich je několik desítek, což vyvolává velký zmatek.
TŮMA: Ano, barviček je tam příliš. My říkáme, že by měla být závazná část, která by se měla měnit opravdu za výjimečných okolností, a pak druhá relativně flexibilní část. Čím komplikovanější to člověk udělá, tím spíš to vede k nějakým změnám a k podezřením, že se s tím nekorektním způsobem manipuluje.
EURO: Postěžoval jste si na špatný urbanismus v Praze, například na nesmyslné budování satelitů v okolí Prahy bez dostatečné infrastruktury a sociálního zázemí. Jak chcete nesmyslné výstavbě v okolí Prahy zabránit. Stavební parcely skoupili spekulanti a developeři, to jim je chcete změnit na louky po vzoru Uhříněvsi?
TŮMA: Netvrdím, že satelity jsou špatné. Říkám, že tomu ale celkově chybí koncepce a řídicí role útvaru rozvoje hlavního města upadla. A podle toho, co vím, tak je to hodně založené na politických intervencích. V čele tohoto útvaru by měla být uznávaná osobnost a názor útvaru by měl být více respektován. Mělo by tam také být méně politických intervencí. Neměl by to proto být primátor ani rada, kdo bude říkat tam má stát to či ono, ale měli by to být lidé, kteří se tím profesionálně a dlouhodobě zabývají.
EURO: Zmínil jste se o jakémsi poradním týmu, nazval jste ho Rada moudrých. Měl by v ní být například i bývalý šéf České spořitelny Jack Stack. Kde nyní působí a proč myslíte, že by ho měla Praha zajímat?
TŮMA: Mimo jiné je členem dozorčí rady CERGE, pracoviště pro postgraduální vzdělávání na Karlově univerzitě, takže jeho vazby na Prahu jsou opravdu silné a poměrně často sem jezdí. Není navíc jen bankéř, svou kariéru začínal na newyorské radnici a sedm let dělal komunální politiku. Je to něco, co ho vždycky zajímalo.
EURO: V radě mají být i bývalý ředitel motolské nemocnice Pavel Vepřek a také další lékař, profesor Vladimír Tesař. Znamená to, že chystáte nějaké zlomové kroky ve zdravotnictví?
TŮMA: Říkám tomu Rada moudrých, nejenom protože jsou to lidé, kteří umí říct něco k určitým oblastem, ale že to je dobrý brainstorming. Není to o tom, že by přesně říkali, jak mají věci vypadat, a psali by dokumenty a strategie, ale generují nápady, a případně poskytují na této platformě oponenturu, která vznikne v profesionálních oborech.
EURO: A přicházíte tedy v oblasti zdravotnictví s nějakou myšlenkou?
TŮMA: Na území Prahy je hodně zdravotnických pracovišť naprosto klíčových, nicméně do toho město nějak výrazně mluvit nemůže, to je věc ministerstva zdravotnictví, případně univerzity. Praha ale také něco má, takže to patří mezi oblasti, o které je potřeba se zajímat. Není to ale žádný specifický plán, že tu či onu nemocnici postavíme na hlavu a uděláme to či ono.
Euro.cz, 1. 10. 2010, Rubrika: Politika