TOP 09 otevře „fan shop“ a la FC Barcelona, prodávat bude trička i propisky
Strana TOP 09 se vydává cestou fotbalových klubů a rockových kapel. Otevře na internetu "fanouškovský obchod" plný suvenýrů se stranickými logem, aby si přivydělala na kampaň. Na české politické scéně je to zatím neobvyklý tah, ale v zahraničí i v politice celkem běžný druh sebepropagace.
Na internetové stránce TOP 09 si budou moci její příznivci už na konci roku koupit například již známé triko s obrázky Karla Schwarzenberga – vytištěnými v různých barvách ve stylu výtvarníka Andyho Warhola – plus dalších osm produktů s logem strany.
"Počítáme, že budeme prodávat propisky, hrnky, pánské kabely. Vybíráme i deštníky," řekl manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.
Jeho strana má výhodu, že Schwarzenberg patří k nejpopulárnějším politikům v zemi a vede i aktuální žebříček agentury STEM. Proto může s obchodem uspět. "Ptali jsme se registrovaných příznivců, zda by byl o suvenýry zájem, a měli jsme dobrý ohlas," dodal Poláček.
Reklamní předměty s Karlem Schwarzenbergem nebudou úplně levné. TOP 09 uvažuje o ceně kolem 250 korun za triko, aby mohla z výtěžku získat peníze na kampaň i na charitu.
Inspirace v Německu v USA
Jiří Mikeš, který přednáší o reklamě na Vysoké škole ekonomické, nápad TOP 09 chválí. "Lidé si rádi koupí triko, aby se odlišili a dali najevo, že se za volbu TOP 09 nestydí," míní Mikeš.
Zatím si voliči mohli podobné věci koupit tu a tam na mítincích politických stran, ale nešlo o žádné velké, na zisk zaměřené akce. Zelení třeba nabízeli triko se sloganem "Změňme klima v české politice". "Přišlo nám to lepší než prodávat partajní oblečení," vysvětlil mluvčí strany René Kubášek.
Česká konzervativní strana TOP 09 se podle Poláčka přímo inspirovala u německé Křesťanské demokratické unie (CDU), která na internetu provozuje doslova "supermarket" se suvenýry. Její příznivci si mohou koupit plyšového medvídka, bonbony "gumové medvídky", pastelky či kopací míč.
Podobně i ve Spojených státech se na mítincích běžně za dva dolary prodávají samolepky s Barackem Obamou a k mání jsou i další obamovské reklamní předměty. Část zisku jde do stranické pokladny. Trika s portrétem prezidenta se prodávala i u Hradčanského náměstí při Obamově pražském projevu.
Celý nápad má však jeden háček. Mohl by to být i způsob, jak snadno ukrýt sponzora. Když si třeba někdo koupí tisíc triček najednou, strana ho nikde nemusí vykazovat a těžko by se i dohledával.
"Děláme to kvůli lidem, ne kvůli sponzorům. Na internetu budeme mít počítadlo, kolik předmětů se prodalo a kolik se vybralo peněz. Kdyby vybraná částka výrazně poskočila, přijde se na to," slibuje manažer TOP 09 Poláček.