TOP 09 navrhla snížení deficitu státního rozpočtu

Projev 1. místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska v Poslanecké sněmovně

6. 12. 2013

Dámy a pánové,

dovolte, abych stručně okomentoval návrh zákona o státním rozpočtu v prvním čtení a abych předložil návrh TOP 09 na změnu základních parametrů. Zdůrazňuji, že v prvním čtení neprojednáváme zákon jako celek, ale projednáváme pouze jeho základní parametry. Tedy příjmy, výdaje, saldo a vztahy na místní rozpočty.

Nemohu být úplně objektivní. Musím se přihlásit ke své práci ještě z června letošního roku, kdy jsem jako ministr financí předkládal do vlády návrh výdajů na rok 2014 ve výši 1 bil. 98,314 mld. korun, s příjmy odpovídajícími předpokládanému růstu 0,8 % HDP, deficitem státního rozpočtu 105 mld. korun a s deficitem veřejných rozpočtů 2,8 % v poměru k HDP.

Musím připomenout, že to byl konzistentní postoj vzhledem k dlouhodobé fiskální politice vlády. Fiskální politice, která získala mimořádnou důvěru České republiky na kapitálových trzích. S touto důvěrou byly spojené mimořádně nízké úroky s mimořádně levnou dluhovou službu, včetně profinancovávání nároků České republiky z cizích zdrojů.

Připomínám, že v roce 2010 jsme převzali veřejné rozpočty téměř na bodu rozvratu, na bezmála 6 % deficitu veřejných rozpočtů k HDP. Během tří let jsme jej dokázali snížit bezpečně pod tři procenta. Návrh, který projednávala v červnu vláda Petra Nečase, znamenal další snížení deficitu.  

V každém případě se přijetím tohoto návrhu zákona mění trend, který nám získal mimořádný kredit na kapitálových trzích, a to díky tomu, že deficit veřejných rozpočtů klesal. On však nyní v každém případě stoupne. Schválením tohoto rozpočtu se každopádně deficit veřejných rozpočtů v příštím roce zvýší. To proto, že schválíte  výdaje, pro které vláda nemá žádné zvláštní odůvodnění.

Návrh, který jsme předložili, který - jak znovu opakuji - byl těsně pod jedním bilionem sto miliardami, 1 bil. 98 mld., byl návrh - a říkám teď zcela otevřeně a zcela sebekriticky jako ministr financí tehdejší vlády - byl návrh, který jsem předkládal jako politik s vědomím, že předkládám návrh rozpočtu do volebního roku.  A žádná vláda ve volebním roce si nepřeje  před volbami nějaký zvláštní kolaps či exces ze sociálního důvodu či z důvodu nedostatku veřejných prostředků.

Chci tím říct, že návrh byl velkorysejší, než já sám bych odborně pokládal za správné. Všichni byli spokojeni a všichni si uměli představit, jak své kapitoly budou spravovat bez jakýchkoliv politických a technických rizik ke spokojenosti veřejnosti.

Následně vláda padla a byla jmenována úřednická vláda Rusnokova. Ta převzala naše kompetence a začala připravovat rozpočet. K jeho prvnímu návrhu pan ministr Fischer přistoupil - a chtěl bych mu za to poděkovat - mimořádně odpovědně. Některé věci byly korigovány, ale byl respektován reálný vývoj ekonomiky a byly respektovány výdajové možnosti státu. S tím pan ministr Fischer přišel do tehdejší Rusnokovy vlády, kde mu bylo vysvětleno, co je úkolem ministra financí: Že už neurčuje fiskální politiku státu, ale že je fakturantem rozežranosti některých politických priorit, které chtěly v těchto volbách uspět a neuspěly. Proto znova zdůrazňuji - to, co projednáváme, není Fischerův rozpočet, jakkoliv možná pan ministr Fischer nebude souhlasit. To není Fischerův rozpočet, to je Pecinův rozpočet. Oni mu ho v té vládě přepsali. On přišel do vlády s nějakým rozpočtem, který měl ještě hlavu a patu a který bych já, jako bývalý ministr financí, byl ochoten podpořit a byl bych ochoten se prát za pana ministra Fischera. To, co mu přepsali pánové Pecina, Rusnok a jiní, už není rozpočet, který dává jakoukoliv logiku. To je rozpočet, který samozřejmě musí respektovat těch zhruba 80 % mandatorních a kvazimandatorních výdajů, které jsou dány legislativou. To žádná úřednická vláda nemůže přepsat. V rámci fakultativních výdajů však došlo k naprosto nesmyslnému navýšení některých položek podle ambicí těch nejsilnějších kandidátů strany SPOZ. To znamená, nejvíc došlo k navýšení kapitoly Ministerstva vnitra na provozních výdajích, na dalším nesmyslném náboru policistů, kterých máme nejvíc v rámci Evropské unie. Pan Pecina jich chtěl ještě víc. Tak se mu půl druhé miliardy přidalo, protože v tu chvíli to byl nejsilnější kůň pana prezidenta ve vládě Jiřího Rusnoka. Potom se přidaly další nesmyslné zhruba tři miliardy provozních výdajů na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zdůrazňuji, nikoliv na sociální dávky, ale na provozní výdaje této kapitoly, na nákupy jejích budov a na provoz úředníků.

Potom téměř tři miliardy, konkrétně 2,902 mld. na národní programy kapitoly Ministerstva zemědělství, přestože jsme součástí jednotné zemědělské politiky Evropské unie. Přestože dnes adresáti tzv. top-upů berou více peněz, než si kdy dokázali představit, tak Rusnokova vláda ještě posílila tyto zdroje z Evropské unie ve prospěch skupiny Agrofert o tři miliardy korun. Tři miliardy korun, které bude inkasovat z těchto dotací skupina Agrofert, budou buď logicky chybět někde jinde, nebo si o ně půjčíme někde více.

Dále byla vláda optimistická, co se týče příjmů z Evropské unie. Celkově tak předpokládá výdaje oproti tomu, co jsme navrhli v červnu, o 24 mld. větší. No co s tím? Původní návrh deficitu byl 105 mld., 105 a 24 by bylo 129 mld. Patrně si řekli, že by to vypadalo neslušně vůči ratingovým agenturám a vůči Evropské komisi. Máme-li příliš velké výdaje, naprosto neoprávněně, a chceme-li mít nižší deficit, tak si vymyslíme příjmy. A tak v tu chvíli, když pan ministr Fischer přinesl na vládu prognózu 0,8 růstu, tak ministr vnitra řekl: „To je malý růst, uděláme větší růst“. Ministr vnitra je zcela určitě daleko silnější prognostik budoucího ekonomického vývoje. Pan ministr financí odcházel z vlády s informací, že to nebude 0,8, jak se domníval, ale že to bude 1,3, jak se nedomníval.

Máte můj úšklebek nad tím, jak jste to přijal, pane ministře, a máte můj hluboký respekt nad loajalitou vašeho aparátu. Prostě v tuto chvíli ministerstvo financí predikuje růst na příští rok 1,3 %. Je to velmi optimistické. Poté, co učinila svůj intervenční krok, a podle mého názoru správný krok, Česká národní banka, je to o něco pravděpodobnější.

Predikce je mimořádně optimistická a podle mého názoru se nenaplní. Samozřejmě bych si ale přál, aby se naplnila.

V každém případě jste 1,5 miliardy minus, dřív než jste začali. Přestože v příjmech máte 10 miliard příjmů z prodeje telekomunikačních licencí, prodali jste za 8,5 mld. Navíc všichni víme, že jsme 1,5 miliardy mínus ve fiskálním cílení, ale v akruálním měření deficitu jsme 10 miliard mínus. Prodej licencí je totiž mimořádný a neopakovatelný příjem, a jako takový ho nelze zahrnout do bilance příjmů a výdajů.

S podobným přístupem jsou i výdaje navrženy jako mimořádně velkorysé. Byly předvolební. Ale i tak nebyly dostatečně velkorysé pro rozežrané kandidáty SPOZ na funkci poslance, na pozicích jak ministra vnitra, tak například ministra dopravy.

Tahle vláda nemá legitimitu. Minulá sněmovna této vládě nevěří. Tato sněmovna této vládě také nevěří. Veřejnost této vládě nevěří, protože všichni ti, kteří v této vládě kandidovali, nebyli zvoleni. Tato vláda nemá žádnou legitimitu, žádnou důvěru, přesto si její rozhodující členové vymohli navýšení položek kapitol o miliardy, protože to holt byli Zemanovi oblíbenci. Vymohli si navýšení národních zdrojů minimálně o 12 miliard úplně zbytečně, navíc si vymysleli ještě kofinancování z Evropské unie.

Jsme v situaci, kdy si vláda vymyslela příjmy o 17 miliard vyšší a výdaje o 24 miliard vyšší. Tím pádem navržený deficit ve výši 105 miliard nestačil, stal se deficitem ve výši 112 miliard. Jsem schopen pochopit, že 7, 10, možná 12 miliard z makroekonomického hlediska není zásadní problém, nicméně z hlediska trendu je to mimořádně závažná informace.

Znovu opakuji, my jsme v roce 2010 po mimořádně oblíbené Fischerově vládě převzali veřejné rozpočty na hranici rozvratu, na zhruba 6 % deficitu vůči HDP.

Díky mimořádně obtížným opatřením, politickým a technickým nákladům, jsme rok od roku snižovali deficity o více než 1 %, abychom je dostali bezpečně pod kontrolu. Z 5,8 % na 4,6 %, ze 4,6 % na 3,2 % a již v roce 2012 jsme byli bezpečně pod 3 %. Bude-li tato vláda ochotna dodržet alespoň elementární zákony, tak i letošní rok skončí bezpečně. Skutečně bezpečně pod 3 %.

Věta pana premiéra Rusnoka, že 2,99 %, při těchto optimisticky nafouklých příjmech, je bezpečně pod 3 %, byl joke roku, pane premiére. Tomu se smáli i mnozí analytici bankovní sféry… Fakt bezpečně. Bezpečně pod 3 % o jednu desetinu procenta. Není to bezpečně. Nebude to pod 3 %. A i kdyby bylo, bude to víc než v letošním roce. Pomalu se vyhrabáváme, byť z mělké a dlouhé recese, a přes mírný nárůst produktu budeme zvyšovat deficit a budeme utrácet víc peněz. Není k tomu sebemenší důvod. Dokonce to není ani volební rok.

V okamžiku, kdy tahle sněmovna umožní vládě tyto peníze utratit, tak neplatí to, co si tady někteří z vás myslí, že se k tomu během roku vrátíme a že ušetříme. Neušetříme. Možná dovolíte vládě je neutratit na jeden účel, ale na jiný. Možná je neutratíte na vodu a na včely, možná je přeskupíte a utratíte je více na prasátka, protože všechny ty prasečíny skoupil Babiš.

Ale určitě to bude něco za něco. Určitě těch peněz neutratíte míň. Rozhodnutí o tom, že utratíte 1 bilion a 211,3 miliardy, děláte teď. A jakékoli další diskuse o tom, že potom ušetříte, pak se k tomu vrátíte, jsou jenom pokrytecké. A já, budu-li živ, vám to připomenu. Jestli opravdu chcete ušetřit, jestli to fakt myslíte vážně, jestli to nejsou jenom pokrytecké řeči, tak ušetřete teď. Tak prostě teď řekněte vládě, že nesmí utratit 1 bilion 211 miliard, ale že smí utratit alespoň o těch 12 miliard z národních zdrojů méně.

Ona je potom neutratí. Potom ušetří. Jinak ne. Pokud k tomuhle naleznete odvahu, je podle zákona minimální termín na přepracování 20 dní, maximální 30 dní. Rád bych vyvedl z omylu pana poslance Jurečku, že by to mohlo trvat dva až tři měsíce, a to jen kdybychom měli novou vládu, což bůh ví. Nějaká vláda tady bude pořád. To znamená, že když teď uložíme i této nelegitimní vládě, co nikdy nedostala důvěru, ať sníží závazné výdaje, tak je prostě bude muset snížit a v termínu do 20 dnů nám předložit nějaký návrh, který pak budeme moci schválit. My to totiž sami udělat nemůžeme. My tady nemůžeme navrhnout, že snižujeme výdaje. My to podle zákona můžeme vládě jenom vrátit s tím, ať si ty výdaje sníží sama. Pak jí to můžeme schválit. A takový rozpočet by pro poslanecký klub TOP 09 bylo ctí schválit. Ale říct; „my to teď schválíme v tom rozežraném, nesmyslném objemu, se kterým jsme nikdy nesouhlasili, a pak budeme šetřit“, je pokrytectví, kterému nemůže nikdo věřit. A pokud to uděláte, tak se vás každý měsíc zeptám, kolik jste ušetřili a kdy navrhnete novelu, že utratíte míň. Vždyť vy ani nevíte, jaké vládě. Vy si možná myslíte, že je to vláda budoucí koalice a já pevně doufám, že taková se ustaví. Ale co když to bude trvat tři, čtyři měsíce? Co když tady do března, do dubna, bude dál vláda Rusnokova, která si navrhla takto neodpovědné výdaje?

Vy si vážně myslíte, že právě vláda Rusnokova přijde a bude navrhovat, že bude šetřit? Ne. Když jim schválíte 1 bil. 211 mld., tak budou utrácet, až se z nich bude kouřit! Co by neutráceli, když vy jako Poslanecká sněmovna, jako suverén jste jim to dovolili? Jestli fakt chcete šetřit, jestli to nejsou pouze pokrytecké pindy, odpusťte mi to slovo, tak teď prostě jako suverén řeknete jakékoli budoucí vládě, že musí utratit o něco méně. Že ten 1 bil. 211 mil. je moc. A ať sem předloží něco, kde alespoň těch 10 % uspoří. Buď naleznete odvahu pro toto rozhodnutí - a je to vaše suverénní rozhodnutí - potom opravdu chcete šetřit. Nebo budete jenom mluvit o tom, že budete šetřit, ale současně řeknete, ať si ta vláda utratí, co chce. Ale pak prosím vás neříkejte, že chcete šetřit. Pak jenom něco jiného říkáte a něco jiného děláte.

Z tohoto hlediska si dovoluji navrhnout usnesení, které respektuje režim kapitoly 13 Jednacího řádu Poslanecké sněmovny o projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu: Poslanecká sněmovna vrací vládě České republiky základní parametry státního rozpočtu s doporučením: Příjmy nižší nejméně o 7 mld. Výdaje nižší nejméně o 12 mld. Deficit maximálně 105 mld. Termín na předložení nového návrhu: 20 dní.

Kdybychom byli totálně destruktivní opozice, která by trvala pouze na své jedné jediné pravdě, tak bych nenavrhoval 7 a 12, navrhoval bych 17 a 24. Ale chceme respektovat, že mezi tím se něco stalo. I to, s čím jsme nesouhlasili. Tato Sněmovna odsouhlasila zvýšení výdajů za státní pojištěnce, což je podle mého názoru - ale byl to názor menšinový - totálně špatný krok. Ale pokud ho tato Sněmovna učinila, tak prostě zvýšila mandatorní výdaje pro příští a další roky minimálně o 5 mld. a není možné to ignorovat. Několik podobně nešťastných kroků už se stalo a my to respektujeme. Proto ne 24, ale 12. Ale chcete-li ponechat a schválit ty nesmyslně nafouknuté výdaje podle ambicí SPOZ, kterou nikdo nezvolil, a zároveň tvrdit, že chcete šetřit, tak jste jenom k smíchu. Jestli to šetření myslíte vážně, tak ty výdaje snižte. Aspoň o 12 mld. Děkuji za pozornost. 

Miroslav Kalousek
1. místopředseda TOP 09
Štítky
Osobnosti: Miroslav Kalousek
Témata: Hospodářství
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme