TOP 09 nabízí v e-shopu „Karlovu spací sadu“
Politické strany spustily teprve nedávno internetové obchody se suvenýry na podporu strany. Liší se ale jejich obchodní přístupy. TOP 09 na zboží vydělává na budoucí kampaně i charitu, Věci veřejné, ODS a Strana zelených prodávají zboží jen za režijní ceny. ČSSD o e-shopu zatím jen uvažuje, komunisté rozdávají suvenýry zdarma.
Přestože zrovna není volební sezóna, strany se i tak snaží zaujmout příznivce novými způsoby prezentace. Na přelomu let 2009 a 2010 založily vlastní internetový obchody vládní strany ODS, TOP 09 a Věci veřejné; a ještě Strana zelených, která se loni neprotlačila do Sněmovny.
Inspirace pro vytvoření e-shopů přišla povětšinou ze zahraničí. Například webový obchod německé Křesťanské demokratické unie CDU připomíná slušně vybavený supermarket. A v prezidentské kampani Baracka Obamy si lidé běžně mohli kupovat samolepky za dva dolary na podporu svého kandidáta.
Částky, které se v obchodech českých stran obracejí, jsou však stále spíše v řádu tisícikorun, maximálně desítek tisíc. To svědčí o zdrženlivosti českých voličů, kteří nejsou zvyklí v soukromí podporovat volené politiky.
"U zahraničních stran je e-shop úplně normální. U nás je to trochu komplikovanější kvůli zákonu o politických stranách," řekl volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček. Kvůli uvedenému zákonu nesmějí partaje suvenýry prodávat za účelem zisku, ale jen za ceny pokrývající náklady.
Tak fungují internetové obchody ODS, Věcí veřejných i Strany zelených. Výjimkou je jen TOP 09, která vedením obchodu pověřila společnost REDA, a může tak přes zprostředkovatele předměty prodávat za obchodní ceny. Zhruba polovina zisku jde na podporu strany, druhá pak na charitu.
ODS zase nabízí kalendář s logem strany zdarma, potažmo jen za poštovné a balné. Možná i proto je největším "prodejním hitem" strany. Podle mluvčího strany se ale dobře prodávají i stranická trička, hrnky a hlavně straníkům blízké "kšiltovky".
Komunisté zvolili úplně jinou taktiku. Svoje propagační předměty rozdávají v rámci volební kampaně zdarma a nemají v plánu na tom nic měnit. "O založení e-shopu jsme neuvažovali, protože to neumožňuje zákon," uvedla mluvčí strany Věra Žežulková. Můžete si udělat vlastní stranický sjezd na profi úrovni
Partaje prokázaly na nabízeném sortimentu nadsázku i humor. TOP 09 vsadila hlavně na "kult osobnosti" předsedy Karla Schwarzenberga. Nabízí například trička s warholovským motivem i Karlovu "spací sadu" s klapkami na oči a polštářkem.
Dalším unikátem je nabídka "sněmovního balíčku" TOP 09, kterým se inspirovala u kampaně Baracka Obamy na rok 2012. Strana nabízí za 599 korun sadu samolepek, bloků a velkou vlajku s logem strany. "Když chce někdo udělat setkání 'topáků', ať už je to grilování nebo něco oficiálního, tak aby na to měl připravené věci, které z toho udělají profesionální topáckou akci," vysvětlil Poláček z TOP 09.
Od Strany zelených si zase můžete pořídit tričko s motivem "praní špinavých peněz", kde jsou parafrázované symboly na údržbu oblečení. Vyrobené je, jak jinak, z ekologických a klimaticky neutrálních materiálů.
Věci veřejné nabízejí věci ryze soukromé: ekologické tužky z neopracovaného dřeva, pohankové polštářky nebo USB klíčenku z rozložitelného plastu.
Opoziční ČSSD vlastní internetový obchod nemá. Petr Dimun, někdejší šéf PR a marketingu ČSSD loni pro MF DNES označil stranické suvenýry za "prázdné a falešné blbůstky, které patří spíš do fotbalu, než do politiky." Přesto tehdy nevyloučil, že strana zvažuje založení vlastního obchodu.
"Sociální demokracie v současné chvíli pracuje na novém webu a e-shop je jedna ze součástí, které velmi vážně zvažujeme," uvedl nyní mluvčí ČSSD Martin Ayrer.
idnes.cz, 15. 8. 2011