TOP 09 je na internetu trhák. Ve volbách to nemusí znamenat nic
„Musím si dát pozor, abych neztloustl. Budu méně žrát a méně chlastat. Doufám, že to zvládnu, ačkoli to druhé bude poněkud obtížné. Zkuste udělat v Čechách volební boj, aniž byste pil pivo."
To je jedna z „perel" Karla Schwarzenberga, kterými se ve své skupině na Facebooku chlubí strana TOP 09. Následují i další, například jedna s titulkem Vlastenecký tip:
„V lůně panenské přírody vede rozhovor matka tasemnice se svým synem. Maminko,?co to tady teče? To je řeka, synku. A co to kolem ní roste barevného??To je louka s květinami. A co to je kolem nás? To je les. A co je to?nahoře modrého? To je nebe a mráčky. A co je to žluté, co tak krásně?hřeje? To je sluníčko, synáčku. A proč, když je okolo tak krásně,?musíme, maminko, žít v prdeli? No proto, že je to naše vlast, synku."
Košilaté vtipy mladé přitahují
Vtipy bývalého ministra zahraničí jsou na Facebooku, zdá se, mimořádně populární. Pokud by parlamentní volby v tomto roce měli voliči rozhodovat na internetu, a ne u volebních uren, získala by TOP 09 jasné vítězství.
Skupina jejích příznivců má na Facebooku 17 040 členů. Oproti tomu v oficiální skupině ODS je 13 011 lidí, podporovatelů ČSSD je pouze 1 002. Podobný výsledek vzešel i z projektu Volby na NETčisto, který uspořádal v říjnu minulého roku server Aktualne.cz. Pro TOP 09 hlasovalo v této anketě 31,1 procenta internetových voličů, ODS skončila druhá se ztrátou šesti bodů, ČSSD byla až třetí s necelými třinácti procenty hlasů.
Prvovoliči a třicátníci
Na Facebooku se vyskytují především mladí lidé - podle údajů serveru eMarketer.com jsou na této sociální síti největším podílem zastoupeny věkové skupiny 18-25 a 26-34 let. Znamená to, že mezi mladými má strana Karla Schwarzenberga a Miroslava Kalouska dominantní podporu?
„Já bych tato čísla nepřeceňoval," říká politolog Tomáš Lebeda. „Skutečné voliče TOP 09 budeme znát doopravdy až po volbách. Silná podpora strany na Facebooku může být výsledkem jejich dobré strategie na Facebooku a ničeho jiného. To samé platí o průzkumu na Aktualne.cz. Ten server má svou čtenářskou skupinu a výsledky odpovídají této čtenářské skupině. Komentovat takovou anketu jako výsledek relevantního průzkumu by byl nesmysl."
Kníže: Facebook je fascinující
Sám Karel Schwarzenberg komentoval pro ParlamentniListy.cz svou podporu na síti slovy: „Facebook je fascinující možnost, jak komunikovat s lidmi novým způsobem. Tomáš Garrigue Masaryk poznamenal, že demokracie je diskuse. Čím více se rozvine diskuse o závažných otázkách a problémech, tím větší prospěch z toho naše republika bude mít."
TOP 09 se vůbec vydala cestou použít ve své kampani celou řadu internetových kanálů. Vedle Facebooku využívá i „štěbetání" na Twitteru, videa na YouTube nebo fotogalerie na portálu Rajče.cz.
Mladí jsou otevřenější novým projektům
Jak se takový přístup hodí ke straně, jejímž heslem je Tradice - Odpovědnost - Prosperita a která se profiluje jako konzervativní? „Nemyslím si, že slovo konzervativní by mělo odradit velkou skupinu mladých lidí," říká k tomu volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.
„Stejně jako všichni senioři nejsou automaticky voliči levice (byť k tomuto zjednodušení často dochází), tak se mladí lidé také pohybují v celé pravolevé škále. Odezvy mezi mladými lidmi si samozřejmě vážíme a snažíme se intenzivně využívat komunikačních kanálů, které jsou těmto lidem blízké. Z hlediska obecné teorie volebního chování je zřejmé, že mladí lidé jsou otevřenější novým projektům a snáze mění svoji preferenci," dodal Poláček.
Politolog Lebeda je ke zprávám o nadšení TOP 09 pro mladé voliče spíše skeptický. „Skutečná kampaň TOP 09 začne až před volbami, teprve tehdy uvidíme, na jaké voliče se zaměří. To, co nyní TOP 09 dělá, je pouze jakási udržovací kampaň. Strana vznikla pro předčasné volby v roce 2009 a nyní si tři čtvrtě roku potřebuje udržet pozornost médií," míní odborník.