Skalický: Novela pomůže vymýtit garážové výrobce

19. 8. 2014

Co je hlavním smyslem pozměňovacího návrhu, který se týká soutěží o slevu na léčiva? Dle kritiků je smyslem novely nikoli zavedení samotné soutěže o slevu, ale to, aby VZP získala do rukou celou řadu nových pravomocí.

Hlavním smyslem pozměňovacího návrhu je zavést do zákona soutěž o slevu na léčivé přípravky. Důvody jsou následující. Stávající forma elektronických aukcí není využívána. Do systému je třeba potřeba vnést jasná pravidla hry (transparentnost), tak aby všichni zúčastnění věděli, v jakých mantinelech a v jakých podmínkách lze soutěžit o ceny. Za další je to snaha o úsporu finančních prostředků v systému zdravotních pojišťoven a současně snaha oficiálně uzákonit možnost příjmu finančních prostředků od výrobců (systém paybacku) do fondu pojišťoven. Současně je potřeba říci, že se primárně jedná o soutěže na slevu u generických LP.

Máte nějaké analýzy, které by zkoumaly dopady (finanční a jiné) navrhovaných změn v praxi?

V minulém roce byly prováděny kvalifikované odhady, které počítaly s úsporou až do výše asi jedné miliardy korun.

Jakým způsobem bude zajištěna transparentnost a férovost a možnost kontroly při tvorbě pozitivních listů ZP?

Soutěž bude případně vypsána na základě doporučení SÚKL a kontroly MZ. Stát tedy bude mít „dohled“ nad těmito soutěžemi. Nikoli zdravotní pojišťovna. Pozitivní listy budou vytvářeny opět na základě spolupráce SÚKL a zdravotní pojišťovny.

Konkrétně – jaké budou možnosti dovolání, opravných prostředků pro účastníky, kteří ze soutěže „vypadnou“?

Soutěž (tendr) bude mít jasné podmínky, které budou všem známy a budou vyvěšeny, tedy i kontrolovatelné. Z mého pohledu tedy není potřeba nějakého dovolání ze strany neúspěšných soutěžitelů. Jinak by se mohlo postupovat podle správního řádu či se nechat inspirovat zákonem o veřejných zakázkách.

Jaké budou možnosti kontroly způsobu, jakým se dané léčivo dostalo na pozitivní list (průzkum, poptání)?

Budou jasně vypsané podmínky a pravidla za odborného dohledu SÚKL.

Zkušenost z trhu s léčivy v Německu ukazuje, že po zavedení soutěží na slevu výrazně narůstá monopolizace trhu – silné firmy ovládají trh s léčivy na úkor menších. Neobáváte se, že v podmínkách českého trhu by k monopolizaci velkých firem mohlo dojít?

Neobávám se toho, i když je možné, že k tomuto procesu někdy může dojít. Považuji to stále za lepší, než mít „sto generických výrobců“ na jednu molekulu a mít tak celý systém „zaplevelen“ i „garážovými výrobci“.

Vyplývá z návrhu, že zásadní informace obsahu smlouvy nemusejí být zveřejňovány, například cenové, slevové a jiné dohody mezi dodavatelem léku a ZP?

Postup soutěže, její průběh i výsledky veřejné budou, budou tedy kontrolovatelné a transparentní. Samotné detaily smlouvy mezi dodavateli léků a zdravotními pojišťovnami mají být neveřejné v režimu nového občanského zákoníku.

Dle našich informací obsahuje aktuální návrh následující myšlenku: „VZP může snížit ceny na základě poptávání a jinými způsoby.“ Je to tak? Pokud ano, nedostává tím do ruky VZP nástroj rozsáhlých pravomocí?

Snižování cen na základě poptávání se děje již nyní i bez slevové soutěže. V aktuálním návrhu mají být definovány pouze jasné podmínky zadávání tendrů.

Neobáváte se toho, že při důrazném vyžadování preference léků z pozitivních listů ze strany ZP budou lékaři nuceni porušovat léčbu lege artis? A jaké navrhujete pojistky, aby se tak nemohlo stát?

Jednoznačně se toho neobávám, protože předpokládáme, že zhruba 20 % LP bude moci lékař vždy předepsat „mimo pozitivní list“. Důvody jsou celkem jasné: horší snášenlivost některých forem LP, lékové interakce, možnost alergických reakcí, snížení nežádoucích účinků. Mimo to znovu připomínám, že se bude jednat o velké skupiny generických LP, ze kterých je vždy možné provést optimální výběr z pohledu ochrany zdraví pacienta.

Kritici poukazují na to, že schválením takové legislativy dojde k monopolizaci VZP na úkor SÚKL a držitelů registračních rozhodnutí. Co na tyto námitky říkáte?

Výše uvedené námitky považuji za nonsens a termín monopolizace VZP na úkor SÚKL za nepochopení celého principu slevových soutěží. Chtěl bych připomenout, že tento pracovní nástroj se týká všech zdravotních pojišťoven, ne tedy pouze VZP. Znovu připomínám, že SÚKL jako orgán státní správy určuje, které skupiny generických LP se budou soutěžit, nikoli zdravotní pojišťovna. 

Iva Bezděková

19.8.2014, Medical Tribune, str. 01

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme