Schwarzenbergovi pomohly sociální sítě
Ačkoli je Karel Schwarzenberg nejstarším z kandidátů na post prezidenta, k úspěchu mu výrazně pomohl fenomén přitahující hlavně mladé lidi — sociální sítě, na nichž se pětasedmdesátiletý politik stal prostě a familiárně „Karlem“. To společně s vygradováním jeho kampaně v posledních zhruba deseti dnech i jeho příslušnost k okruhu kolem zesnulého exprezidenta Václava Havla vyneslo současného vicepremiéra a ministra do druhého kola voleb.
Sociální sítě ale ukázaly svou moc i v případně Vladimíra Franze. Skladatel jako naprostý outsider — navíc pro mnohé nepřijatelný kvůli vizáži — získal přes 350 tisíc hlasů, což lze i přes nepostup považovat za úspěch.
Šéfredaktorka serveru Mediaguru. cz Martina Vojtěchovská tak za nejlepší označuje kampaň Karla Schwarzenberga. Kampaně Jana Fischera a Miloše Zemana byly sice také viditelně profesionálně připravené, ale ve výsledku působily průměrně a neprodaly osobnosti kandidátů. „Za rozhodující moment kampaně považuji televizní debatu na Primě, která představila zlom ve vnímání Jana Fischera a osudově přispěla k jeho porážce ve volbách,“ podotkla. Za nejhorší by označila kampaně Jany Bobošíkové a Přemysla Sobotky. Bobošíková až příliš akcentovala sama sebe, což mohlo u voličů vyvolat dojem, že víc než o ně jí jde o sebe samotnou. „Kampaň Přemysla Sobotky byla téměř neviditelná a doplatila na krizi ODS,“ shrnula Vojtěchovská.
Z dlouhodobého hlediska považuje prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec za nejlepší prezentaci druhého finalisty Zemana, který i po odchodu z politiky na Vysočinu dokázal prezentovat sebe samého. Body expremiér sbíral i téměř bezchybným spotem z dílny režiséra Filipa Renče.
„Nejlepší komunikační finále však jistě patří Schwarzenbergovi. Jeho koncept osobních doporučení je velmi důvěryhodný, emotivní a s příjemným humorem a osobním nadhledem. To dělá z velkých osobností ještě větší,“ řekl deníku E15 Brabec. Fischer se ve finále ztrácel den ze dne více, protože nedokázal komunikovat a přenést emoce. „Voliči se nerozhodují jen na základě obdivu k jeho exaktním analytickým znalostem. Jeho obraz premiéra-nestraníka se pomalu vyčerpal,“ míní Brabec.
Podle šéfky České marketingové společnosti Jitky Vysekalové byly z celé kampaně nejdůležitější debaty s kandidáty. Také podle ní se v případě Schwarzenberga ukázala moc nových médií. Za dobrý reklamní tah pak považuje familiární oslovení „Karle“. „To hlavně mladým lidem dává pocit blízkosti a rovnocenného kontaktu,“ dodala.
E15, 14. 1. 2013, rubrika: Prezidentská volba, str. 6