Schwarzenberg: Obávám se o demokratický průběh nadcházejících voleb

Šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg se obává kvůli kampani billboardové lobby proti primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09) o demokratický průběh nadcházejících voleb. Napsal to v dopise voličům.

23. 9. 2014

Firmy spustily novou kampaň Praha podle Hudečka, jež kritizuje nové Pražské stavební předpisy. „Několik reklamních agentur a lobbistů se domluvilo, že zasáhnou do boje o budoucí směřování města. Firmy, které léta vydělávaly na úkor města, zničily domluvené reklamní plochy s primátorem Tomášem Hudečkem a zahltily Prahu ohromnými billboardy s pomlouvačnou kampaní. A to v takové míře, jaká u nás nemá obdoby. Jsou to čisté lži,“ napsal Schwarzenberg

Stavební předpisy, jejichž platnost navrhovalo odsunout i pražské zastupitelstvo, zakazují reklamu větší než šest metrů čtverečních v určitých územích Prahy. Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) to kritizuje na webu Prahapodlehudecka. cz. Podle sdružení přijde Praha o stamilióny korun, které jí z velkoplošných reklam plynou.

„Podle našeho názoru primátor účelově využívá svého předvolebního populistického boje proti billboardům pro obecnou obhajobu nových předpisů,“ sdělil ČTK předseda představenstva firmy BigBoard Richard Fuxa. Stavební předpisy, které mají platit od 1. října, ovšem zakazují vznik nových velkoformátových poutačů. Zároveň se už nemají obnovit dočasně umístěné billboardy, firmy je budou muset odstranit. Odhaduje se, že jde asi o třetinu těchto poutačů, které jako dočasné stavby povolily příslušné odbory jednotlivých radnic. Podle SPVR z toho bude profitovat jen společnost JCDecaux, která na základě dávné smlouvy s Prahou provozuje městský mobiliář. Poukazovala na to kampaň Okradenapraha. cz.

Reklamní firmy zakryly bílými plochami reklamu s Hudečkem a jeho slogany: Peníze už nezmizí v tunelech, Odvahu nastavit pravidla a Držím západní kurs. Nerozmístily ani sloupy s Hudečkovou reklamou, centrální kancelář TOP 09 se proti tomu brání u soudu.

Za iniciativou stojí především firma BigBoard, která uvedla, že nové stavební předpisy francouzskou firmu zvýhodňují a zajišťují jí exkluzivitu. Kampaní SPVR poukazuje na fakt, že stavební předpisy zdaleka nejsou jen o plošném zákazu billboardů.

JCDecaux to odmítla s tím, že i jí se regulace výrazně dotkne. „Přesto jsme připraveni na rozdíl od firem sdružených ve svazu politické rozhodnutí vedení Prahy respektovat, respektive vést dialog na bázi smluvních partnerů bez vytváření jakýchkoliv tlaků,“ uvedl za JCDecaux Pavel Slabý.

Schwarzenberg mluví o pomstě za to, „že současné vedení Prahy si ve svém úporném boji proti kmotrům a zažitým mafiánským metodám na tyto společnosti ze skupiny BigBoard došláplo“. Hudeček trvá na názoru, že billboardy do Prahy nepatří, a platnost stavebních předpisů odsouvat nehodlá.

„Ničení demokratické soutěže politických stran v předvolební kampani je naprosto nepřijatelné. O volebním výsledku musí rozhodovat voliči, a ne velké peníze a jejich majitelé,“ dodal Schwarzenberg. Nové stavební předpisy, které mají především nahradit dosavadní obecně technické požadavky na výstavbu (OTP), radní schválili jako své nařízení o prázdninách s účinností od října.

Městská rada je vedle ministerstva pro místní rozvoj patrně jediným orgánem, který aktuálně může platnost odložit. Rada je složena pouze z členů TOP 09, někteří současní radní ovšem na kandidátce do městského zastupitelstva nejsou.

Petr Janiš

Právo, 23. 9. 2014, rubrika: Praha - Střední Čechy, str. 10

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme