Růžička: Vzdělání bychom si měli vážit

29. 6. 2017

(editovaný přepis rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Poslanci dnes schválili ústavní zákon, který zajišťuje právo držet a nosit zbraň kvůli obraně státu. Jak budete v Senátu hlasovat Vy? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Vzhledem k tomu, že to je ústavní zákon, tak ho musí schválit tři pětiny senátorů. Já budu hlasovat proti jeho přijetí.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Proč?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Rozumím výtkám, které měli ti, kteří ten zákon nepodpořili. Mám z toho obavy, protože jednak ho považuji za nadbytečný, protože máme zákon o držení zbraní. Jednak ho považuji za nebezpečný, protože v článku, který do Ústavy přibývá, se říká, že občané mají právo držet, nabývat a používat zbraně ve prospěch nejen sebe, ale i k obraně země. Nejsem si jistý, jestli je to krok správným směrem. Od toho tady máme policii a armádu. Jsem příznivec toho, aby se vytvářely aktivní zálohy, které na to budou skutečně cvičeny. Ale to, že by kdekdo mohl mít zbraň a používat ji, mně správné nepřijde.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Bál byste se i třeba jako ředitel gymnázia? Jsme svědky toho, že se v Americe dost často stává, že někdo postřílí žáky ve škole. 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Bál bych se jako občan i jako ředitel školy. To, že bude téměř každý moci mít zbraň a používat ji, může být i zneužito v neadekvátní situaci. A toho bych se skutečně bál.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Motivem pro sepsání tohoto návrhu byla evropská směrnice, která omezuje držení zbraní. Podle kritiků přijaté novely to na směrnici ale v podstatě nic nezmění.

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Ano, je to tak. Využívá to dvě věci. Jednak obecný strach z toho, co se v současné Evropě děje. Jednak se nám nepodařilo v Evropském parlamentu lépe prosadit směrnici, tak teď budeme mít argument, že to máme v Ústavě. Pokud vím, demokratické země většinou v Ústavě takové právo nemají. Není to správné a není to v pořádku.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Pan 1. místopředseda TOP 09 Ženíšek říkal, že to může být využito v předvolební kampani.

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Myslím, že už to využíváno v předvolební kampani je. Využívá se toho, že mají lidé obecně strach z toho, co se děje v Evropě. Tomu se nedivím. U nás, zaplať pánbůh, se nic neděje. Říká se ale: „A co kdyby náhodou? Tak budeme hlasovat pro to, abyste měli možnost vlastnit zbraně a také je používat k obraně.“ Politici se domnívají, že to bude dostatečně silný argument pro jejich voliče.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Ministr vnitra Milan Chovanec připravuje kvůli evropské směrnici žalobu k Evropskému soudu. Má k tomu i podporu vlády. Má se Česko kvůli té směrnici soudit?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Velice přesně se stanoví, který typ zbraní se nesmí používat a nabývat. To je věc, na které by se měla Evropa shodnout. Je to v zájmu její obrany. V tom okamžiku je to úplně v pořádku. Správný argument ale není: „Máme to v Ústavě, tak nám dejte ve směrnici za pravdu i v rámci Evropy.“ 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Sněmovna dnes také schválila novelu cizineckého zákona a přehlasovala veto Senátu. Ta zpřísňuje podmínky pro cizince, kteří už v Česku žijí, respektive omezuje nežádoucí ekonomickou migraci. Váš kolega, senátor Václav Láska říkal, že ta novela možná skončí u Ústavního soudu. Podpořil byste tuto stížnost? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Včera jsem diskusi a obhajobu pana senátora Lásky v Poslanecké sněmovně poslouchal. Je zajímavé, že sněmovna to schválila poměrně jednoznačně. Senát to poměrně jednoznačně odmítl. Pohledy byly diametrálně odlišné a debata byla velmi vzrušená. Pana senátora jsem se ptal na to, o co by chtěl vlastně opřít svoji ústavní stížnost, co vlastně porušuje. To, co mi vysvětloval, dává smysl. Není to žádný zákon o migrantech. Je to zákon o cizincích v naší zemi, kteří tady žijí naprosto legálně, pracují tady a mají tady třeba rodinu. Jsou tu technici a management z Koreje do našich automobilek, Japonci, Kanaďani, Američané. Teď jsme přijali zákon, který jim v některých případech bude pobyt znepříjemňovat. Ptal jsem se, o co by to v Ústavě opřel. A pan senátor říkal: „O to, že nemají stejné právo na soudní přezkum.“ To považuju za velice závažnou věc. Někdo bude zadržen, bude vyšetřován a po přijetí tohoto zákona může někdo říct: „Rozhodli jsme se, že tě propustíme. Ty už ale nemáš právo na soudní přezkum.“ 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Takže byste případnou ústavní stížnost podpořil?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Kdyby to bylo takto, tak bych ji podporoval. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Sám jste se zmínil, že jste čekal, jak bude sněmovna projednávat kariérní řád. Nakonec to nestihla. Vypadá to, že by to mohlo být ještě v červenci. Před poslanci ale bude kariérní řád už obhajovat nový ministr školství pan Štech. Jaký je rozdíl mezi ním a předchůdkyní Kateřinou Valachovou?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Pan profesor Štech byl náměstkem paní ministryně, takže jsme se často potkávali. Pan profesor jako ministr převzal po paní ministryni některé nepříjemné kauzy. Mimo jiné tedy novelu zákona o pedagogických pracovnících, respektive pasáž o kariérním řádu. Přebral problémy týkající se dotací ve sportu. Na první pohled byla paní ministryně velice energická dáma, která se snažila přesvědčit každého o svých názorech. Byla velice přesvědčivá a výtečně mluvila. Nešetřila časem na to, aby se ke každému poslanci dostala. Pan profesor Štech to vzal trošku globálněji. Mluví ke všem. Myslím, že paní ministryně byla hodně osobnější. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Měla výměna na ministerstvu školství čtyři měsíce před volbami, z čehož jsou dva měsíce prázdninové, smysl?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Myslím, že neměla. Byla to věc, která vyplynula jenom z nešťastných dotací pro český sport. Osobně si myslím, že to byla spíš snaha touto kauzou neuškodit v předvolební kampani sociální demokracii. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Nebylo to jen gesto? Ukázat, že se sociální demokracie umí vzdát i postu ministerstva školství, když o něco jde?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Oni se ho nevzdali. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Dokonce ji pan prezident přemlouval, aby si to rozmyslela. 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Pokud je na kandidátce tak vysoko, jako je, tak by se její případné problémy spojené s dotacemi daly využít v předvolební kampani z pohledu jiných stran. Myslím, že to byl hlavní motiv. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Byl to z Vašeho pohledu logický a politicky korektní krok?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

To jsou dvě rozdílné věci. Úplně nevím, jestli byl politicky korektní. Politici jsou tady od toho, aby se starali o svůj resort a o věci, které mají řídit. Paní ministryně nedotáhla do konce věci, které chtěla udělat. Logické to bylo z hlediska předvolební kampaně. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Může být sport v dnešní době čistý, když vidíme, kolik peněz do sportu jde? Na jedné straně jsou dobře placení sportovci. Na druhé straně je peněz málo. 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Kdybych si myslel, že nemůže být čistý, tak bych byl hodně nešťastný a pesimistický. Může to být sport dětí a mládeže. Samozřejmě čistý musí být, protože to je základní vlastnost sportu. Měl by vychovávat k čestnosti, k umění vyhrávat, ale i umění prohrávat. To, že se to posune do oblasti, kde začne daleko víc převažovat finanční stránka, je možná způsobené tím, kam se posunula celá společnost. Jak obrovskou roli mají peníze. Jak spoustu věcí děláme pro to, abychom byli úspěšní a bohatí. Ledaskdy jsme ochotni obětovat ledacos. Někdy i kousek cti. A to se mi nelíbí. Jsou sporty, kde nemají finance rozhodně žádný vliv, i když jsou na nejvyšší světové úrovni. Tam nejde ale jenom o to, co sportovci vydělávají, ale také o to, zajistit jim podporu na přípravu, dobré podmínky a soustředění.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Znamená výměna na postu ministra školství nějaký vážný problém nebo je to v podstatě už jedno, protože to je čtyři měsíce před volbami?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Myslím, že je to trošku jedno, protože se sociální demokracie zcela jistě bude snažit dokončit to, co paní ministryně začala. Aspoň v kariérním řádu se budu snažit, abych tomu zabránil. Z pohledu, že by člověk měl věci, které si předsevzal, dotahovat do konce, nebylo správné, že paní ministryně odstoupila.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Už 27 let jste ředitelem prestižního gymnázia. Změnilo se za tu dobu v českém školství něco zásadního? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Změnilo se to, že školy mají poměrně volnou ruku ve stanovení školních vzdělávacích programů, ve výběru učitelů, v tom, jaké volí metody nebo učebnice. Prostor, ve kterém se školy mohou pohybovat, se mi skutečně líbí. Líbí se mi to nejenom v rámci jednotlivých škol, ale i ve vzdělávací nabídce. Líbí se mi i to, že vznikly soukromé školy. Byť jsem ředitel školy veřejné, tak je to krok správným směrem. Souvisí to s tím: „Dejme nabídku. Rozšiřme ji. Dejme volnost a svobodu, ale vyžadujme také jistou zodpovědnost za to, co dáváme a co nabízíme.“

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Co se nezměnilo, je špatné finanční ohodnocení učitelů.

Jiří RŮŽIČKA, senátor

To je čím dál tím horší. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Jednou z věcí, která to měla změnit, měl být podle Kateřiny Valachové a teď podle nového ministra Štecha kariérní řád, ke kterému máte výtky. Proč, když ministerstvo školství tvrdí, že by se díky kariérnímu řádu učitelé motivovali k tomu, aby se dál vzdělávali a přineslo jim to víc peněz?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Paní ministryně i současný pan ministr zdůrazňují, že to vlastně s lepším ohodnocením učitelů nesouvisí. Že to je něco jiného. Že jde o zvýšení kvality učitelů. Nějaké příplatky za postup do vyššího kariérního řádu se nabízejí, ale tím se zakrývá hlavní problém, který skutečně existuje. Ten má obrovský dopad na kvalitu učitelů. V některých oborech je učitelů totální nedostatek. Na pracovním trhu nejsou učitelé odborných předmětů, prvostupňové učitelky, učitelé matematiky a fyziky na všeobecně vzdělávací škole. Proč tam nejsou? Nejsou tam ne pro to, že by neměli možnost se dál vzdělávat a zvyšovat svoji kvalifikaci, ale pro to, že nedostanou dobře zaplaceno. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Máte jasnou konkrétní představu, jak by se to mělo udělat, aby měl učitel pocit, že si ho stát váží, a proto ho dobře zaplatí? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Nejde jenom o peníze. Jde o to, že si ho vážíme. Že si vážíme vzdělávání. Učitele platíme ze všech zemí OECD nejhůř. Mají 56 procent průměrného platu vysokoškoláků v této zemi. Nevážíme si své budoucnosti. To není investice do jednotlivých učitelů, to je investice do našich dětí, tím pádem do naší budoucnosti. Je nesmírně důležité tohle zdůrazňovat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

To je důvod, proč to u nás nejde, že si vzdělávání nevážíme a jinde ano?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Jiné vysvětlení pro to nemám. Léta pořád mluvíme o tom, že jsou učitelé špatně placeni. Paní ministryně v tom udělala nějaké kroky. Dostala do resortu nějaké peníze. Ostatní průměrné platy v celé zemi se ale zvyšují také. Nedávno jsem viděl statistiku, že za dva roky nárůst v porovnání s ostatními profesemi ve prospěch učitelů je asi 3,5 procenta. To je nic. Tak se nikdy nedostaneme na to, co paní ministryně řekla, že budeme na 130 procentech průměrného platu v této zemi. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Jak motivujete své kantory na gymnáziu? Jak je přesvědčíte, aby k Vám šli učit? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Myslím, že se mi to dařilo z několika důvodů. Prvním byl, že tam měli studenty, kterým na vzdělávání záleželo. Byli ochotni na sobě pracovat. To je hezká věc, když do něčeho vkládáte energii a ono se Vám to vrací. Druhá věc, které věřím, byla, že i učitelé dostali prostor a svobodu, o které jsem mluvil. Postavili jsme v některých směrech velice volný školní vzdělávací program a záleželo na učitelích, jak budou postupovat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Takže na penězích u Vás nezáleží? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Samozřejmě že záleželo. Třeba v literatuře jsme nestanovili, že se bude učit chronologicky a že se budou probírat ti a ti autoři tehdy a tehdy. Řekli jsme: „Budeme učit žánrovo-tématicky.“ Když se učí třeba vývoj povídky, tak si každý učitel může vzít autora, jakého chce, a vývoj povídky na něm dokumentovat. Jestli odešlo za posledních pět let ze školy pět nebo šest lidí, tak je to mnoho. Letos z naší školy odchází 12 procent učitelů. Odcházejí proto, že už jim došla trpělivost. Je signifikantní, že to jsou především mladí učitelé, kteří mají v současné době pocit, že je to trošičku marnost. Pořád se nám něco slibuje a pořád se to nenaplňuje. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Jak poznáte, že uchazeč o místo u Vás ve škole bude dobrým kantorem? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Já to nepoznám. Poznají to studenti. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Stalo se Vám někdy, že jste sáhl vedle?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Ano, stalo se mi to mnohokrát. 27 let ředitelujete, to se Vám nemůže nestát. S každým si dělám pohovor. Samozřejmě dám trošku na intuici a také na odbornost, protože i o tom se s tím člověkem bavím. Dokud ale nevejde do třídy, tak samozřejmě nevím, jaký bude učitel. Velice brzy se to ale od studentů dozvím. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Kariérní řád zatím není. Co ale prošlo a co ministryně Valachová prosadila, je povinná maturita z matematiky. Není potřeba, aby měl každý maturitu z matematiky?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

S paní ministryní vzácně souhlasím, protože věci, které matematika rozvíjí, jako je schopnost logicky analyzovat věci a dojít k ověřitelnému výsledku, jsou velice důležité. V žádném případě to ale neznamená, že z toho člověk musí povinně maturovat. Jsem zastánce toho, aby se matematika učila hodně a správně. Nejsem ale zastáncem toho, aby z toho každý povinně musel maturovat. To je velký rozdíl.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka

Vám se také nelíbí ani jednotné přijímačky. Letos byly jednotné poprvé. Poopravil jste si na ně názor, když už jste je na gymnáziu zažili? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

To jsem si opravdu nepoopravil. Protože co to znamenalo? Znamenalo to pro školu další nárůst administrativy, což je věc, která souvisí s kariérním řádem. Ve školách přibývají administrativní práce, které musí jít na úkor práce se studenty. Administrativy přibylo poměrně hodně. To, co mně hodně vadí, se týká samotného výsledku, protože nikdo není zavázán k tomu, aby ty výsledky využil tak, že by někoho eliminoval. V okamžiku, kdy někdo na škole napíše test na 5 procent a v tom okamžiku ředitel zájemce nemá, tak vezme i toho, kdo je napsán jen na 5 procent. Takže jsme si vůbec nijak nepomohli, jenom jsme si přidělali práci. Poslední věc je, že vzdělávání svoji podstatnou nemůže směřovat k tomu, že je to příprava na nějaké testy a ověřování. To je něco daleko kvalitnějšího a vyššího.

Zdroj: Interview ČT24, ČT24, 28. 6. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme