Růžička: O kvalitě školy a učitelů spolurozhoduje ředitel
(editovaný přepis rozhovoru se senátorem TOP 09 Jiřím Růžičkou)
Daniel TAKÁČ, moderátor
Dnes uvedli do úřadu nového ministra školství. Jeho základní záměr je jednak přehodnotit inkluzi a jednak se pokusit přidávat více peněz do takzvaných nadtarifních složek. Ministr Plaga dnes mluvil o finanční a věcné revizi inkluze. Je to to, co školství teď potřebuje?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Je to jedna z věcí, kterou školství potřebuje. Dalších věcí je ale tolik.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Potřebuje přehodnocení inkluze?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Přehodnotit inkluzi jako takovou pravděpodobně ne, protože inkluze nebo snaha pomoci znevýhodněným dětem, aby se zařadily do normálního prostředí svých vrstevníků, je nepochybně dobrá. To, co na bylo špatné na celé inkluzi, bylo, že je nesmírně administrativně náročná.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Ministr Plaga mluví o tom, že je potřeba provést finanční a věcnou revizi inkluze. Věcná by mohla být tedy ta administrativa. Co ta finanční?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Finanční stránka se minulé vládě zcela vymkla z rukou. Jestli se nemýlím, tak paní ministryně vyčlenila na inkluzi částku, která byla asi dvojnásobně překročena.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Čili je tam skutečně moc peněz?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Není tam moc peněz, je tam peněz málo. Ty peníze se ale mohly nárokovat způsobem, že je všichni nárokovali a vláda na poslední chvíli řešila, kde na to vlastně vezme.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Tomu nerozumím. Říkáte, že tam je dvakrát víc peněz, ale přitom je to málo.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Inkluze stála dvakrát tolik, než se původně na tenhle rok plánovalo.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Takže se ty peníze vyhazují? Žádá se moc a pak se vyhazují?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Nemyslím si, že se vyhazují. Ve strojenosti a snaze dát všemu přesná pravidla, protože to byla v minulém volebním období jedna ze základních otázek pro ministerstvo školství, se snažili pomoc kdekomu.
Daniel TAKÁČ, moderátor
I těm, kteří to nepotřebují?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Ono je to rozděleno na několik skupin dětí. Ukázalo se, že buďto ministerstvo špatně odhadlo, kolik těch dětí skutečně bude, anebo že školy budou skutečně čerpat všechno do posledního pětníku, což se jim člověk nemůže ani divit, protože peněz mají málo.
Daniel TAKÁČ, moderátor
A ta pravidla jsou nastavena špatně, tak se pomáhá příliš širokému okruhu dětí?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Jak jsem se bavil s řediteli škol, říkali, že nejenom je pro ně nesmírně administrativně náročné, ale že musí o všechno žádat. A když už o všechno žádají, tak žádají skutečně o všechno i o pomůcky, které jsou nesmyslně drahé.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Stát ale nedá nic, na co není nárok. Tak jsou špatné tabulky.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Taky je to právě to, co jsem říkal na začátku, že celý systém není dobře nastavený.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Čili peníze zachovat, ale trochu přehodnotit, jestli se neplatí i zbytečně drahé pomůcky.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Třeba.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Je vůbec průběžné vyhodnocení toho, co přináší?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Celá inkluze?
Daniel TAKÁČ, moderátor
Skutečně dětem pomáhá?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
To samozřejmě uvidíme za nějakou chvíli, ale to není žádná novinka. Je třeba zdůraznit, že ve školách jsou znevýhodněné děti už velice dlouho. Jenom dosud neměli ředitelé dostatečnou finanční podporu. Teď ji mají, možná že ji mají někdy až příliš velikou. Navíc za to musí platit tím, že je to pro ně nesmírně administrativně náročné.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Když to zase pomůže dítěti, tak to učitel udělat chce.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Jenomže otázka je, aby jim to skutečně pomohlo.
Daniel TAKÁČ, moderátor
A to ještě nevíme. To je velmi krátká doba na to, aby se to dalo vyhodnotit.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Ano, nevíme, neměli jsme a nemáme asistenty pro ty děti. Školili se v rychlokurzech. Jsou to třeba jenom maturanti. To není dostatečně dobrá a kvalitní pomoc.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Nadtarifní složky platu posilovat. Ano, nebo ne? Odbory chtějí tarif doplnit na zhruba 130-150 procent průměrného platu. Ministr Plaga mluví o posilování nadtarifu.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Teď se po dlouhé době podařilo od listopadu zvýšit částečně tarifní složky, Není to žádná převratná suma, kterou učitelé dostávají, ale zaplaťpánbůh za ní. Myslím si, že je třeba dál tarify posilovat, to nepochybně. Vzhledem k tomu, že vláda v programovém prohlášení prohlásila, že v roce 2020 budou učitelé na 150 procent proti současnému stavu. Takže to je hodně velké zvýšení. Tarify jsou základ, aby vůbec lidé do školy šli a uvažovali o tom. Nadtarifní složka je zcela důležitá věc pro kvalitu konkrétní školy.
Daniel TAKÁČ, moderátor
A má se posilovat?
Jiří RŮŽIČKA, senátor
O kvalitě školy, o kvalitě učitelů, o směřování školy samozřejmě musí spolurozhodovat ředitel.
Daniel TAKÁČ, moderátor
A Vy to umíte? Jste ředitel školy.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
Já nemám co rozdělovat.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Aby tam nehrozilo, že bude ředitel přihrávat poslušnému učiteli bez ohledu na kvalitu a někdo, kdo je lidově řečeno šťoura, ale je kvalitní, tak na něj se nedostane.
Jiří RŮŽIČKA, senátor
To je věc, kterou považuju za docela zásadní. Pokud vedu školu nebo nějakou instituci, tak samozřejmě chci, aby fungovala co nejlépe. Se špatnými učiteli, které budu odměňovat jenom proto, že jim nadržuju, tak škola nikdy dobrá nebude. A k čemu bych byl ředitel, kdybych nechtěl, aby moje škola byla co nejlepší.
Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 18. 12. 2017