Růžička: Ke vzdělávání potřebují mít studenti motivaci
(editovaný přepis rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Pane Růžičko, jednotná maturita z matematiky, ano, nebo ne?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
To je poměrně ožehavá otázka, na kterou mám jednoduchou odpověď. Myslím, že povinná maturita z matematiky není krok správným směrem.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
A alespoň na některých školách?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Maturita je zkouška, která absolventa nebo toho, kdo ji získá, opravňuje ke stejným věcem. Opravňuje ho ke vstupu na jakoukoliv vysokou školu a k vykonávání některých koncesovaných povolání. Myslím, že není žádný důvod, aby maturita, pokud jsme se rozhodli, že bude jednotná, nebyla stejná.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Díváka Janíka zajímá: "Proč se gymnázia brání, když vyzobou nejlepší žáky ze základních škol? Až bude stejný počet hodin matematiky ve všech středních školách se stejným učivem, tak prosím. Na učebních oborech s maturitou by se měli studenti spíše věnovat odborným předmětům svého oboru, z nich pak maturovat."
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Myslím, že je chyba českého školství, když se pořád zaměřuje na současnost a nevidí do budoucnosti. Nebo do budoucnosti vidí málo. Patříme k zemím, které mají nejmenší podíl všeobecného vzdělávání na středních školách. Když říkám všeobecného vzdělávání, nemyslím tím dějepis a výtvarnou výchovu, ale předměty jako je právě matematika, ICT, schopnost komunikovat v cizích jazycích. V porovnání s jinými zeměmi máme málo gymnázií , nejméně z OECD. Zároveň máme na odborných školách také málo všeobecného programu.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Jiří Nápravník má možná trochu jiný pohled: "Kdo chce na vysokou školu, má mít maturitu a matika by pro něho neměla být problém. Masérovi, fotografovi stačí střední vzdělání."
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Masérovi, fotografovi, kuchařovi stačí střední vzdělání. Není důvod, aby maturoval. Když chce jít na vysokou školu, měl by maturovat, tak jako všichni ostatní.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Řekněme, že by se spíš měl změnit pohled na to, kdo má mít maturitu? Jaká škola má být zakončena maturitou?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
V tomto směru jsme to trošičku přehnali. Paní ministryně Valachová mluvila o tom, že je několik set oborů, které jsou zakončeny maturitou. Nevím, jestli je to správný směr. Jistě, střední vzdělání je správné, je nutné. Ale když jdu do restaurace, tak mě fakticky nezajímá, jestli kuchař maturitu má, nebo nemá. Mě zajímá, jestli umí vařit.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Proč je tak velký problém v tom, že by žáci gymnázií měli začínat o rok dříve, než u středních odborných škol?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
To je věc, která je docela kruciální. Jeden rok vypadá jako nepatrný rozdíl. Maturita má ale stejná oprávnění a ti lidé se pak velice často hlásí na vysoké školy. V roce, kdy bude maturita pro gymnázia povinná, studenti na gymnáziích a lyceích budou maturovat ze tří povinných předmětů, společné části a k tomu ještě ze tří v profilové části. Zatímco ostatní budou maturovat jenom ze dvou předmětů. To si myslíme, že není rovný přístup k dalšímu vzdělávání na vysoké škole.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Řekněme, že to je rozpor s ústavou. Proto se mluví o ústavní stížnosti?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Myslím, že ano. Ono to má ale ještě druhou podobu. Nejde totiž jenom o studenty gymnázií. Naprostá většina těch, kteří se letos hlásí na střední školy, jejich rodiče, možná ani někteří ředitelé odborných škol, neví, že v roce 2021 budou muset studenti odborných škol povinně maturovat z češtiny a z cizího jazyka. Ne, jako to bylo doposud, že si vybírají mezi matikou a cizím jazykem. Budou muset maturovat z cizího jazyka povinně.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
A k tomu si budou moci vybrat matematiku?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
K tomu si budou moci přibrat matematiku jako nepovinný předmět. Nejsem si jistý, že z toho budou všichni nadšení. Když jsem viděl výsledky státní maturity, kde propadlo 25 procent maturantů z matematiky, nepochybuji o tom, že mezi nimi byla velká část těch, kteří se matematikou, kterou pak stejně neudělali, chtěli vyhnout cizímu jazyku.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Když jsem se podívala na základní státní zkoušku z matematiky, dnes tedy volitelnou, tak například určení směrového vektoru použije člověk kdy? Skutečně nás vede k dovednostem, a ne k biflování?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Matematika je mimořádně důležitý předmět, který je těžko nahraditelný jakýmkoliv jiným předmětem. Je krásný, rozvíjí věci, jako je logické uvažování, schopnost postupovat krok za krokem, dojít k ověřitelnému výsledku. Jsem velký příznivec toho, aby se matematika učila co nejvíce, aby se učila kvalitně a vedla k tomu, že si poradí i s aplikovanou matematikou. K tomu ale nepotřebujeme, aby z ní lidé maturovali. Matematiku učme dobře. To, že si student vybere potom jinou cestu a bude se připravovat na jiný předmět, není nic proti ničemu.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Pojďme na pohled srovnání středních odborných škol a gymnázií. Jana Pohludková se ptá: "Nebojíte se, že pro maturanty z gymnázií budou matematické testy příliš lehké, a naopak pro některé studenty odborných škol zase těžké? Přibydou hodiny matematiky kvůli povinné maturitě?"
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
To je několik otázek najednou. Pokud jsme se rozhodli, že bude jednotná maturita, a to byl krok, ke kterému jsme vykročili na začátku devadesátých let, tak musíme nastavit nějakou laťku. Jestli má mít maturita platnost, výstup, tak by měly být podmínky srovnatelné. Samozřejmě, že pro člověka, který chodí na školu, kde je rozšířená výuka jazyků, je maturita z cizího jazyka jednodušší než na škole, kde má dvě hodiny týdně. To bychom mohli říct o každém předmětu. Ale ten, kdo maturitu zadává, musí vytvořit průnik, aby to bylo přijatelné pro všechny a zároveň, aby to něco prověřilo. Nemůže to být na úrovni osmé třídy základní školy.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Pane Růžičko, Standa se ptá: "Proč neponechat matematiku jako výběrový maturitní předmět s tím, že si maturant sám rozhodne, zda bude zkoušku z matematiky potřebovat v dalším studiu či v zaměstnání? Kde mohou být kritéria a požadavky na znalosti uchazečů předem stanoveny."
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Myslím, že všichni říkáme to samé. Vy jste použila výraz: „Když se to použije jako bič, bude to k lepšímu?“ Matematika je prima, bezvadná, učme ji co nejlépe, mějme na to dobré učitele, dejme jim prostor. Dejme ale hlavně prostor i studentům, aby se rozhodli, kterou cestou se díky maturitě vydají. My jim tohle trošičku bereme. Moc se mi líbilo, co říkal pan profesor Hejný o zájmu. Myslím si, že princip učení je úplně stejný. Ať se učíte zavazovat tkaničky, jezdit na lyžích nebo matematiku, měli byste mít nějaký zájem. Měl by Vám to někdo ukázat, vysvětlit. Měl by Vás někdo opravovat. Vy byste na tom měl pracovat, abyste se naučil zavázat tkaničky od bot, abyste se naučil řezaný oblouk, abyste se naučil matematiku. Vynecháváme motivační stránku. Tím, že jako motivaci zvolíme bič, nikdo na lyžích jezdit lépe nebude.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Proč vůbec ve většině naše žáky matematika nebaví a je to čím dál horší?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Je to možná proto, že mají trošičku zúžený pohled. Skutečně si nemůžu stěžovat, že by studenty naší školy matematika nezajímala. Když jsem se díval na úspěch Vendulky, která odešla studovat na Oxford, tak z toho mám radost. Za posledních pět let matematiku na Cambridge nebo Oxfordu studovalo nebo studuje asi pět našich studentů, takže já tím pocitem netrpím. Jedním z důvodů dost často opakovaného malého zájmu o matematiku je především základní škola, kde se budují základy. Proto velice vítám to, že se na čím dál více školách začíná učit matematika podle metody pana profesora Hejného. Dospělo to už na druhý stupeň základních škol, tím pádem to dospělo i na nižší stupeň našeho osmiletého gymnázia. Na matematiku jsem se tam šel podívat. Ta hodina vypadá úplně jinak. Je tam nezvyklý ruch, čilo, ale zároveň mám pocit, že to děti baví. Ne, že by je matematika nebavila před tím, chodí k nám přece jen nadané a talentované děti. Je to ale pravděpodobně otázka motivace a chuti, která se buduje už na prvním stupni základní školy.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Divák s iniciálem S.: "Jak se liší současné osnovy a rozsah středoškolské matematiky oproti minulosti? Do nás hustili v padesátých letech na gymplu věci, které jsem za celý život vůbec nepotřeboval, limity, integrály a podobně. Jakými metodami se matematika vyučuje dnes?"
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Myslím, že obsah matematiky, která se učí na střední škole, se příliš nezměnil. Když o tom diskutuji s našimi matikáři, tak říkají: "Matematika se v kapitolách nezměnila za několik posledních tisíc let a je to správné." Důležité je ale samozřejmě to, do koho a co se hustí. To není jenom otázka autonomie studenta, je to i jistá autonomie školy. Před 12 lety jsme vzbudili rozruch mezi matematiky tím, že jsme se rozhodli zorganizovat matematiku v celém ročníku podle volby studentů, ne třídy. 120 studentů se rozdělí do 5 nebo 6 skupin. Někteří jdou do nejvyšší a někteří zůstanou na základu. Pokud bude povinná maturita z matematiky, tak tohle skončí a bude to v neprospěch věci i studentů. I ti v poslední skupině ne, že by matematiku milovali, ale nebáli se jí. Chodili tam. Měli pocit, že taky zažijí úspěch, protože neseděli ve třídě s někým, kdo se příští rok hlásil na Oxford na matematiku. Myslím, že je potřeba to individualizovat. Mějme nějaké nároky, ale dejme prostor studentovi.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Přidám pohled učitele matematiky z Jihlavy: "Dobrý večer, pane senátore, souhlasíte se mnou, že obávaný maturitní test z matematiky většinou obsahuje tolik základního učiva ze základní školy, že by na požadovaných 33 procent měl zvládnout každý, slušně připravený deváťák? Hrůza, jak úroveň maturity z matematiky klesla."
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
S panem učitelem souhlasím, že současná obtížnost není nějak katastroficky náročná. Úroveň z matematiky klesla jak kde, jak u koho. Samozřejmě, že nůžky se hodně rozvíraly. Souvisí to ale i s tlakem podnikatelů, Svazu průmyslu a tak dále. Byli by rádi, kdyby lidé víc chodili na technické obory. V současné době potřebují určitá povolání a nemají dost lidí. Myslím, že se mylně domnívají, že povinnou maturitu z matematiky se to zlepší. Řešíme současný nedostatek povolání, o kterých mluví podnikatelé, svaz zaměstnavatelů. Ve vzdělávání ale musíme myslet do budoucnosti. Současní studenti na základních školách budou v nejproduktivnějším věku za 20 let. Přál bych si mít sebevědomí těch, kteří říkají, že je budeme připravovat na povolání, které bude i za 20 let. Zcela jistě nebude.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Nepotřebují se naši žáci teď učit spíše kritickému myšlení? Zdeněk zmiňuje: "Hlavně by mě zajímalo, proč se klade takový důraz na maturitu z matematiky? Za 3 roky stejně 60 procent lidí stejné zadání nezvládne vyřešit. Dle mě je důležité, aby studenti absolvované studium uměli využít v praxi, ne jen jeden určitý den u maturity."
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Myslím, že pořád mluvíme o tom samém. Na začátku jsem tady mluvil o tom, že kvalitní výuka matematiky je mimořádně důležitá. To ale neznamená, že to musí být maturita. To je pořád jenom bič. Vy se to neučíte, nechcete se to učit, tak toho dosáhneme tím, že vám uděláme maturitu z matematiky povinnou.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Emil Grünwald navrhuje jiné řešení: "Neměly by se maturity zrušit? Neměli by si zaměstnavatelé a vysoké školy sami určit, co má uchazeč umět a sami si otestovat, jestli to opravdu umí? Nefungují soukromníci na volném trhu efektivněji než stát?"
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Nikdy mě nenapadlo uvažovat o tom, že by se měly maturity zrušit. Když o tom přemýšlím, není to zase tak šílené, jak by se na první pohled mohlo zdát. Zároveň ale maturitou absolvent prokazuje jistou míru znalostí, vědomostí. Myslím, že i jednotná maturita, tak jak je v současné době postavená, umožňuje, aby student něco předvedl. Mluvíme jenom o povinné části, češtině, cizích jazycích, respektive matematice. Pak ale také existuje školní část, profilová část. Tam se udála spousta změn. Studenti obhajují práce, předvádějí, co naprogramovali, jaké absolvovali projekty, pracují dokonce i v týmu. To je skutečně velký posun vpřed a je to jistý důkaz toho, že se člověk něco naučil.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Dali jsme tady příklad Venduly, která výborně absolvovala mezinárodní maturitní zkoušku. To je zkouška, která má šest předmětů. Jsou to ale obory, ze kterých si každý student vybere jeden daný předmět a matematika je tam vždy, jen na různé úrovni. Nebyla by tohle cesta?
Jiří RŮŽIČKA, senátor, ředitel Gymnázia Jana Keplera /nestr. za TOP 09/
Zkouška, kterou Vendulka dělala, je zkouška celosvětově platná. Dlouhou dobu se na ni pracuje, ví se dopředu, jak bude probíhat, a tak dále. Máme za sebou pouhých 20 let experimentování, někdy dost neúspěšného. Třeba k tomu někdy dospějeme také. Teď si myslím, že na to není úplně nastavená doba, protože bychom se zase začali dohadovat, které obory mají mít kterou úroveň. Pořád se mi nabízí odpověď, dejme trošku prostor individualitě studenta a jeho výběru vzdělávací cesty i výsledků.
Zdroj: 90', ČT24, 22. 2. 2017