Růžička: České školství potřebuje vizi

23. 6. 2017

(editovaný přepis rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)

Michael ROZSYPAL, moderátor

Ministerstvo školství má od včerejška nového ministra. Jak hodnotíte tuto změnu v čele resortu? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

V tomto volebním období je to už celkově třetí ministr školství. Co pamatuji jako ředitel, tak je to sedmnáctý ministr školství. Změny se samozřejmě nedají hodnotit vůbec pozitivně. Chybí kontinuita, vize a dlouhodobá práce. Měl jsem na mysli kontinuitu ve školství, která by měla být napříč politickými pohledy a politickými stranami. Měníme ministry neuvěřitelnou rychlostí. Měníme i politické strany. S příchodem nového ministra je kontinuita narušena. Přichází nový ministr. Přinese spoustu nových věcí, které chce okamžitě vyřešit. Chce splnit politická zadání. Nemyslím, že to je vždycky ve prospěch školství jako takového.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Hodnotíte pozitivně fakt, že bývalá ministryně Valachová přijala politickou odpovědnost za dotační kauzu na ministerstvu školství a za to, že její dnes už bývalá náměstkyně skončila ve vazbě?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Mám trošku pochyby o tom, že to je politická korektnost nebo slušnost. Spíš mám pocit, že to je snaha nepřidělat ČSSD další problémy. S vyšetřováním té kauzy a s celou situací, která v současné chvíli nastala v oblasti sportu, to jsou další minusové body, které ČSSD v poslední době nabírá. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Když jste s ní jako senátor a místopředseda senátního školského výboru jednal, byla jednání věcná?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Byla velice věcná. Cenil jsem to, že přestože je právnička, tak se dokázala do problematiky školství dostat. Věnovala tomu hodně energie. Problém je, že problémy řešila jinak, než bych si představoval. V tom jsme se nedokázali shodnout. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Jak byste si to představoval? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Jednou jsem řekl, že si myslím, že je skvělá řidička. Je energická, bystrá, statečná, odvážná, jenom jede v divném autě. Na každé křižovatce uhne jinam, než bych si představoval. Možná, že někdy i couvala. To je právě pohled na školství, co by školství mělo v současné době dělat, jakým směrem by se mělo vydávat. Do školy dnes přicházejí děti, kteří budou v nejproduktivnějším věku někdy kolem poloviny 21. století. My je vzděláváme, jako kdyby hlavním smyslem školy bylo připravit je na povolání. Myslím, že to tak vůbec není. Nemůžeme je připravovat na povolání, která už velmi pravděpodobně vůbec nebudou existovat.

Michael ROZSYPAL, moderátor

To je širší problém a nejenom v České republice, že se doba rychle mění. Školství na to možná ne úplně flexibilně dokáže reagovat.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Naše školství na to reaguje ještě pomaleji než některé jiné země. Pořád mají hodně navrch. To je to, co jsem paní ministryni také říkal. Trošku bych jí to vyčítal. Hodně velký vliv tam měly různé názory podnikatelských svazů, hospodářských komor a tak dále. Teď potřebujeme lidi, kteří budou vykonávat technická povolání. Tak pro to uděláme všechno a budeme je podporovat. To není správné.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Není to dobře, že stát reaguje na poptávku i byznysové sféry nebo hospodářské komory?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Komory a podnikatelé reagují na to, že zrovna v tuhle chvíli potřebují nějaká povolání.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Jak by to mělo vypadat, abyste jako senátor a ředitel gymnázia byl spokojen s tím, jak systém funguje?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Tady to vidím spíš jako ředitel gymnázia. Jsem přesvědčený o tom, že bychom měli daleko víc rozvíjet všeobecné vzdělání. Velice často se to zaměňuje s humanitním vzděláním. To není pravda. Všeobecné vzdělání je to, že budou umět dobře matematiku. Budou mít dobrou digitální vzdělanost. Budou dobře připraveni z hlediska jazykového. Budou umět řešit úkol. Budou umět spolupracovat. To jsou věci, které se dají dělat v rámci jednotlivých oborů, jednotlivých předmětů, třeba i jednotlivých projektů. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Co jako člen horní komory parlamentu konkrétně uděláte, aby se to změnilo?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Horní komora parlamentu může některé věci už jenom regulovat, napravovat. Snažit se na ně upozorňovat.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Na druhou stranu má Senát zákonodárnou iniciativu.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Má. Měl jsem pocit, že jsme udělali několik chybných kroků, především třeba na stanovení nějakých povinností, jako je povinnost maturovat z matematiky pro všechny. Nehodlám se s tím do budoucna smiřovat a doufám, že se k tomu po volbách zase vrátíme.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Mluvil jste o tom, že je potřeba se lépe věnovat všeobecnému vzdělání a změnit systém vzdělávání v České republice tak, aby připravoval děti a mladé lidi lépe na budoucí uplatnění. Co se s tím dá udělat?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

To se může udělat jenom ve školách. Stát ale musí mít jasnou vizi, kterou nemá. Zatím je to spíš pořád pragmatický pohled na to, co potřebujeme. Dá se to udělat tak, že si ujasníme, kam chceme směřovat a dáme školám hodně prostoru. Jsem opravdu velice rád, že existují rámcové vzdělávací programy. Vím, že pro lidi, kteří se nepohybují ve školství, je to něco, s čím se nesetkali. To je ale to, co stanoví, co by se ve školách mělo učit. Možná bychom si měli víc stanovit nejenom to, co se má konkrétně učit v jednotlivých předmětech, ale jaký chceme, aby byl na konci předmětů výstup.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Vědomostí a faktů? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Ano, třeba faktů a informací. To si myslím, že si můžeme dovolit, protože škola už nemá monopol na předávání informací. Možná se můžeme věnovat tomu, abychom s vědomostmi a fakty naučili lidi pracovat. Abychom je naučili vědomosti využívat. Abychom je dokázali připravit na tok, co skutečný život přináší. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

To je bezesporu nádherná vize. Jak ji ale přetavit do praxe?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Nedávno se mě na to někdo ptal: „Jak uděláte to, že někdo má rád matiku, někdo jazyky a někdo nemá rád ani jedno, má rád třeba dějepis.“ Já jsem říkal, že ta cesta je poměrně jednoduchá. Před několika lety jsme se domluvili, že budeme podporovat to, co je v lidech dobrého, k čemu mají předpoklady a dáme jim trošku volno v něčem jiném. Začali jsme učit cizí jazyky napříč celým ročníkem. Vytvořili jsme 8 skupin a lidi chodí do té, kam vzhledem k úrovni patří. Výsledkem byl to, že mi maturanti odevzdali žádost o uznání certifikátu a 80 % mělo certifikát na úrovni B2, C1, nebo dokonce C2. Stejným způsobem pracujeme i v matematice. Ve druhém ročníku si zvolí, jestli budou chodit na nejvyšší matematiku, základní nebo na průměrnou. Ve školách by se mohlo mezi lidmi daleko více diferenciovat a podporovat to, k čemu mají předpoklady. V ostatním by měli dostat jenom základní vědomosti. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Pak je ale otázka, jestli si tento systém může dovolit i škola, která není gymnáziem v Praze, která je někde v regionu, je menší a nemá takové kapacity.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Právě na školách, kde jsou lidé vyhraněnější a inklinují k nějakému oboru, by se to mělo dělat o to víc. Když má škola v ročníku jednu třídu, tak s tím může pracovat velice těžko, ale také s tím může pracovat. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Senátoři vrátili poslancům kariérní řád učitelů. Poslanci by ho měli projednávat příští týden na schůzi. Kariérní řád učitelů počítá s tím, že budou pedagogové zařazeni do tří stupňů od začínajících přes samostatné až po vynikající. Podle zařazení budou také odměňováni. Jste jeden ze senátorů, kteří kariérní řád kritizují. Proč?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Důvodů je několik. Jednak vůbec nechci zpochybňovat to, že by na sobě měli učitelé během své kariéry dál pracovat a vzdělávat se. To je správné. Kariérní řád v současném pojetí tohle ale v žádném případě nezaručí. Ti, co mají odučeno víc než dva roky, přejdou automaticky do druhého stupně a nebudou proto muset udělat vůbec nic. Jenom se překlopí o stupeň výš. Ti, co by chtěli jít do nejvyššího třetího stupně, se k tomu dostanou nejdřív až za 4 roky. Takže to zůstane jenom na těch, kteří tam jsou méně než dva roky nebo na absolventech. Když si představíte, že absolvent, který studuje 5 let vysokou školu, přijde do školy a my ho považujeme za člověka, který toho moc neumí a řekneme mu: „Tady dostáváš 22 140 korun hrubého. My tě budeme dva roky ještě procvičovat a prověřovat. Budeš dělat další a další vzdělávání.“ To se míjí s původní myšlenkou: „Dbejme na to, aby se učitelé dál posouvali a vzdělávali.“ To je jeden z důvodů.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Není to ale dobrá cesta v tom, že z dlouhodobého hlediska budou mít i začínající učitelé perspektivu toho, že po dvouleté lhůtě budou moci postupovat v kariérním řádu dál?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Postoupí do druhého stupně, kde bude 90 % učitelů, kteří pro to nebudou muset udělat vůbec nic. Jsem přesvědčený o tom, že tenhle jednotný mustr nemůže platit pro několik stovek tisíc učitelů. Na ředitelích jednotlivých škol by mělo ležet to, aby dbali na kvalitu svých učitelů. Měli by škole vtisknout nějakou představu. Měli by někam směřovat. Zodpovídají za výstup. Ředitel by měl mít volnou ruku. Měl by mít i dostatek financí, aby to mohl podpořit.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Šéf poradců exministryně Valachové Petr Pavlík řekl: "Po kariérním řádu dlouhodobě volají učitelé. Mají pocit, že systém, jak je dnes nastaven, kdy o všem rozhodují ředitelé, není šťastný. Řada učitelů má pocit, že jsou hodnoceni velmi nespravedlivě, proto chtěli systém, který tomu bude dávat systémový rámec. O kompetence, osobní hodnocení, možnost určit si strukturu školy a svého zástupce, o to žádný ředitel nepřijde. Přijdou o to posuzovat, na jaké úrovni jejich učitelé po určité době praxe jsou.". Nebude nový systém spravedlivější? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Těžko se shodneme v tom, že po tom volají učitelé. Nedávno jsem viděl, že téměř 10 tisíc učitelů podepsalo během pár dní petici, že je tento systém nevyhovující, že se jim nelíbí. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Asi bychom ale našli názory z obou spekter.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Našli, ale za poslední měsíc jsem o tom mluvil se stovkami učitelů a ředitelů. Názorů, které říkají, že to je skvělý systém, je opravdu velice málo. Rozumím jim, protože celý ten systém vyžaduje neuvěřitelné množství různých administrativních a byrokratických kroků, včetně sbírání různých dokumentů a certifikátů. Když už pak dojde na hodnocení toho člověka, tak se musí sejít nějaká komise. Ta bude velice obecná. Teď si představme, že to bude několik tisíc lidí. Budou se scházet stovky komisí, které se budou dávat těžko dohromady. Budou to hodnotit lidé, kteří jsou zcela mimo záměry školy. Jsem přesvědčený o tom, že by se měly věci řešit tam, kde je k tomu nejblíž. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Současný systém, jak jsou učitelé odměňováni dnes, funguje dobře?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Učitelé jsou odměňováni tak příšerně, že tam je možná počátek toho problému. Kdybychom měli na jednotlivá místa dostatek lidí, tak by byl výběr pro ředitele samozřejmě daleko snazší. Pravděpodobně bychom dostali do škol i lepší kvalitu učitelů.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Vláda se v tomto snaží podnikat nějaké kroky a přidávat učitelům peníze. 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

To je věc, s kterou nemůžu vůbec souhlasit. Spíš to jsou proklamace, že budeme přidávat. Český statistický úřad vydal, jak se v jednotlivých státních sektorech navyšují platy. Za poslední dva roky došlo k nárůstu průměrně o 3,5 procenta. Učitelé patří ke skupinám, které postoupily skoro nejméně. 

Michael ROZSYPAL, moderátor

Zvýšení platů je podle Vás nedostatečné i střednědobý výhled? I to, když vláda mluví o tom, že po pár letech by učitelé měli být na 130 procentech průměrné mzdy?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Střednědobý výhled je krásná představa, ale míjí se naprosto s realitou už pro příští kalendářní rok. Nárůst vůbec s penězi do školství nepočítá.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Je systém, jak jsou peníze rozdělováni a jak jsou učitelé odměňováni, v pořádku?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Učitelé mají tarifní plat, který dostávají podle odučených let. K tomu má ředitel poměrně malý prostor na to, aby mohl ocenit osobním příplatkem jejich kvalitu. Tohle může principiálně fungovat. Dostaneš základní plat a já jako člověk, který za běh školy odpovídá, ti určím kritéria, řeknu: „Tady ti přidávám příplatek.“ Proti tomu nic nemám. Předminulý týden vyšly statistiky OECD. Nikdo mezi všemi zeměmi OECD neplatí svým učitelům méně než Česká republika. O tom se strašně málo mluví.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Takže podle Vás není problém v systému, ale v tom, že je peněz málo? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Peněz, které jdou lidem ve školství, je málo. Ze špatného učitele samozřejmě dobrého neuděláme tím, že mu dáme o 30 procent vyšší plat. To je nesmysl. Jsem ale přesvědčený o tom, že bychom do školy dostali dost lidí, kteří by sami dbali na zvyšování kvality, protože by si té práce vážili. Kdyby to tak bylo, tak by se nám nestávalo to, co je fakt, že 40 procent absolventů pedagogických fakult jde učit. Ostatní do škol vůbec nepřijdou.

Michael ROZSYPAL, moderátor

Poslanec za hnutí ANO Jiří Zlatuška řekl v našem vysílání: „Podmínkou zvýšení platů učitelů bylo, že se zavede systematická úpravou, jakou je nový kariérní řád. K tomu nyní dojde.“ O tom mluvil v průběhu schvalování. Nemá pravdu, že se můžou platy zvýšit až poté, co se to systematicky upraví?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

To je takové: „Dobře vás zaplatíme, když budete nejlepší.“ Ne, musíme mít zájem do škol, jako do každého jiného oboru, ty nejlepší dostat. Vím, co vydělávají učitelé za peníze. Realita je v současné době taková, že to pro lidi prostě zajímavé není. Ze škol odcházejí skvělí učitelé, kteří toho litují, ale přijdou a řeknou mi: „Chtěl jsem si vzít hypotéku a v bance se mi s mým platem vysmáli.“

Michael ROZSYPAL, moderátor

Je to jenom o penězích? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera, senátor

Není to jen o penězích. Je to i o společenské prestiži učitelů. Je to o tom, jaké místo v hierarchii hodnot vzdělávání vůbec jako společnost věnujeme.

Zdroj: Interview Plus, ČRo Plus, 22. 6. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme