Putnová: Učitelům bychom měli dát nejen peníze, ale i vizi
(editovaný přepis hlavních bodů debaty s poslankyní TOP 09 Annou Putnovou)
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Jak by podle vás měly růst platy ve školách v porovnání s jinými profesemi?
Anna PUTNOVÁ, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/
Nedávno jsme na tiskové konferenci představili koncept, kterým jsme chtěli ukázat, jak jsou učitelé oceňováni v souvislosti s jinými státními zaměstnanci. Tehdy jsme zvolili policii. Vzali jsme to jako příklad, jak jsou oceňováni lidé, kteří dbají o naši bezpečnost a lidé, kteří investují do našich dětí a do budoucnosti. Ten rozdíl mzdové hladiny činí asi 7 tisíc. Proto jsme navrhli, aby se v několika krocích vyrovnal a učitelé se během 2 let dostali alespoň na úroveň platu policistů.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Navrhli jste nárůst do roku 2019 na 34 tisíc korun, což je současný plat policistů. Když se podíváme na návrh odborů, které chtějí 130 procent průměrné mzdy, což je zhruba 46 procent při propočtu očekávaného nárůstu v roce 2020. Je to jen o rok později, než kam jste prognózovali vy, ale je to docela podstatný rozdíl.
Anna PUTNOVÁ, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/
Samozřejmě fandím učitelům. Koneckonců, jsem jednou z nich. Chtěla bych ovšem říct, že myšlenka, aby učitelé v platech rostli významněji a rychleji, není úplně nová. Během několika let v minulosti zapadla a teď se znovu oprášila. Velmi bych si to přála, ale pokud odbory, případně ministerstvo školství, budou říkat, že je třeba jejich mzdy navýšit až na 130 procent průměrného platu, měly by také říct, že je to jenom začátek příběhu. Ten příběh se bude také odvíjet od toho, jak se bude vyvíjet ekonomická situace. A také jakým způsobem budou učitelé dále vybíráni, jak budou vzděláváni. Přestalo se hovořit o kariérním řádu učitelů, na který by mělo být navýšení platů vázáno. Vidím to tedy jako pěkný příslib a doufám, že nebude zapomenut po krajských volbách a že s ním budou odbory i ministerstvo dále pracovat. Znovu říkám, je to jenom začátek. Pokud budeme chtít razantní zvýšení platů, které si učitelé zaslouží, mělo by to být spojené s jasnou vizí pro naše školství.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Pokud by teď v nejbližších týdnech, měsících přišel do sněmovny návrh na 15procentní zvyšováním platů učitelům ve 3 po sobě jdoucích letech. Podpořila by to TOP 09?
Anna PUTNOVÁ, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/
Pokud by se vytvářel střednědobý rámec, budeme pro to, aby učitelé dostali přidáno. Paní ministryně zmínila, že předchozí vláda, tedy koaliční vláda Petra Nečase, zvyšovala platy učitelů. Ale to bylo v době, která byla značně komplikovaná. Také jsme zjistili, že nebylo přijato úplně jednoznačně to, že učitelé, kteří začínali, dostali zvýšený platový nástup. Nejde tedy jenom o to zvyšovat balík peněz. Jde také o to připravit koncepci. Na červnové schůzi jsem paní ministryni připomněla a požádala ji, aby uvažovala o tom, že by pro školy zrušila investiční a neinvestiční prostředky a vytvořil se z toho jeden balík. S tím by ředitelé, respektive vedení škol, mohli volně nakládat. Něco podobného se stalo před pár lety na vysokých školách. Má to dobrý ohlas. Podle toho, jak jsem v minulém období absolvovala řadu jednání s učiteli a řediteli, vím, že je pro ně složité připravovat rozpočet. Pokud by měli vyšší míru volnosti, velmi by to přivítali. Nevyžaduje to legislativní úpravu, je možné to udělat z pozice ministerstva školství. Myslím, že volnost a důvěra ve školách, by se nám také vrátila.
Michala HERGETOVÁ, moderátorka
Kolik máme ještě času na to vyřešit, aby nám nechyběli v nejbližších letech učitelé matematiky a učitelé fyziky?
Anna PUTNOVÁ, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /TOP 09/
Pokud 60 procent absolventů pedagogických fakult nenastupuje na učitelství, znamená to, že je někde chyba. Už několik let prosazuji, aby se věnovala pozornost už výběru studentů do učitelských oborů. Aby byly učitelské obory financovány speciálním koeficientem. Aby byla příležitost vybrat si z dobrých uchazečů ty nejlepší, u kterých je předpoklad, že se profesi chtějí v budoucnu skutečně věnovat. To je základ pro to, aby byl dostatek učitelů a abychom je na vstupu dostatečně dobře vybírali. Tomu se bohužel zatím nikdo nevěnuje. Pokud budeme přijímat na pedagogické a učitelské obory studenty, kteří tam přicházejí s cílem absolvovat vysokou školu a své profesi se nikdy nevěnovat, tak se potom musíme ptát, jak jsme tyto studenty vybrali.
zdroj: 90´ ČT24, 30. 8. 2016