Putnová: Koaliční smlouva neobsahuje priority pro oblast vzdělání
Rozhovor s poslankyní TOP 09 Annou Putnovou
David BOREK, moderátor
V čem má pan Chládek vaši podporu?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
Poznala jsem senátora Chládka jako stínového ministra. Jako člověka, který je velmi dynamický a energický. Jsem přesvědčena, že ministerstvo školství bude vyžadovat novou krev a plné nasazení. A v tomto směru je mladší kolega, který se touto agendou delší dobu zabýval, jakýmsi příslibem toho, že by se na ministerstvu školství mohly pohnout věci dopředu.
David BOREK, moderátor
Ve kterých věcech nemá vaši podporu? Už se vyjadřoval k prioritách, které má…
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
Musím říct, že jsem s politováním nezaznamenala, že by koaliční smlouva obsahovala priority, které by se týkaly vzdělání a především oblasti vědy a výzkumu, což je mi velmi líto, protože před volbami všechny strany jednotně hlásily, že by chtěly do této oblasti investovat a viděly to jako svoji prioritu. Domnívám se, že koaliční smlouva postrádá některé body, které jsou v současné době velmi aktuální a jsou na programu dne: společná část státních maturit, reforma vysokého školství, zákon o finanční podpoře studentů a další. Tyto body jsem v koaliční smlouvě nenašla.
David BOREK, moderátor
Jak se díváte na to, že v nové vládě bude agenda vědy a výzkumu vydělená k panu Bělobrádkovi?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
Je to jistě možný krok, který může přinést svoje plody, pokud bude věda a výzkum strategicky řízena a bude se podřizovat celkovým hospodářským cílům České republiky. Toto bych viděla jako krok správným směrem.
David BOREK, moderátor
Vláda Petra Nečase měla ambice ohledně reformy vysokého školství. Zbylo z toho něco, nebo to vyšumělo?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
Každopádně je připravena velmi podrobná novela vysokoškolského zákona, která předpokládám, že přijde na řešení v novém funkčním období jak budoucího ministra pana Chládka, tak v novém funkčním období sněmovny. Ale domnívám se, že bez zásadních změn, které vysoké školství bude potřebovat (jednotnou strategii, podporu studentů z hlediska jejich finančních možností, podpory zákona, který umožní finanční podporu studentů) se vysoké školství dál nepohne.
David BOREK, moderátor
Slovo školné je pro příští čtyři roky tabu. A vlastně i pro vás?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
Myslím si, že v tomto rozložení nemá smysl hovořit o školném. My jsme v posledních letech mluvili o finanční spoluúčasti, což je trošku něco jiného. Současná vládní koalice naprosto odmítá jakoukoliv finanční spoluúčast. Takže uvidíme, jak se podaří stabilizovat a rozvíjet vysoké školství bez toho, aniž by studenti, kteří do tohoto systému vcházejí, se na tom jakkoliv podíleli.
David BOREK, moderátor
Kandidát na ministra Chládek se také věnuje a vyjadřuje k otázce mateřských škol, zejména k poslednímu ročníku mateřských škol. Zdůrazněme, že poměrně silné populační ročníky znamenají pro některé rodiny problém vůbec umístit dítě do mateřské školy. Co říkáte na jeho názory?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
Představa, že bychom měli vyřešit během roku rozšíření mateřských škol tím, že bychom je dobudovali, je poměrně lichá. Je potřeba, abychom se dívali na prostředky a prostory, které v současné době máme k dispozici. Aby spolu začali lépe komunikovat krajští a obečtí představitelé, kteří jsou schopni společnými silami najít vhodné prostory. Souhlasím s tím, že je potřeba na jedné straně rozšiřovat prostory mateřských škol, případně je budovat speciálně ve velkých městech, ale současně se mi nelíbí, abychom k tomu zřizovali speciální fond, který by měl účelově stavět nějaké kontejnerové zařízení, protože jsem přesvědčená, že jak se demografická vlna přelívá z mateřských škol do základních škol, tak dnes máme problém obsadit střední školy. Je potřeba, aby se mezi sebou tyto reprezentace domluvily a našly vhodné prostory a urychlené řešení.
David BOREK, moderátor
V čem se liší názory TOP 09 a názory pana Chládka v otázce státních maturit?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně TOP 09
My jsme předpokládali a stále prosazujeme, aby zůstala společná část státní maturity. Trváme na tom, aby se maturovalo také z matematiky. Kromě výjimečných, umělecky zaměřených škol a podobně. V tomto směru jsem neslyšela jasné stanovisko od sociální demokracie, ani od budoucího pana ministra. Chceme, aby se maturovalo ze tří předmětů. Ta společná část by měla být skutečně vodítkem pro to, kdo ze studentů, kteří uspějí, se bude moci ucházet o studium na vysoké škole. Koncepce není úplně jasná. Pokud vím, názory se poměrně liší.
ČT24, 23. 1. 2014, pořad: Zprávy