Putnová: Kalkul s matematikou

24. 11. 2016

Maturitní odysea končí a začne školní rutina, zdálo se letos na jaře, kdy Sněmovna přijala novelu školského zákona a ukotvila matematiku jako povinný maturitní předmět. 

I její dosavadní historie byla už dost pestrá. V roce 2004 byl přijat zákon, který stanovoval společnou část státní maturity ze tří předmětů – českého jazyka, cizího jazyka a matematiky. Byl to jasný a jednoznačný vzkaz pro školy a budoucí maturanty. Ale také začala velká hazardní hra s odklady. Dvojí odložení jednotné maturity ukázalo studentům i učitelům, že i odklad odkladu může být řešení. 

První jednotné zkoušky podstoupili maturanti v roce 2011, matematika ale nebyla povinná. Tehdejší ministr Dobeš si přál, aby povinná matematika byla už v roce 2013. To byl sice nereálný úkol, ale byl to pokus dostat jednotnou zkoušku z matematiky do hry co nejdřív. Ministr Chládek také prosazoval matematiku jako povinný předmět, ale až od roku 2019. S příchodem ministryně Valachové se matematika opět odložila až na rok 2021. Ministryně nyní oznámila odklad maturitní matematiky pro střední odborné školy o rok, alternativně o dva, tedy až na rok 2022 či 2023. 

Také jasný vzkaz pro budoucí studenty středních škol: Pokud se rozhodujete mezi gymnáziem, lyceem či odbornou školou a chcete se vyhnout matematice, je to snadné. 

Odklad jako řešení nepopulárního úkolu je lehkomyslný a poškozuje školství hned v několika rovinách. Z předchozí historie maturit je zřejmé, že v otázce ukončení středoškolského studia, cílů maturitní zkoušky nemá ministerstvo dlouhodobě žádnou koncepci. Z toho vyplývá nestabilita a nepředvídatelnost. 

Pro střední školy je to skutečná zkouška dospělosti – flexibilně reagovat na stále se měnící požadavky ministerstva. Až bude ministerstvo opět litovat odchodu kvalifikovaných učitelů ze školství, mělo by také zjišťovat, do jaké míry se na těchto odchodech svojí nejasnou politikou podílí. 

Škoda že se matematika sama nemůže bránit. V české společnosti nemá dobrou pověst. Stala se pro studenty strašákem, je mytizovaná a ke špatnému vnímání nepochybně přispívá i posouvání termínu matematiky jako povinného maturitního předmětu. 

Člověk, který neprošel středním školstvím nebo už je řadu let ven ze školních lavic, musí nutně nabýt dojmu, že ministerstvo nemá odvahu k tak hroznému mučení studentstva, jako je zkouška z matematiky, a raději volí potupnou cestu postupného ústupu. Namístě jsou otázky na ministerstvo: co udělalo pro to, aby matematiku zbavilo negativní nálepky, a to jak v oblasti výuky matematiky, tak i její popularizace? Dlouho jsem si myslela, že přetahovaná o matematiku je důsledek ministerského kutilství. Dnes mám naopak podezření, že se jedná o politický kalkul, a proto ta další populistická opatření – další odklad. Vždyť část škol, rodičů i studentů jistě zaplesá, že se obávané zkoušce děti vyhnou. Vypadá to, že současná ministryně už hraje víc hru o politické body než o školství. Vede mě k tomu mimo jiné i nevěrohodná argumentace odkladu, kterou ministryně spojila se změnou financování regionálního školství. Teď už můžeme jenom hádat, kdy přijde další odklad a s jakým uměleckým zdůvodněním. 

Anna Putnová, poslankyně TOP 09

zdroj: Právo, 24. 11. 2016

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme