Putnová: Investujme do základního školství
Rozhovor s poslankyní TOP 09 Annou Putnovou
Toto je pouze zkrácená verze pořadu, celý si můžete pustit ZDE.
Václav MORAVEC, moderátor
České školství se potýká s řadou problémů. Povšiml si po letošních maturitách sám premiér Bohuslav Sobotka. Výsledky podle něj sice na jednu stranu ukazují, že se daří držet určitou úroveň státních maturit. Na stranu druhou jsou ale špatnou zprávou, že ze základních škol přicházejí na školy střední děti, které mají horší znalosti a na středních školách se tyto neznalosti nedaří příliš zlepšovat. Co s tím? Česká školní inspekce například doporučuje, aby se učitelé víc zaměřili na inovativní metody ve výuce. Jak totiž ukázal mezinárodní průzkum, právě v této oblasti, ve srovnání se zahraničím, zaostávají. Žáci čtvrtých tříd základních škol dopadli nejlépe v testování, které v květnu na vzorku zhruba 400 základních a středních škol uskutečnila Česká školní inspekce. Minimální požadavky zkoušky z oblasti člověk a jeho svět, který přibližně odpovídá předmětu prvouka nesplnila jen 4 % z nich.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství, senátor /ČSSD/
My financujeme české školství za počet studentů. To znamená za kvantitu. Pokud chceme kvalitu, musíme přestat financovat za počet studentů. Paní poslankyně.
Václav MORAVEC, moderátor
Je to možné tak automaticky říci?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
Není možné udělat jednoduchou rovnici, protože si myslím, že tady už máte na co navázat, pane ministře. Předchozí Nečasova vláda v únoru loňského roku připravila koncepci a financování regionálního školství, které vycházelo z nových oborových normativů. Tam by se projevila jednak náročnost studia a jednak by se ocenilo i to, jak budeme chtít do budoucna profilovat jednotlivé studenty, jednotlivé žáky. Takže v tom bych viděla velkou budoucnost, ke které se ministr školství zatím dosud nepřihlásil, aspoň ne jednoznačně.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství, senátor /ČSSD/
Nepřihlásil, ale zase vás mohu, paní poslankyně, uklidnit, že i s tímto návrhem pracujeme, ale ještě chci jít více do hloubky. Musíme oddělit, a to bude asi zajímat i pana ředitele, oddělit základní školství a financování základního školství, od středního školství. To znamená, aby tam nedocházelo k přelívání prostředků mezi základním a středním školství.
Václav MORAVEC, moderátor
Kdy tedy dojde ke změně financování obou stupňů škol?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství, senátor /ČSSD/
První změny naběhnou v příštím roce. To znamená od příštího roku chceme a jeden z možných těch způsobů je otázka právě srovnání, není také, to se stávalo dříve, že máte kominíka a jinak financováno třeba ve Středočeském kraji a stejný tento obor jinak financován v Pardubickém. To tam také musí dojít ke srovnání. Takže od příštího roku budeme nabíhat na změnu způsobu financování regionálního školství a ten cíl podle mého názoru je, docílit toho, aby se tam odrážela i ta potřeba trhu práce a střední školy, aby připravovaly studenty na to, co potřebují v praxi. U základních škol je nutné, aby studenti dostali stejný rozsah základního vzdělání...
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
Ale to není nic objevného, protože to je přesně ta úvaha, která vycházela ještě z Nečasovy vlády. Tam se uvažovalo dokonce o tom, že 70% zdrojů budou takzvané státní normativy a 3 % bude na vůli krajů, aby mohly zohlednit některé konkrétní požadavky. Stejně tak se uvažovalo o tom, že se budou zvýhodňovat malotřídky a stejně tak budou odměněny i školy, které budou vytvářet svazky škol. Takže ten systém byl velmi propracovaný a doporučovala bych, abychom se k němu vrátili.
Václav MORAVEC, moderátor
Mohou tyto změny ve financování nějak změnit úroveň vzdělanosti v Česku?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
Já si myslím, že se musíme vrátit ještě o krok zpátky a podívat se znovu na kvalitu školství. Protože kvalitu školy určují učitelé. Škola je tak dobrá, jak jsou její učitelé...
Václav MORAVEC, moderátor
Ale ona není definovaná, paní místopředsedkyně. Jestli to chápu správně, že tady pan prezident stále volá po tom...
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
Ano, to s tím souvisí...
Václav MORAVEC, moderátor
Co stanovuje kvalitu škody, ta základní otázka není zodpovězena v Česku.
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
To s tím souvisí. Tím je například definováno, kdo je kvalifikovaný učitel a kdo ne. Jedna věc je ta kvalita a potom pokud se bavíme o základní škole, tak základní školství je naprostým základem pro další stupně. Podle toho, jak bude kvalitní základní školství, tak budou kvalitní další návazné stupně střední a vysoké školy. To je úplně elementární věc, takže pokud chceme investovat, investujme do základního školství, ale současně bychom se měli tedy znovu podívat, jak vypadá odliv žáků, kteří opouští třídy a odchází na víceletá gymnázia, protože tam se ztrácí potom motivace u zbytku třídy, který zůstává na základní devítileté škole.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství, senátor /ČSSD/
A doufám, že tady budu mít i podporu opozičních zastupitelů, omlouvám se, poslanců s tím, že toto je opravdu velmi neseriózní, kdy čekáte...
Václav MORAVEC, moderátor
Kdy, kdy ten návrh tam dáte?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství, senátor /ČSSD/
Já bych ho chtěl dát na podzim ještě letošního roku, aby to bylo v platnosti od příštího roku, aby se nestávalo již od těch příštích prázdnin, protože ten učitel kromě toho, že je na úřadu práce, si nemůže vzít hypotéku, nemůže si vzít půjčku, protože žádná banka mu to nedá právě z toho důvodu, že nemá smlouvu na dobu neurčitou.
Václav MORAVEC, moderátor
Paní místopředsedkyně, vy kývnete na tu změnu zákona, aby nedocházelo k tomu řetězení smluv?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
Já bych byla ráda, kdyby učitelé měli jistotu a věděli, že nebudou muset být bezprizorní během období prázdnin. To bych vítala a to určitě podpoříme.
Václav MORAVEC, moderátor
Takže je dobře, že ta změna zákona přijde?
Anna PUTNOVÁ, poslankyně, místopředsedkyně školského výboru /TOP 09/
Ano, ale já se domnívám, že ta změna zákona není nutná, že by stačilo, kdyby skutečně byli ředitelé vázáni a vedeni k tomu, aby nemuseli tyto smlouvy dělat. Vítám to, že přichází více peněz na platy učitelů. Jenom doufám, pane ministře, že to bude svázáno s kariérním řádem. Protože jinak by ta změna neměla valný smysl. Mohlo by se stát, že budou dostávat přidáno učitelé, kteří v důsledku zavedení kariérního řádu by vlastně na ty peníze stále nedosáhli a bylo by to velmi demotivující. A ještě jedna poznámka. Také doufám, že se bude pamatovat na navýšení platů učitelů, pedagogů na vysokých školách, protože i tam jsou pedagogové podceněni a v současné době začínají učit mladí asistenti s nižším platem, než jak je tomu v základních a středních školách.
ČT24, 29. 6. 2014, pořad: Otázky Václava Moravce