Putnová: Hledám podmínky, aby rodiče mohli rozhodovat o svých dětech

16. 2. 2015

(editovaný přepis debaty, jejímž hostem byla poslankyně TOP 09 Anna Putnová)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Nová pravidla pro školství dnes prošla sněmovnou. Čeká je Senát a prezident. Podle opozice nepřinášejí mnoho nového a moderního. Co tedy vlastně znamenají? Zeptáme se v Událostech, komentářích. Začínáme, dobrý večer. Novelu takzvaného školského zákona poslanci schválili po dlouhých a místy vyostřených diskusích. Největší vášně přitom vyvolal návrh, aby se doma mohly vzdělávat i děti, které chodí na druhý stupeň základní školy, nejenom ty na tom prvním stupni, jako je to teď. Chtěla to opozice, ale neuspěla. Původně to chtěli i vládní lidovci, ale nakonec vycouvali. Takhle to dne ve sněmovně vypadalo.

Jiří MIHOLA, poslanec, místopředseda školského výboru /KDU-ČSL/

KDU-ČSL individuální vzdělávání podporuje dlouhodobě, ale vnímáme, že vládní koalice není schopna v tuto chvíli domácí vzdělávání společně podpořit.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu, místopředseda strany /TOP 09/

Vy prostě, kolegyně a kolegové, máte své pevné mravní zásady, o kterých velmi často hovoříte, ale zásadně se s nimi neztotožňujete, když jde ve sněmovně do tuhého.

Jiří MIHOLA, poslanec, místopředseda školského výboru /KDU-ČSL/

Záleží mi na tom, aby to prošlo, ne, aby, aby prostě jsme se tady rozhádali.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/

Vaše dnešní vystoupení, vaše alibistická slova jsou opravdu neuvěřitelná. Už pro vás je větší prioritou sedět ve vládě, než si stát za svým.

Jiří MIHOLA, poslanec, místopředseda školského výboru /KDU-ČSL/

No, tak tím to určitě vyřešíte, pane kolego.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ministr školství Marcel Chládek. Dobrý večer, pane ministře.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Poslankyně školského výboru, zjednodušeně řečeno, Anna Putnová, dobrý večer.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A do Brna zdravím jednal předsedu sněmovního výboru pro školství Jiřího Zlatušku. Dobrý večer, pane předsedo.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A Jiřího Milohu ..., Miholu, omlouvám se, místopředsedu tohoto výboru. Pane místopředsedo, dobrý večer.

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane Miholo, proč vlastně jste si tak nějak netrvali na tom, na čem jste si trvali předtím, když říkáte, že jste pro to a jde vám o to, abyste to prosadili, a pak pro to nehlasujete?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Pane redaktore, já nevím, jestli jste se dobře díval na to, jak kdo hlasoval, ale já vás ubezpečuji, že KDU-ČSL, všichni její poslanec nepodpořili vyjmutí individuálního vzdělávání ze školského zákona.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, tak já jsem se samozřejmě díval, pane poslanče, jak jste hlasovali. Vy jste se zdrželi toho hlasování. Vy jste nebojovali za to, byť ty počty by to asi neumožnily, aby se individuální vzdělávání dostalo do tohoto zákona, ale vy jste nebyli proti vyjmutí tohoto pravidla ze zákona. Proč, když říkáte: Jde nám o to, aby to prošlo?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Je třeba si uvědomit, že individuální vzdělávání nebylo součástí tady tohoto zákona, který předkládá současný ministr školství. Bylo součástí toho předchozího. Byl jsem to právě já, který podporoval po celou dobu, aby individuální vzdělávání součástí tohoto, této novely školského zákona bylo a byl jsem také mezi těmi, kteří na školském výboru individuální vzdělávání podpořili a díky tomu získal podporu výboru.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No a podporu sněmovny, tam navrhl jiný člen školského výboru, pan Kořenek, pokud se nemýlím, aby se to vyjmulo a vy jste nehlasovali proti panu Kořenkovi?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

My jsme to nepodpořili, ale my jsme to nepodpořili, pane redaktore.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, ale ani jste nehlasovali proti.

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Já myslím, že je jasné poselství. My jsme to nepodpořili. Já jsem to jasně říkal i panu ministrovi školství na ranní koaliční radě.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Hm, paní Putnová, jak se na to díváte vy jako opozice? Vy jste také členkou školského výboru. Tam to prošlo, odborníci na školství řekli: To je dobrá věc ... a teď to není v tom zákoně.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Tak pro mě je to zklamání hned ve dvou rovinách. Za prvé proto, že jsme předpokládali, že individuální vzdělání na druhém stupni se konečně dostane do našeho školského zákona. Za druhé proto, že ta podpora ve školském výboru byla. Domnívala jsem se, že celá ta práce, která s tím byla spojena, se zúročí na jednání v plénu. Proto mě ta názorová nepevnost některých členů školského výboru mrzí dvojnásob.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Já dodávám, že ty hlasy KDU-ČSL by na tom nic nezměnily při tom hlasování v Poslanecké sněmovně dnes.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Jde o to, že by se vytvořil větší tlak na ostatní demokratické strany a možná, že by se to podařilo prolomit.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane ministře, proč takový odpor proti domácímu vzdělávání pro děti na druhém stupni? O to dnes šlo.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Já se spíš zeptám, proč ano, protože současná situace ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ne, já se ptám, proč odpor? Tak ...

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Současná situace je nastavena tak, že pro těch sto padesát dětí ta možnost tady vytvořená je. Bavíme se o zavedení domácího vzdělávání. Já jsem se netajil ani svými kritickými připomínkami, paní poslankyně to ví, já to říkám celou dobu, takže to asi ani pro ni není žádné překvapení a já jsem zároveň i tvrdil, že máme připravené varianty, to znamená, že jsme rozšířili to pilotní ověřování ze sedmi škol na devatenáct. Já si dokonce myslím, že pravicová opozice to ani, ani nechce, protože kdyby to chtěla zavést, domácí vzdělávání, tak proč to nezavedli po sedmi letech svého vládnutí? Tu možnost tady měli. Já jsem ministrem něco málo přes rok, ano, něco málo přes rok ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobře, teď jsme v roce 2015, hlasovalo se dnes a vy říkáte, že od toho je jenom krůček ke zrušení povinné školní docházky, je to zneužitelné ...

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Ano, ano.

Daniel TAKÁČ, moderátor

... extrémními světonázory. Co tím přesně myslíte? Čeho se bojíte?

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Těch, těch, těch dalších ... Já se bojím řady věcí. Můžeme se bavit například i o nerovnosti. Proč chceme tedy po učitelích, aby měli vysokoškolské vzdělání pedagogického směru na druhém stupni, aby učili dva předměty, a proč tady umožňujeme, aby mohl učit vysokoškolák, a pak dokonce v tom původním návrhu, který kdysi připravovala pravicová dnes opozice, když byla vládní a nedotáhli to do konce, tak tam dokonce jim stačilo jenom bakalářské vzdělání. A já se domnívám, že teď máme to nastavené tak, že to individuální vzdělávání je možné, pokud na škole je dítě, které potřebuje tuto individuální péči, škola jí to může poskytnout, máme na devatenácti školách pilotní ověřování domácího vzdělávání. Já jsem se bavil s ústředním inspektorem, že kdyby se to pustilo do více jak čtyři a půl tisíce základních škol, není možné, aby Česká školní inspekce bez razantního navýšení počtu inspektorů a dalších finančních prostředků kontrolovala, tak jak si někdo představoval, že by klepali doma, kontroloval a říkal by: Dobrý den, já se jdu podívat, jak u vás učíte děti. Já si dokonce myslím, že tam je ještě jeden problém, a to je určité společnosti a firmy, které se připravují. Když bude spuštěno toto domácí vzdělávání, že budou nabízet různé kurzy, bude z toho jeden velký byznys. A to jsou všechno věci, z kterých mám obavy. Nebudu se vracet ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane Zlatuško, tohle, tohle nejsou závažné argumenty, které vy jste neslyšeli na výboru, když jste tuto věc ve svém hlasování prosadili?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Ne, ne, já si myslím, že je to, to, co říká pan ministr, že je nerozum, že ty obavy jsou zbytečné. Výjimečně bych zcela podpořil to, co třeba dnes říkal ve sněmovně bývalý ministr školství Petr Fiala o té přípravě rozšíření možností domácího vzdělávání. U nás jsme to neměli ve volebním programu, ale to z toho důvodu, že v tu dobu, kdy byly volby, tak už se předpokládalo, že to rozšíření na druhý stupeň bude. Je to logické pokračování toho, co začíná na prvním stupni pro relativně malé počty žáků. Není tam žádné nebezpečí nějakým strašením s koncem povinné školní docházky nebo něčeho takového. Dnes došlo k tomu, že pan premiér na koaliční schůzce se odvolal na dohodu koaliční, která zavazuje strany podporovat vládní návrhy zákonů a on trval na tom, že tady v tomto bodě sociální demokracie trvá na tom, že ta vládní podoba bez ohledu na to, že my ostatní si myslíme, že to trvání je zbytečné a krátkozraké.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Jestli mohu reagovat ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Zatím nemůžete. Až domluví pan Zlatuška, pane ministře.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Takže to máme podpořit a zároveň bylo slíbeno, to slíbil pan ministr Chládek, že poskytne veškerou legislativní podporu ze strany ministerstva školství přípravě poslaneckého návrhu, který tady tuto situaci do budoucna bude moci spravit.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobře. Myslím, že podstata vašeho stanoviska je jasná. Pane ministře, takže nerozumné argumenty máte a je to čistě politické rozhodnutí. To jsou slova pana Zlatušky.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Tak, jestli mohu reagovat. Na výboru tato otázka téměř nebyla projednávána, protože já jsem tam byl svědkem dlouhodobých, dlouhých monologů pana Zlatušky. Čtyři hodiny jsme tam projednávali odstavec pět paragrafu šestnáct. Co se týče domácího vzdělávání, jsme jednoznačně řekli, že domácí vzdělávání je pro ČSSD velmi problematické, a proto je pravda, že jsme nabídli, protože ze všech tří hostů, kteří jsou tady se mnou, tak věřím panu Miholovi, že on to myslí opravdu skutečně vážně a vím, že pro něj to dnes bylo opravdu i bolestné, to projednávání, protože vím, že se dlouhodobě touto problematikou zabývá. Proto jsem mu nabídl, že vytvoříme návrh, který by si podali poslanci jako poslanecký návrh s tím, že jim poskytneme jakoukoli podporu z úřadu tak, aby legislativně to bylo správně, aby nás nikdo nemohl podezírat, že to bude špatně napsáno.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Přestože s tím nesouhlasíte, tak poskytnete podporu, aby se to připravilo?

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD

Ano, poskytneme podporu, aby se to připravilo a já říkám, že já nechci být ten, který pod tím bude podepsaný, to znamená, je, říkám to zcela otevřeně, já s tím mám problém, říkám to také otevřeně, ale nabízím kolegům, protože chápu, že oni můžou mít jiný názor a myslím si, že v demokracii je to tak dobře a my jim nabízíme, protože poslanec samozřejmě nemá ten servis, jaký máme na ministerstvu, že tuto novelu tím rychle připravíme, ale musí si ji podat poslanci sami.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ano, čili legislativní pomoc, ano. Paní poslankyně?

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Tak já k tomu musím říct několik věcí. Za prvé, existují už dva poslanecké pozměňující návrhy, které individuální vzdělávání mohly zakotvit. Ten jeden je z dílny koaličních  poslankyň ANO a ten druhý, ten ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, ano, ale tady jsme slyšeli, to je, to je prostě politické rozhodnutí, které neprošlo sněmovnou.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

...ten druhý je můj. Čili my se máme o čem bavit. Tady jsou předlohy, o kterých je možné jednat a bylo o nich možné jednat. Takže představa, že musíme začínat na zelené louce, je naprosto lichá. A pokud jde o ten spor, tak skutečně musím říct, že to je principiální otázka, nakolik chceme rozšiřovat svobodu rodičů. Já hledám podmínky pro to, aby rodiče mohli rozhodovat o svých dětech a pan ministr hledá důvody, proč to nejde.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Víte co, já nerozumím jedné věci. Členka školského výboru, pan Mihola, člen školského výboru, pan Zlatuška, předseda školského výboru. Měli by to být odborníci, kteří rozumí školství, oni řeknou, ano a stejně to neprojde? Tak, pane Zlatuško nebo pane Miholo, vládnou nám tady odborníci, jak je nám říkáno, když odborníci něco řeknou a politicky se to zamázne potom? Promiňte mi ten lidový výraz.

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Dnes na té koaliční schůzce bylo jasně řečeno, že je to stanovisko politických poradních orgánů sociální demokracie. Bohužel tady tito lidé, co ovlivňují, řekněme, postoj pana ministra, a teď to nemyslím nijak priorativně, tak žijí v myšlenkovém schématu, které se víc podobá někdy době Marie Terezie, zavedení povinné školní docházky, než doby využívání počítačů, počítačových sítí, individualizovaného vzdělávání, to, co má třeba Alvin Toffler ve svých futuristických knihách o tom, jak se má proměňovat vzdělávání a školy a má už to tam nějakých čtyřicet let. A toto ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ano, rozumím. Pane ministře, proč politici neposlouchají odborníci ve vládě, které se opírá o to, že bude vládnout odborně?

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Jaké odborníky? My tady máme celou řadu názorů odborníků, kteří upozorňují na nebezpečí domácího vzdělávání. Já se ptám, kolik rodin si může dovolit, aby matka zůstala doma a vzdělávala každý den své dítě doma? My tady vytváříme systém pro všechny. To znamená, ano, pokud si chcete dát domácí vzdělávání, dejte si ho, předložte si ho jako svůj návrh. Já jsem tady nabídl i určitý servis. Paní poslankyně tvrdí, že jsou si schopni to zpracovat sami. V pořádku ...

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

My už to máme.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Už to mají. Tím pádem nemusíme ani nic poskytovat. Předložte to, a když vám to projde Poslaneckou sněmovnou, v pořádku. Ale vládní návrh, který já předkládám, tak jsem předkládal bez domácího vzdělávání, a proto ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

A vy to prostě nepodpoříte tuhle tu věc?

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Já osobně domácí vzdělávání nepodpořím. Mám k tomu důvody, které jsem několikrát zmínil. Myslím si, že to není třeba a opravdu já nechci tvořit tady určitý problém, který do budoucna se opravdu může objevit. Já jsem to několikrát řekl, máme tady extrémní světonázory, znovu to musím zopakovat, máme tady i případ, kdy prostě maminka s dcerou se odstěhuje za nějakým samozvaným vládcem, během třech měsíců ta dcera má natolik vymytý mozek, že se nechce setkávat ani s vlastním otcem. Ta kontrola, o které se tady mluví, je jednou za půl roku přezkoušení ve škole. Já s tím prostě mám problém, a to říkám zcela otevřeně. Nechtěl jsem, protože vím, že v Poslanecké sněmovně je minimálně polovina poslanců, kteří to nechtějí, nechtěl jsem, aby takto zásadní novela, která má šestnáct klíčových změn, padla jenom proto, že tam bude určitý prvek, který například potem, potom nepodpoří většina sněmovny.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To nejsou vážné výhrady, to, co říká tady pan ministr? To je přece velké riziko pro ty děti?

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Ne, naprosto ne. To jsou, to jsou naprosto falešné argumenty, protože vy dobře víte, že se nedá úplně přesně zamezit tomu, že se nějaká rodina ocitne v situaci, kdy se bude izolovat, a že tomu nepomůže ani povinná školní docházka. Takže to je věc, se kterou není možné úplně přesně ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

A proč tomu ještě víc otevírat cestu?

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Podívejte, ta kontrola je tam poměrně jasná. Individuální vzdělání schvaluje ředitel. Je tam pravidelná kontrola. Můj pozměňující návrh, který je na stole a byl součástí pozměňujícího návrhu školského výboru, tam měl kontrolu, která se měla zaměřit i na ten proces vzdělávací, čili ...

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

To je to, co ... já v tom vidím problém. Dovedete si, paní poslankyně, představit, že zaklepe Česká školní inspekce u vás doma a říká: Dobrý den, paní Nováková, otevřete mi dveře, já vám jdu zkontrolovat, jak vlastně vzděláváte  svoje dítě?

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pojďme za panem Miholou taky. Jak se KDU-ČSL ...

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

... jste si na mě vzpomněl? Já jsem myslel, že už jste na mě zapomněli tady.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Nebojte se, nezapomněl jsem na vás, nebojte. Jak se k tomu KDU-ČSL tedy postaví do budoucna? Je tady návrh paní poslankyně Putnové, vy máte přislíbenou legislativní podporu ministerstva školství. Jak to dál s tímto návrhem ve sněmovně bude? Přijdete s tím znovu?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Tak já jsem přislíbil ve sněmovně ..., já děkuji panu ministrovi za podporu, co se týká tedy těch legislativních záležitostí a já jsem přislíbil úpravu nebo přípravu novely tady tohoto školského zákona, která umožní individuální vzdělávání na druhém stupni. Nejsou to žádné plané sliby. Já jsem již jeden takový podobný slib dal, týkal se lesních mateřských školek. V nejbližším možném termínu byla novela na stole, obstaral jsem také to, aby šla napříč politickými kluby, tak naprosto nechápu tu historii ..., hysterii a tady prostě ten, prostě tu nedůvěru apriori vůči tomu, že by člověk něco takového snad neměl chtít odpracovat, nebo nezvládl.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čistě věcně, čistě věcně ty výhrady, které jsou poměrně ostré od pana ministra, ty vy tedy nesdílíte, a přesto tuto věc se i ...

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Naše názory se, pane redaktore, zjevně značně liší, to je zřejmé. Ono to nebylo úplně jednoduché, protože individuální vzdělávání není součástí programového prohlášení, takže ono je to, skutečně se jedná o jakýsi bonus navíc. Já jsem musel nejprve trpělivě přesvědčit dokonce i některé naše poslance o potřebnosti nebo správnosti individuálního vzdělávání a také jsem dost času tomu věnoval v odborné školské komisi KDU-ČSL a teď jsem dal jasný příslib, že se tomu budu věnovat v rámci té poslanecké novely a pevně věřím, teď ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili vy budete hledat jednotlivé hlasy v Poslanecké sněmovně a pokusíte se to prosadit. Je to tak?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Já s dovolením dokončím. V Poslanecké sněmovně a pevně věřím, že tuto novelu podpoří jak kolegové z TOP 09, z ODS i ANO. Nebude tam totiž ten problém toho závazku vládního návrhu zákona, když to bude poslanecká novela. A jsem rád, že i tady této poslanecké novele poskytne to legislativní zázemí právě pan ministr školství, který to opakovaně přislíbil jak na sněmovně, tak v televizi.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No a vezmete ten návrh paní Putnové jako základ například, když říká, že to je hotové?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Ale já jsem, jasně jsem říkal, že jsem připraven diskutovat jak s paní kolegyní Putnovou, tak s dalšími, stejně jako to bylo v případě lesních mateřských školek. Opravdu.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Jestli mohu jednu větu. Já dodržím to, co jsem slíbil panu Miholovi. Poskytneme ten servis.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ano, to už jste říkal.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Je pravda, že máme na to oba diametrálně odlišné názory, ale já si cením toho, že s panem poslancem o tom můžeme kulturně diskutovat. To neznamená, že když se liší náš názor na tuto problematiku, že se neshodneme v něčem jiném.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak věřím, že ta diskuse bude. My tu diskusi budeme sledovat. Pane Zlatuško, já bych se chtěl zeptat na jednu věc. Vy jste předsedou školského výboru, to, to platí. Taková ta minirevoluce, ta je zrušená, která se objevila poté, co jste kritizoval ministra školství, to už neplatí?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Myslím, že to nebylo po kritice ministra školství, ale ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, přišlo to krátce poté, ano.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Nikdy to neplatilo. Já bych ale k té debatě, co byla kolem toho zákona.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ne, ne, ne, ne, prosím, zůstaneme u této záležitosti.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Ano.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Jste předsedou školského výboru. Kritika ministra školství neplatí. Přišel příkaz z ústředí hnutí ANO, že musíte být tím předsedou, nebo jak to bylo?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Prosím vás, ne, to se ..., to nebylo důsledkem žádné kritiky, to byl možná zkrat někoho, kde nepřipadá mi vhodné ani hledat to, jak se to vyvinulo. Odvolán jsem nikdy nebyl, byl jsem celou dobu předsedou školského výboru. Klub v tajném hlasování hlasoval o mé podpoře a podpořil mě. To je neexistující problém. Zajímavá mediální věc, ale z hlediska vzdělávání to opravdu nemá význam.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ano, už je to neexistující problém. Pane ministře, pro vás také žádný problém kritika pana Zlatušky například na tento zákon tady není?

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Já jsem zvyklý u pana Zlatušky, že kritizuje cokoli já předložím. Já dokonce předpokládám, kdybych předložil to s domácím vzděláváním, tak bude největší bojovník proti domácímu vzdělávání. Vzpomeňme si, že všechny zákony, které prošly Poslaneckou sněmovnou, tak proti nim hlasoval. Například česko-slovenská smlouva, on byl jediný proti. Co se týká toho školského výboru, tak tam jsou výhrady k vedení tohoto výboru napříč spektrem, ale to je věc výboru. Mně nepřísluší toto komentovat. Já bych byl velmi, já bych byl velmi rád, kdyby ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Samozřejmě.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

... na výboru se probíraly věcné otázky.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Jsou takové problémy ve školském výboru?

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Já jsem byla v minulém období předsedkyní školského výboru a jsem ráda, že tak kvalifikovaný předseda výboru měl možnost pokračovat. Takže ta kontinuita je tam zachovaná. My se velmi detailně věnujeme otázkám, které jsou s tím školstvím spojené. Pan profesor Zlatuška je známý tím, že jeho analýzy jsou velmi hluboké a někdy to zabírá dost času, ale já to považuji za správné.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Ano, ale souhlasíte se mnou, paní poslankyně, že jsme byli několikrát svědky, kdy vystupovali sami členové výboru a nesouhlasili s řízením tohoto výboru. Já jsem byl u toho svědkem, vy jste u toho seděla také.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Mně se to stávalo také, to je normální. Pokud máte různé osobnosti, které mají pocit, že by byly rády na tomto předsednickém místě, tak se nedivte takovým reakcím.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ještě ... pan Mihola, vy máte problém s tím, jak výbor, školský výbor je řízen, nebo pan předseda má vaši podporu?

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Já s komunikací s nikým ze členů školského výboru nemám, jakožto ani s nikým dalším v Poslanecké sněmovně. Je pravda, a to jsem řekl i otevřeně právě na tom koaličním setkání, že by to chtělo vylepšit někdy způsob výměny informací a to, myslím, oba pánové vědí, nebo přizval jsem je k tomu, abychom si někdy zašli třeba na pivo nebo na víno a ty věci i, které máme protichůdné stanoviska, si vyříkali chlapsky třeba tvrdě, ale na výboru, aby bylo poznat, že jsme koalice.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Paní poslankyně, páni poslanci, pane ministře, děkuji za účast v Událostech, komentářích. Na shledanou.

Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/

Na shledanou.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Na shledanou.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda školského výboru /ANO/

Na shledanou.

Jiří MIHOLA, předseda poslaneckého klubu strany /KDU-ČSL/

Na shledanou.

zdroj: ČT 24, 13. 2. 2015, Události, komentáře

           

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme