Putnová: Diabetes u dětí? Máme se proč divit?
Komentář poslankyně Anny Putnové
Zdraví je jedna z nejvyšších životních hodnot. Z pohledu země je to neméně závažná oblast, spolurozhoduje o její konkurenceschopnosti. Proto má smysl se zabývat výchovou ke zdravému životnímu stylu. Posiluje významně kvalitu života, šetří finanční prostředky, které jsou vynakládány na následnou léčbu spojenou s civilizačními chorobami. Navíc umožňuje, aby se lidé mohli rozvíjet a plně realizovat ve svých profesích.
Článek LN ze 14.11., který upozorňuje na nárůst diabetes II. typu je varovný, ale nikoli překvapivý. Vždyť v České republice se téměř třetina dětí do patnácti let potýká s nadváhou. Obezita, kterou si velká část z nich přináší do dospělého života, ovlivňuje nejenom jejich zdravotní stav, ale i sociální vazby a osobní život. A proč není překvapivé to rapidní zvýšení diabetu II. typu? Protože nadváha dětí, nedostatek pohybu a upadající fyzická zdatnost jsou indikátory, které už byly mnohokrát popsány. A to jak zdravotníky, tak i učiteli.
Změnil se životní styl rodin, způsob stravování a trávení volného času. Toto jsou předvídatelné důsledky. Návrh ministra zdravotnictví, uvádět na etiketách potravin množství transmastných kyselin, nepomůže. Je třeba věnovat pozornost tomu, co děti jedí a také pijí. Výzkumy ukázaly, že 40% nápojů, které děti konzumují, tvoří slazené minerálky. Spotřeba limonád a džusů nižší kvality u nás stále stoupá. Nabídka potravinového sortimentu v automatech ve školách se velice často omezuje na sladkosti, chipsy, slazené nápoje a dokonce i nápoje s kofeinem.
Pokud chceme tuto situaci změnit, musíme se zaměřit primárně na osvětu. Pracuji na tom už tři roky a díky tomu také běží pilotní projekt MŠMT ve školách s názvem Pohyb a výživa. Zásadní vliv mají rodiče, respektive matky. Měli bychom si také všímat sortimentu v automatech, z pozice rodičů posílit vyjednávací možnosti ředitelů s provozovateli automatů. Znám školy, kde se to povedlo. Místo sladkých tyčinek nabízejí mléčné výroky a ovoce.
Současně je nutné podpořit i pohybovou aktivitu dětí, a to v rámci vyučování. Přihřeji se ještě svoji „zdravou polívčičku“. Je třeba ale změnit způsob výuky hodin tělesné výchovy, udělat je atraktivnější a pro děti různě pohybově nadané motivující. Zajímavěji koncipovaná tělesná výchova je nejjednodušší způsob jak docílit toho, aby se děti více hýbaly. Třetí hodina tělocviku by našim dětem velmi prospěla.
poslankyně TOP 09
V Praze 15. 11. 2013