Předvolební debata z Českých Budějovic
Kandidát na primátora Českých Budějovic Tomáš Bouzek hostem předvolební debaty
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dámy a pánové, tady ve studiu Českého rozhlasu v Českých Budějovicích, vážení posluchači na všech frekvencích Radiožurnálu po celé České republice, vítám u v pořadí druhé předvolební debaty před volbami do obecních zastupitelstvech, které proběhnou v pátek a v sobotu 15. a 16. října. Dnes vás pozvu do Českých Budějovic, budeme se tady v té příští hodině se sedmi politickými kandidáty a zároveň kandidáty na českobudějovického primátora zaobírat zejména tématy, která jsou důležitá pro České Budějovice, ale možná se dostane i na témata jiná, protože velká část této předvolební debaty, tak jak už je u debat Českého rozhlasu tradicí, bude náležet dotazům zde přítomných posluchačů, nebo dotazům, které přišly na mailovou adresu. Pro vás, kteří tak dobře nevidíte do sálu, pokud nepoužíváte videopřenos na adrese zpravy.rozhlas.cz, musím říct, že i přesto, jak je hezké počasí venku, tak sál v Českém rozhlase v Českých Budějovicích je plný úplně po okraj. Jsem moc rád, že všichni tady z Českých Budějovic přišli na tuto komunální předvolební debatu a pojďme tedy k tomu, kvůli čemu tady jsme. Kvůli sedmi kandidátům na primátory či primátora Českých Budějovic. Jako první za Občanskou demokratickou stranu Vladimír Brůha, dobré odpoledne.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Dobré odpoledne.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Vladimír Brůha je zastupitel v Českých Budějovicích, civilním povoláním je daňový poradce. Vedle něho sedí Josef Průcha za Českou stranu sociálně demokratickou, dobré odpoledne.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Dobré odpoledne, dámy a pánové.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Josef Průcha pracuje jako advokát a je, jak už bylo řečeno, kandidátem na českobudějovického primátora za ČSSD. Za TOP 09 je zde Tomáš Bouzek. Dobré odpoledne, pane Bouzku.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Příjemné odpoledne i vám.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tomáš Bouzek je také advokát, přednáší také na místní vysoké škole a je kandidát za TOP 09. Vedle sedící Ivan Nadberežný za Komunistickou stranu Čech a Moravy, dobré odpoledne i vám.
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Hezký podvečer, milí posluchači.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ivan Nadberežný je místní podnikatel a také člen zastupitelstva Českých Budějovic. Za Věci veřejné Martin Vítů, dobré odpoledne.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Dobré odpoledne.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Martin Vítů je podnikatel, podniká v gastronomii a v kultuře. Vedle něho sedí Jaromír Talíř za Křesťanskou a demokratickou unii-Československou stranu lidovou, dobré odpoledne.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Pěkný den.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jaromír Talíř je místní zastupitel, je také bývalý budějovický primátor v 90.letech, je bývalý ministr kultury a také poslanec. A konečně za hnutí Občané pro Budějovice Juraj Thoma, dobré odpoledne.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Dobrý podvečer přeji.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Juraj Thoma je původním vzděláním archeolog, je bývalý budějovický primátor odvolaný letos v červnu. Pojďme si na úvod, a to je informace zejména pro posluchače pro celé České republice, pro posluchače Radiožurnálu, říct několik zejména volebních faktů o statutárním městě České Budějovice. Má je připraveny Václava Vařeková.
Václava VAŘEKOVÁ, redaktorka
--------------------
Největší důvěru dali v komunálních volbách obyvatelé Českých Budějovic občanským demokratům. Hlas získali od více než 46 % voličů. V městském zastupitelstvu tak získali 23 míst. Následovala ČSSD se 7, komunisté se 6, v zastupitelstvu zasedli i 4 lidovci, za koalici Strany pro otevřenou společnost a Strany zelených 3 a 2 členové SNK-Evropských demokratů. Vedení radnice se ujala koalice ODS, lidovců a SNK-Evropských demokratů. Tyto tři strany měly 29 mandátů. Primátorem se stal Juraj Thoma z ODS. České Budějovice vedl do letošního června, kdy ho zastupitelstvo i hlasy členů ODS odvolalo. Od června je tak primátorem lidovec Miroslav Tetter. S Thomou odešla i část občanských demokratů a založili hnutí Občané pro Budějovice.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to je, řekněme, politický místopis či politická mapa Českých Budějovic. Pojďme k tématu číslo jedna dnešní předvolební debaty a je to zároveň, popravdě řečeno, téma, které by mohlo za určitých okolností v těch příštích 4 letech toho příštího volebního období odčerpat z rozpočtu Českých Budějovic poměrně velké množství peněz. Jde o budoucí anebo v určité formě již stávající mezinárodní letiště v Plané u Českých Budějovic, které začíná pomalu vznikat na místě bývalého vojenského letiště. Jak velkou částku, a to už je otázka pro vás sedm, pánové, lídrů místních politických stran, jak velkou částku by si podle vašeho názoru mělo toto letiště, tato stavba, tento plán vyžádat z rozpočtu Českých Budějovic v těch příštích 4 letech? Vladimír Brůha za ODS.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Já si skoro troufám tvrdit, že téměř žádnou částku, protože možná omylem je, že by Jihočeské letiště bylo nějakým způsobem majetkově spojené s městem České Budějovice, tak tomu není, protože majitelem Jihočeského letiště v Plané je Jihočeský kraj, který je jediným vlastníkem a ten taky bude investovat do přestavby tak, aby bylo možné ho použít pro mezinárodní provoz.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To znamená, že ta společnost, která původně měla 50 % takříkajíc akcií Jihočeského kraje a 50 % města České Budějovice, tak ta už je čistě ve vlastnictví kraje.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Ne, ne, tak to není. Tato společnost má v současné době letiště pronajaté na 15 let a je to servisní organizace, která bude pouze provozovat to letiště. V žádném případě nebude do něho investovat. Město České Budějovice posledních několik let přispívá určitou částkou ze svého rozpočtu na provoz a na pořízeních těch nejzákladnějších provozních prostředků investičních a ta částka je zhruba ve výši 0,85 % výdajů města, takže ta částka není, není nijak výrazná a nepředpokládám do budoucna, že by se to mělo měnit.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Takže v podstatě jinými slovy, lidé v Českých Budějovic k tomu, že budou mít téměř za humny mezinárodní letiště, přijdou takříkajíc zadarmo.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Zadarmo samozřejmě úplně ne, ale není to, není to částka, která by nějakým způsobem zatěžovala rozpočet města.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, Jaromír Talíř za KDU-ČSL, ta otázka může také stát tak, jestli je to vůbec celé dobrý nápad mít v Plané u Českých Budějovic mezinárodní letiště?
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
No, já jsem přesvědčen, že ano, protože když se podíváte dneska na svět a na město České Budějovice, tak mezinárodní spojení toho města by představovalo vlastně letiště, protože dálnice do Prahy D3 bude kdoví kdy, železniční koridor kdoví kdy při úsporných opatřeních, takže ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jenom, pardon, pane Talíři, rozumím tomu správně, že chcete železnici a dopravu osobními auty po dálnici nahradit letadly? Tady informace pro Českobudějovičáky.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Nikoliv. Ne, ne, ne, ne, ne, já jsem řekl mezinárodní spojení, prosím pěkně, to znamená, spojení se světem a popravdě řečeno, dneska i třeba různí investoři, kteří si vybírají místo, kde budou umisťovat své obchodní aktivity, se rozhlížejí také podle toho, jaké to město má napojení na svět. Tahle myšlenka se už tady táhne od roku 90, já si pamatuji ještě právě jako ve své funkci, že jsme s panem plukovníkem Zábranským už tehdy přemýšleli, jak to letiště využít, já si myslím, že pro Budějovice je to budoucnost.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Myslí si to samé Ivan Nadberežný za Komunistickou stranu Čech a Moravy?
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Já si taky myslím, že je to doprava budoucnosti, ale určitě ne aktuální pro toto volební období a myslím si, že ani pro následující.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To znamená pro příštích 8 let?
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Pro příštích 8 let určitě bych souhlasil s kolegou Brůhou a myslím si ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pardon, nepadá tím tak trochu argument pana Talíře, který říká, dálnice do Prahy bude bůhví kdy, což je, myslím, docela slušný odhad, na druhou stranu bůhví kdy může být také za 8 let.
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
No, může být, ale co nám bude platné, že budeme mít letiště, když ti developeři, který tady budou podnikat, pojedou hodinu přes město, pojedou do Tábora 2 hodiny a navíc z naší, z našeho města a z týhle oblasti se stala jedna z nejnebezpečnějších v Čechách z hlediska dopravy. Takže já si myslím, že jsou tu jiný priority. Samozřejmě souhlasím s tím, že budeme muset letiště udržet v určitém finančním tak, aby se nezničilo to, co existuje.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Myslíte si, že Českým Budějovicím mezinárodní letiště v Plané pomůže k něčemu?
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Tak, já si myslím, že v budoucnu určitě. Protože tohle je otázka ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
A k čemu?
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
No, já si myslím, že v budoucnu samozřejmě, i když bude dálnice a další, tak jak koridor, takže samozřejmě ta letecká doprava je moderní a že zaujme i z hlediska regionálního i mezinárodního svojí, svojí roli, ale já si myslím, že to určitě není v této situaci hospodářské, ale zejména i vlastně z hlediska jižních Čech určitě ne priorita, určitě to nespěchá.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Josef Průcha za ČSSD, Ivan Nadberežný si myslím, že letiště v Plané není za současné ekonomické situace žádnou prioritou, měly by České Budějovice dávat i nadále do letiště to, o čem mluvil Vladimír Brůha, to znamená těch 0,85 % výdajů města?
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
No, já jsem přesvědčen o tom, že nejde o prioritu či neprioritu. V každém případě letiště zahájilo realizace, modernizace letiště se zahájila, a myslím si, že by bylo na škodu celé společnosti, respektive celospolečenskou škodou, kdybysme přerušili teď jakékoliv investice v tomto prostoru. V každém případě se domnívám ale, že ty investice nezatěžují město České Budějovice. Pokud víme a dívali jsme se do rozpočtu, tak ta částka činí zhruba 20 milionů korun ročně, 18 milionů ročně na příspěvek na provoz tohoto letiště, ale bude to zatěžovat Jihočeský kraj. A to si musíme uvědomit, že Jihočeský kraj je vlastně nositel nebo investorem všech akcí, které na tomto letišti probíhají, nikoliv město České Budějovice. A Jihočeský kraj není vlastníkem akciové společnosti, jsme 50 na 50 a Jihočeský kraj je vlastníkem nemovitostí a drží pozemky, které Armáda České republiky předala pouze Jihočeskému kraji nikoli městu České Budějovice. To znamená, že město České Budějovice bylo iniciátorem, ale není v současné době na té, řekl bych, rozhodující platformě nositelství investorství a tak dále do těchto zařízení. My jsme teď, pokud vím, pokud je nám známo, tak jsme modernizovali věž, ta je celá nová, teda řídící věc, nová administrativní budova, má se v roce 2012, 2013 zahájit výstavba terminálu a tak dále, já se domnívám, že pokud bysme tyhle ty akce přerušili, takže to naruší celý běh toho letiště a nevylučuji, že by došlo ke značným škodám národohospodářským i v tomto směru teda.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to si myslí Josef Průcha za ČSSD. Tomáš Bouzek za politickou stranu TOP 09 je také přesvědčen o tom, že je potřeba ve všech těch investičních akcích pokračovat a že, řekněme, ta myšlenka mezinárodního letiště mírně na jih od Českých Budějovic je dobrá myšlenka?
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Tak, TOP 09 určitě podporuje letiště, v tomto směru jsme patrioty, myslíme si, že letiště ano, ale ptáme se, za jakou cenu a jak by to financování letiště mělo vypadat tak, aby bylo efektivní. Slyšeli jsme od kandidáta za ODS, že ta částka, která, kterou město dotuje letiště, činí pouze 0,85 %. Kandidát za sociální demokracii uvedl, že by to měla být částka kolem 20 milionů korun, přesně v loňském roce ta částka činila 17,5 milionu korun, ale já si nejsem jist, nebo respektive jsem přesvědčen, že ani tato částka by neměla být automaticky použiju slovo vyhazována do výdajů, které, které nebudou optimální. Pokud srovnáme ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
A to je, to je ta otázka.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Samozřejmě.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tato částka je, jak vy říkáte, vyhazována směrem k Plané u Českých Budějovic, tak ...
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Já uvedu konkrétní příklad. Pokud porovnáme to českobudějovické letiště například s letištěm v Hradci Králové, tak letiště v Hradci Králové má třikrát větší provoz a třikrát méně zaměstnanců, zatímco, zatímco tam se ten stav zaměstnanců pohybuje kolem 14 zaměstnanců v průměru, tak u nás je to 40 zaměstnanců.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, a teď abych to posunul, pane Bouzku. Kdybyste se stal primátorem Českých Budějovic a TOP 09 měla významné slovo na radnici, tak byste s celým tím plánem, řekněme, nějaké finanční investice Českých Budějovic do letiště udělal co?
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
V každém případě je třeba tu situaci zanalyzovat. Je pravdou, že nemovitý majetek vlastní kraj. Kraj do toho investuje, první etapa ukončená byla ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To už jsme slyšeli.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
To už jsme slyšeli. Další etapa ovšem bude stát půl miliardy, to je mnohem větší investice. Je třeba s tím počítat v rámci regionu.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Musíme podotknout, že ta půl miliarda nepůjde z rozpočtu Budějovic.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Nepůjde, nepůjde, ale otázka samozřejmě je v dané rozpočtové krizi, zda ten kraj bude moci tu investici realizovat v plném rozsahu, jak budou vypadat dotace.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Tak, a teď se dostávám k tomu městu, jestli dovolíte, město musí zanalyzovat v rámci těch svých dotací do společnosti Jihočeské letiště České Budějovice, zda ty výdaje jsou skutečně efektivní. V současné době se letiště samo dostane na pouhých 25 %, maximálně 25 % ze svých vlastních výnosů, z 25 % pokryje ty skutečné náklady na to letiště.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, zatím děkuji pěkně, pane Bouzku. Juraj Thoma, Občané pro Budějovice, budu se hodně mýlit, pane Thomo, když bych očekával, že budete souhlasit s tím, aby letiště bylo, aby se investovalo, aby se stavělo a tak dále?
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Mýlit se, pane redaktore, určitě nebudete. Já jsem přesvědčen, že z hlediska strategického rozvoje a příležitostí pro město i pro kraj je to investice výhodná. Možná, aby tady nedošlo k pletení a matení dojmů a pojmů, je potřeba samozřejmě si uvědomit, že každému záměru něco využít předchází nějaká analýza. A byli bysme všichni blázni, kdo jsme seděli v městském zastupitelstvu, kdybysme takovou analýzu k dispozici neměli. Já teda konstatuji, že takové analýzy k dispozici jsou, ty říkají, že přibližně do pěti let od zahájení mezinárodního veřejného provozu na tomto letišti, který, pokud všechno dobře půjde z hlediska stavebních povolení, by měl nastat od roku 2013 až do roku 2018, to letiště odbaví v té minimalistické variantě 308 tisíc cestujících ročně, v té maximalistické variantě 350 tisíc cestujících ročně ve všech segmentech v letecké dopravě.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Já se omlouvám, pane Thomo, že vám skáču do řeči, já vás nechám mluvit, ale minimálně v té reportáži Radiožurnálu, která v průběhu dneška několikrát odešla, bylo slyšet několik obyvatel Českých Budějovic, kteří byli skeptičtí. Evidentně tyto výsledky těchto studií neznali a mimochodem Tomáš Bouzek za TOP 09 ty výsledky evidentně taky nezná, protože už chystá další analýzu.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Pane redaktore, to mě mrzí a já jsem říkal, myslím, i v tom vstupu, že možná bylo neštěstím všech, kdo v tom zastupitelstvu, jednom i druhém, seděli, myslím tím i krajském, že se nám to nepovedlo dost dobře těm lidem vysvětlit. To je určitě pravda, nicméně jsem přesvědčen, že ta čísla, kdyby se dala na stůl, tak jednoznačně nechci říct omlouvají, dokonce jednoznačně říkají, že by město České Budějovice do toho projektu jít mělo, mělo by v něm pokračovat. Já jsem přesvědčen, že ta čísla, o kterých mluvím, to znamená těch 308 tisíc odbavených, možná až 350, generuje ročně 130 milionů korun tržeb z tohoto letiště, ale prosím, to nejsou jediné zdroje, které to letiště může generovat a není to jediná příležitost. Tou druhou je, že ten areál má dnes rozlohu přibližně 200 hektarů, jak bylo řečeno správně, je ve vlastnictví Jihočeského kraje, ale z těch 200 hektarů zhruba 124 hektarů se dnes dá nabízet volěn jako rozvojové plochy pro všechny segmenty využití, od dopravních center až ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jenom abych to stáhl úplně na nejnižší úroveň, na nejjednodušší, tedy pro lidi, kteří sedí tady v publiku, tak to, že se budou nabízet jako investiční plochy, znamená co? Znamená to pro ně něco?
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Znamená to nové pracovní příležitosti a znamená to samozřejmě daňové příjmy pro město České Budějovice a pro obce, které leží bezprostředně v sousedství letiště, potažmo na jejichž katastrálním území to letiště leží.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to byl Juraj Thoma za Občané pro Budějovice. A nakonec za Věci veřejné Martin Vítů. Váš názor na letiště v Plané u Budějovic coby mezinárodní letiště.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Tak, já když to vezmu obecně, tak dneska se vynakládá nemalá částka na údržbu něčeho, co nám městu Český Budějovice nic nedá. Já rozhodně bych byl pro ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
O čem mluvíte, mluvíte o letišti?
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Ano, ano. Já bych rozhodně byl pro, aby letiště realizovalo svojí výstavbu do budoucna s propojením dostavby dálnice D3 i koridoru 4, bysme mohli do města přivést mnoho financí.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Chcete navázat výstavbu letiště na to, že bude dostavěná D3? To se dostáváte k tomu odhadu Jaromíra Talíře.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Ne, chci říct, že když vlastně do budoucna tady bude vytvořená infrastruktura, takže letiště bude přínosem pro České Budějovice.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jinými slovy, abych tomu úplně správně rozuměl, pokud Věci veřejné tady v Budějovicích v půli října uspějou, vy budete primátor, tak co uděláte s tou investicí, která plyne ročně od, z rozpočtu Českých Budějovic směrem k letišti?
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
No, tak vycházíme tady z toho, co řekl pan Brůha, že letiště by mělo bejt dotovaný vlastně z kraje a ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Já vím, ale pan Brůha také mluvil o 0,85 % z výdajů ročních města.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Samozřejmě a já si myslím, že tato částka by se dále měla investovat vlastně do letiště a ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Investovat do letiště, dobře. Děkuji pěkně.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Takhle, no.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Martin Vítů, Věci veřejné. Dvě krátké poznámky, Vladimír Brůha za ODS.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Já bysem rád uvedl na pravou míru některé skutečnosti, které tady zazněly.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, já se moc omlouvám, pane Brůho, je to předvolební debata, nemusíme uvádět věci na pravou míru, jako abychom tady jaksi kontrovali všem vyjádřením, která padla.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Ne, ne, ne, ale je to důležité pro diváky.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
A co teprve pro posluchače.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Dostavba, dostavba, dostavba letiště samozřejmě je úzce spojená s dostavbou dálnice D3, a to není žádný, žádný mytický horizont někdy za 8 let, dálnice, a všechno budeme dělat pro to, aby to tak bylo, se začne kolem Budějovic stavět v roce 2013. Zhruba v té době by měla být dokončená i dostavba, dostavba letiště, takže ono to jde všechno ruku v ruce a ten čas, ten čas není příliš, příliš vzdálený.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jenom úplně čistě jako prakticky, ta D3 má vést ale do Prahy.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Ano.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To znamená, vy postavíte kolem Budějovic, to chápu, že na to budete mít nějaký vliv, ale ty další úseky, na to vliv nemáte.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Ne, dojde pouze, pouze k přeskočení jednoho úseku mezi Veselím a Českými Budějovicemi, který je kapacitně v současné době velmi slušný a prozatím dostačující, nicméně samozřejmě ono, udělá se tedy nejdříve obchvat Českých Budějovic, protože ten je nutný pro vyřešení dopravní situace, a hned následně bude následovat ten poslední úsek, který je vlastně mezi Veselím a Českými Budějovicemi.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jasně, tak. Hlásil se Ivan Nadberežný, prosím, už jenom krátce.
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Já jsem chtěl jenom dodat v podstatě, že ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, v tom případě pojďme, pojďme, prosím, k dotazům našich posluchačů tak, jak byly napsány na tyto anketní lístky. Dovolím si v podstatě navázat na to, o čem jsme tady mluvili, to znamená na dopravní situaci. Paní Vojtová, která sedí někde tady v sále, říká: Jak chcete řešit dopravní situaci na rudolfovské silnici, konkrétně viadukt? Tedy zanádražní komunikace a řekněme celá situace kolem toho, že už několik měsíců minimálně část stojí, nepoužívá se a tak dále, takže Tomáš Bouzek za TOP 09 začne.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Doprava v Českých Budějovic je samozřejmě problém, který TOP 09 v žádném případě nepodceňuje. Ovšem je to problém, je to problém složitý, kde musíme v každém případě sehnat investice, které budou k dispozici pro jakoukoliv stavbu další silnice. To znamená, pokud jde o zanádrážní komunikaci, tam je problém, první je problém právní, kde dosud nejsou dořešeny, dořešeny majetkoprávní vztahy po celé trase komunikace. Začalo se stavět, ale obávám se, že konec té stavby je v nedohlednu. To znamená, je třeba průběžně, nikdy to město neušetří miliardy z toho státního, z toho městského rozpočtu. Je třeba průběžně šetřit, průběžně zefektivňovat správu toho města, aby zbyly peníze.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, a jenom, pane Bouzku, buďme úplně konkrétní. Ten dotaz paní Vojtové byl, jak chcete řešit dopravní situaci u viaduktu na Rudolfovské ulici? Tečka.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Tam není možné, tam není možné to vyřešit, vyřešit jinak, než že to bude přemostěno nebo bude, nebo bude udělán tunel pod železnicí s tím, že bude fungovat zanádražní komunikace. Já vám řeknu, předpokladem ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, samozřejmě vy nevidíte, vy nevidíte vaše kolegy, oni všichni vrtí hlavama, tak ...
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Já, já to vidím periferně.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Nejvíc vrtěl hlavou Jaromír Talíř za KDU-ČSL.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Já nevrtím hlavou proto, že bych ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To jsem špatně odhadl, to se omlouvám.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
... nesouhlasil s tím, že Rudolfovská je přetížená, ale tady je zase třeba si uvědomit, že investorem zanádražní komunikace, tedy komunikace, která povede od Rudolfovské ulice před viaduktem na propojení dopravního okruhu na tu nově budovanou křižovatku je Jihočeský kraj. Město proto dělá, že vykupuje pozemky, každé zastupitelstvo se zabýváme výkupem pozemků tak, aby ta stavba byla investičně připravena, a jediné, co může město dělat, je tlačit na investora, aby co nejdříve byla stavba zahájena, protože bez toho, aby se tato část dopravy odvedla právě na tu nově budované propojení a tam tudy na Strakonickou, se na Rudolfovské nevyřeší ten problém. Ale já bych ještě jenom řekl, že není problém dopravy jenom Rudolfovská.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ne, to bezesporu. A k tomu se určitě, pane Talíři, dostaneme. Josef Průcha ještě odpoví za ČSSD na tuto otázku, to znamená konkrétně tento problém, na který se ptala paní Vojtová.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
No, já si dovolím konkrétně reagovat na tento problém, protože jsem Suchovrbeňák a vím, jaký problém pro východní oblast Budějovic to má ta doprava v současné době. Já se domnívám, že to není jenom otázka Jihočeského kraje. Město České Budějovice v podstatě už asi 8 let dělá všechno pro to tedy, aby se zanádražní realizovala, dělá spoustu studií, máme dokonce projektově zpracováno i podjezd pod tratí a tak dále, a všechno záviselo pouze na tom teda, že město České Budějovice nemělo dostatek finančních prostředků, aby zanádražní realizovalo, ale díky iniciativě zastupitelů a díky pomoci Jihočeského kraje převzal vlastně tyto komunikace účelové a zainvestoval Jihočeský kraj částkou asi zhruba 200 milionů korun. Není to vše a není to rozhodující. V každém případě se město na tom bude muset podílet a podílí se na tom již tím, že dává značné finanční prostředky to výkupu a majetkoprávních vypořádání. Já se domnívám, že ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Moje poslední poznámka k tomu tématu zní, že i přesto teď ke konci roku 2010 je tady tento dotaz.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Já se domnívám, že tam bych nesouhlasil s panem kolegou Bouzkem, že bych nesouhlasil s panem kolegou Bouzkem, že je nejasná situace v majetkovém vypořádání a že to bude zásadní problém. Nebude to zásadní problém, naopak celá věc v této fázi je vyřešená. Je fakt ale, že zanádražní bude etapová, budeme mít část, protože ten rozsah je značný a musíme teď uvažovat o tom, abychom vyřešili viadukt a Pekárenskou, Jírovcovu na stranu Nádražní. Mladý necháme stranou, tu etapu zatím.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, tolik, tolik Josef Průcha za ČSSD. Pokud se chcete na něco zeptat, použijte také mikrofon. Ten muž támhle vzadu, úplně v zadní řadě. Prosím, představte se nám a položte dotaz.
osoba
--------------------
Dobrý večer, Vonášek.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrý den, pane Vonášku.
osoba
--------------------
Já bych chtěl vědět, proč se zatím nezačíná město zabývat koncepcí okruhu města, jako jsme to viděli v Praze? Proč ten projekt, který tady už jako nějakým způsobem leží, proč se neoživí a myslím si, že by bylo vhodný, aby nám na to tady pánové odpověděli. Ten koncept je, proč ne okruh a tím pádem i celková jakoby koncepční vybavenost města pro dopravu. Děkuji.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Juraj Thoma, Občané pro Budějovice, ten dotaz může směřovat i na vás.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Ano, určitě. Není to pravda, že by město nemělo v tomto směru jasno. Naopak součástí celého řešení dopravní situace je už ona zmiňovaná zanádražka, ale ta by samozřejmě neřešila všechno, protože má zejména význam pro dopravní vztahy, které se odehrávají, řekl bych, východně od tělesa dráhy, to znamená pro tu východní polovinu území v severojižním směru, ale součástí toho projektu, do kterého zapadá i zanádražní komunikace, je také propojení komunikace mezi ulicemi Milada Horáková a Strakonická, což je propojení největších budějovických sídlišť právě přes tyto kapacitní komunikace na tuto zokruhovanou zanádražní, dále pokračování tohoto okruhu od ulice Milady Horákové směrem na jih k Litvínovicům, vytvoření takzvaného jihozápadního polokruhu.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Thomo, já vás musím přerušit, pan Vonášek se ptal, proč neexistuje v Českých Budějovicích koncepce dopravního okruhu?
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Existuje, já ho teď popisuji, já ho teď popisuji. A pan Vonášek mě překvapuje, že to nezná. My jsme k tomu určitě diskuse vedli, takže ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Vezmete si, pane Vonášku, ještě jednou mikrofon, prosím? Děkuju pěkně.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
A já, jestli dovolíte ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
On je přesvědčený, že není ta koncepce.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Já jestli jenom dovolíte, tak to dokončím. Od toho jižního spojení od Milady Horákové přes katastrální území Litvínovic se potom napojuje na mezinárodní silnici E55, kruhovou křižovatkou překonává tuto silnici, novým přemostěním přes řeku Vltavu a napojením po jižní spojce se vrací na jižní straně na zanádražní komunikaci, která má 3 napojení potom na příští dálniční obchvat města České Budějovice.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, pane Vonášku, to byl popis z úst Juraje Thomy, toho plánu či koncepce dopravního okruhu Českých Budějovic.
osoba
--------------------
Já chci jenom říct, že ten zásadní problém v celý městě je skutečně koncepce, tady neexistuje stálá dlouhodobá koncepce a když budeme popisovat ty jednotlivé problémy, tak bych hlavně upozornil na to, že veškerý finanční i ostatní toky se věnovaly v současné době jakémusi řešení dálnice v určitém průběhu, plus onu zanádražní komunikaci, ale dlouhodobý koncepční a rozvojový plán města neexistuje, jsou to sice takové jakoby žabomyší války, jestli tady tenhle, tahle díra tuhle, ale jako radiálně okružní systém tady skutečně nikdo nenastavil.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to je názor pana Vonáška. Pánové krouží hlavou, Jaromír Talíř za KDU-ČSL.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Já jenom řeknu, že město má zpracovaný územní plán, který vlastně obsahuje celé koncepci, řešení koncepce dopravy. Tečka.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Já bych doplnil jenom ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, ještě Josef Průcha krátká poznámka za ČSSD.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Mimo území plán, pane ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Vonášku.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Existuje integrovaný plán organizace dopravy, který zastupitelstvo přijalo v roce 2009, který v podstatě všechny tyto věci subsumuje v sobě. Nemůžeme tady o tom konkrétně hovořit, protože to je zdlouhavý, je to materiál, který zastupitelstvo přijímalo velice dlouho a složitě, byl to složitej materiál připravovanej, ale existuje a je k dispozici - integrovaný plán organizace dopravy v městě České Budějovice.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, další dotaz z publika. Prosím, tady dole druhá řada.
osoba
--------------------
Petr Maroš, dobrý den.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrý den.
osoba
--------------------
Já bych se chtěl zeptat všech přítomných na nápad hnutí Občané pro Budějovice, kteří v pondělí představili svůj program, a tím bylo spojení dvou významných městských podniků - dopravního podniku a teplárny, kterou město nevlastní úplně, zajímal by mě hlavně názor daňaře Vladimíra Brůhy.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Brůho, máte první výstřel, abych tak řekl.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Když mi novináři zavolali a zeptali se mě na názor, tak se přiznám, že jsem nejprve podezříval, že je to nápad komunistické strany, protože první, první, co mě napadlo, a tímto se tedy omlouvám, první, co mě napadlo, bylo, že se vlastně jedná o roky někdy před 50 lety. Ten problém je totiž v tom, že jak jsme slyšeli už v tom dotazu, České Budějovice nevlastní teplárnu ze 100 %, ale pouze asi z 80 %, to znamená, že majoritním vlastníkem. Já si nedovedu představit, že minoritní akcionáři, kteří investovali své peníze do toho, aby vydělávali v teplárně, budou financovat ztrátu dopravního podniku. To považuju za něco naprosto nehorázného a obávám se, že to určitě, a to nejsem právník tedy, určitě to narušuje i u ústavní práva těch akcionářů, takže já to považuju za obrovský omyl, aspoň doufám, že se jedná o omyl.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to je názor Vladimíra Brůhy za ODS. Myslím, že je regulérní položit stejnou otázku Juraji Thomovi za Občany pro Budějovice.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Tak, já to za úplný omyl nepovažuju. Ona je to věc, která není v Budějovicích ničím úplně dramaticky novým pod sluncem. Vychází to ze strategických materiálů, které nechávalo zpracovávat město České Budějovice v předchozích volebních obdobích, kdy pořídilo analýzu optimalizace majetkového zatížení a daňového zatížení města České Budějovice. A jednou z cest, jak se dobrat úspor v tomto směru, bylo právě slučování některých obchodních společností. Jenom bych připomněl, že jsme si dobře vědomi toho, že město České Budějovice v teplárně vlastní 80 % akcií a stejně tak že je naopak stoprocentním akcionářem společnosti Dopravní podnik České Budějovice. Na druhou stranu jsem také přesvědčen, že žádná z části obchodního zákoníku ani Ústavy České republiky tímto dotčena není, a věřte, že pro nás ten program připravují lidé, kteří se v té oblasti dlouhodobě zajímají. Ty důvody, proč nás vedou vůbec k otevření té debaty, ty jsou zhruba tři. První je jenom to, že daňově odvádí Teplárna České Budějovice ze svého zisku ročně přibližně 28 milionů korun do státního rozpočtu, což jsou určitě peníze, které jsou velice zajímavé. Město České Budějovice čerpá z Teplárny České Budějovice ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Thomo, pojďme k těm dalším dvěma důvodům, prosím.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
A teď jsem teda nepostřehl, co to bylo.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ani já ne, já tam nevidím k vám do papírů.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
To souvisí právě, já jsem myslel, že se ptáte na nějaký z těch ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ne, vy jste to říkal, že máte tři důvody pro to sloučit dopravní podnik a teplárnu.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Ano, ten druhý je, že město České Budějovice čerpá z teplárny financování ve výši zhruba 50 milionů korun ročně formou příjmů dividendy, tuto dividendu opět daní, část té daně odvádí zase se do města zpátky, nicméně ne podstatná část té daně. No, a třetí důvod je, že město České Budějovice financuje ročně přibližně 200 miliony korun provoz Dopravního podniku města České Budějovice, takže máte na jedné straně společnost, kde je město většinovým vlastníkem, která generuje nějaký významný zisk, na druhé straně máte společnost, kde jsme vlastníkem, která generuje naopak významný požadavek na rozpočet města. Já myslím, že je velmi dobře prozkoumat všechny možnosti, které povedou k tomu, že ten požadavek na městský rozpočet bude snížen.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, tolik Juraj Thoma za Občany pro Budějovice. Ještě jeden dotaz publika, prosím.
osoba
--------------------
Dobrý večer, Marek Miler.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrý večer.
osoba
--------------------
Já jsem, taky trošku odbočím od toho dopravního tématu, který tu byl na začátku.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Určitě.
osoba
--------------------
Mluví se tady o autech a o dopravní situaci, o spojování podniků, já jsem se chtěl zeptat, jestli by si město České Budějovice třeba trouflo z hlediska sociální politiky nebo oblasti vytvořit nějakou třeba chráněnou dílnu s možností bydlení pro zdravotně postižené, protože takovýto začlenění do společnosti, kdy postižení nemusí chodit do nějakého ústavu nebo může, může třeba takto pracovat na nějakých takových chráněných dílnách, si myslím, že by dneska bylo potřebné.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ty výhody jsou evidentní, tu otázku beru jako položenou, děkuji pěkně. Martin Vítů za Věci veřejné.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Já si myslím, že tahle otázka byla dobře položená. Tady v Budějovicích nemáme žádné místa, kde by vlastně postižené se mohli realizovat. Hledejme, hledejme, hledejme, řekněme, v rozpočtu z Evropské unie nové, nové rozpočty, hledejme i nové místa, kde bysme mohli realizovat tohle využití.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to říká Martin Vítů za Věci veřejné. Vedle něho Ivan Nadberežný za KSČM vrtí hlavou.
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Já si myslím, že tato otázka souvisí úzce s tím hospodařením města, o kterým jsme tady před chvílí mluvili. My jsme tady uvedli různý čísla, ale město v podstatě se svým majetkem nehospodaří, to znamená, nebo nehospodaří, jestli mi je dobře rozumět, ano, nepodniká, tak jako každej normální podnikatel. Je to náš majetek, a proto my voláme po tom, aby se znovu hledali manažeři. A jestliže manažera máme pro parkovací firmu a kupodivu hospodaří dobře, já si myslím, že stejným způsobem by měly hospodařit firmy, který bude provozovat město, a pak budeme mít prostor i proto, abysme uspokojili tyto potřeby.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Podobně vrtěl hlavou i Jaromír Talíř za KDU-ČSL.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Já jsem chtěl říct, že město nezřizuje takové instituce, ale na území města České Budějovice existuje Arpida, což je zařízení, které přesně splňuje tyto podmínky, které vlastně se věnuje postiženým, které, které se o toto stará a já mám pocit, že město by mělo přispívat například, aby tato instituce mohla dobře fungovat v místě, vytvářet jí podmínky a tam bych viděl napřít tu naší starost.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, pánové, díky za vaší reakci na tuto zatím ne poslední otázku. Jen připomínám, že hosty této předvolební debaty před komunálními či volbami do obecních zastupitelstev, chcete-li, v polovině října, jsou Vladimír Brůha za ODS, Josef Průcha za ČSSD, Tomáš Bouzek za TOP 09, Ivan Nadberežný za KSČM, Martin Vítů za Věci veřejné, Jaromír Talíř za KDU-ČSL a konečně Juraj Thoma za Občany pro Budějovice.
redaktor
--------------------
Posviťte si s námi na politiky.
redaktorka
--------------------
Nenechte si ujít předvolební diskusi z vašeho města.
redaktor
--------------------
Volební speciál s Martinem Veselovským.
redaktorka
--------------------
S Martinem Veselovským.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pojďme k dalšímu tématu, a tím tématem, můžeme ho nazvat například parkování v Českých Budějovicích. Já bydlím v Praze, na Praze 3, musím říct, že tam parkování v minulých volbách bylo tématem, které vyhrávalo nebo prohrávalo volby, není vyloučeno, že tomu tak v půlce října může být i tady v Českých Budějovicích. V současnosti jsou zóny placeného parkování provozovány společností Jihočeská parkovací, ta obhospodařuje podle údajích na jejích stránkách 1080 placených parkovacích míst v Českých Budějovicích. Vybrané peníze si dělí firma a město, a to tak, aniž bych tady rozebíral úplně přesně ten systém, že ve výsledku ročně mírně větší část vybrané sumy připadá soukromé firmě a mírně menší zbytek městu, tak se ptám, mělo by to tak, Tomáši Bouzku za TOP 09, zůstat i po volbách?
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Já si dovolím malé upřesnění, není to Jihočeská parkovací, která je tou smluvní stranou města, je to společnost Vinci Park CZ a ta Jihočeská parkovací je jenom dceřinou společností, ale to jenom opravdu na okraj. Já, v každém případě je samozřejmé, že parkovné je třeba vybírat a je třeba kontrolovat jeho výběr, to je jasné, ale v žádným případě to nejde tady tím způsobem, jakým se to děje v Českých Budějovicích. Můžeme si udělat ekonomickou analýzu toho, jestli bude to parkovné vybírat město samo, jeho zaměstnanci, zaměstnanci magistrátu nebo třeba i zaměstnanci dopravních podniků, anebo jestli si na to najme třetí osobu. To je samozřejmě možné, ale ta smlouva s tou třetí osobou musí být efektivní. Musí být pro město nějakým způsobem výhodná.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak jenom, abych tomu úplně rozuměl, současná smlouva není výhodná pro město.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Současná smlouva není výhodná a já jsem měl možnost tu smlouvu vidět a dělal jsem si i v návaznosti na rozpočet určité, určité drobné propočty, kdy jsem zjistil, že při současných nebo při tržbách, které byly v loňském roce, zhruba ve velikosti 19 milionů korun město, městu zůstává částka 7600 korun, kdežto společnost Vinci Park CZ, a.s., dostává částku ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Vy jste pořád jinde, pane Bouzku.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
... 11 milionů, 11 milionů 400 tisíc. Zatímco ve smlouvě je uvedena pouze, pouze pětatřicetiprocentní odměna z celkových, z celkových tržeb pro danou společnost, je třeba tuto částku upravit o DPH, protože město to DPH musí zaplatit, už se dostáváme na částku 43 %, a tato společnost si prosadila další roční navýšení plateb, tudíž celková ta částka činí skutečně téměř 60 % toho celkového zisku z těch tržeb. Teď neberu v úvahu samozřejmě, ta společnost nese nějaké náklady.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, jenom, pardon, pane Bouzku, abychom si, abychom si tu debatu vedli přehledně, tak to je váš názor poté, co jste viděl smlouvu mezi společností, která zajišťuje placené parkování v Českých Budějovicích, a městem Budějovice. Jaromír Talíř za KDU-ČSL, podotýkám, že ta smlouva byla uzavřena, pokud se výrazně nepletu, v roce 2005, kdy na radnici byla koalice KDU-ČSL a ODS.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Já musím říct, že KDU jí neiniciovalo, ale uzavřelo nebo my jsme jí podpořili a já mám teda čísla trochu jiná, jo. Já mám ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
A koukali jste se do stejné smlouvy?
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Ano, já tady mám čísla potvrzená razítkem magistrátu města příslušného odboru za poslední rok, a tam prostě musím konstatovat, že čistý zisk města je 8 milionů, příjem té společnosti po odečtení DPH je 10 milionů, ale to je příjem, to není zisk, ze kterého se odečítají náklady té společnosti a tak dále, a tak dále, takže já jsem klidně pro to, abychom uzavřeli smlouvu novou s někým, kdo to bude dělat teda výhodněji, ale jenom bych připomněl, že jestliže tady mluvíme o tom, že by to měli dělat zaměstnanci města, tak prostě jdeme proti tomu snižování počtu úředníků na radnici nebo těch, kteří jsou tam zaměstnaní, to znamená ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Abych tomu rozuměl, pane Talíři, z vašeho pohledu ta smlouva, která mimochodem byla uzavřena v roce 2005 na desetiletou, na desetileté období, platí do roku 2015, tak je v pořádku, mohla by tak zůstat i po volbách.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Ano. Já bych se nebál jednání o nějaké změně té smlouvy, ale k tomu jsou třeba dva. A mně se zdá, že když se podívám na čistý zisk města, jak stoupá, tak efektivita výběru parkovného se podstatně zlepšila.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Vladimír Brůha za Občanskou demokratickou stranu, co vy jste viděl, když jste hleděl do té smlouvy?
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Já se domnívám, že pravdu má Jaromír Talíř. Ty čísla, které mám já, s tím konvenují a chci říct, že v této chvíli tato smlouva pro město není výhodná. Ale jak jste zmínil, bohužel je uzavřená až do konce roku 2014, nicméně ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Abychom si to úplně, abych já tomu i rozuměl, Jaromír Talíř má stejná čísla jako vy, vidí to stejnýma očima, ale říká, smlouva je v podstatě v pořádku, vy říkáte, že je nevýhodná, proč?
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Je nevýhodná proto, že v době, kdy se uzavírala, tak výběr, výběr z parkovného byl mnohem nižší a v tu chvíli to bylo pro město výhodné, protože město najednou přišlo k podstatně větším výnosům z parkování. Tím ale, jak jednak se zvyšovala, zvyšovala efektivnost toho výběru, to znamená, že v době, kdy se ta smlouva uzavírala, tak tuším, že respektovanost byla někde kolem 20 %, v dnešní, v dnešní době respektovanost parkovného je kolem 95 %, jestli se, jestli se nemýlím, tak došlo k velmi výraznému příjmu do rozpočtu města.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobře. A co by se s tím dalo dělat po volbách?
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Já si myslím, že bez ohledu na to, jestli budou, nebo nebudou volby, my tedy máme i ve svém volebním programu, že uděláme všechno pro to, aby se, aby se vedla jednání o změně této smlouvy a myslím si, že k tomu máme i určité nástroje.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
A to? Fantazie moje pracuje minimálně, předpokládám, že i tady lidí v sále.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Ne, ne, je to právě o tom, že my můžeme určitým způsobem tlačit, tlačit na firmu tím, jaká, jaká, jaké plochy vlastně, z kterých se to parkovné vybírá, bude pod touto smlouvu a nebude, protože dochází, dochází vlastně postupně tím, jak se vytváří nová parkovací místa, tak jsou zařazována do toho systému. Když tam ty místa nebudeme zařazovat, tak můžeme vytvořit určitý ekonomický tlak a donutit tu firmu, aby s námi jednala.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ivan Nadberežný za komunistickou stranu Čech a Moravy.
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Já si myslím, že pan Brůha říká správně nebo bylo uvedeno, že nám roste výnos z parkovného, ale není to zásluha tý firmy nebo způsobu, ale je to opravdu tlaku na to, že tady už není kde zaparkovat, to znamená, lidi jsou donuceni vyhledat to místo, který je volný a zaplatit za něj, to je to, co nám narostlo.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jasně, ale teď se tady přece bavíme o hospodaření města, bavíme se tady o tom, jestli ta částka, kterou získává město z toho parkovného, je prostě adekvátní tomu, co by zastupitelé či občani akceptovali.
Ivan NADBEREŽNÝ, kandidát na primátora za KSČM
--------------------
Ano, pane Veselovský, to je to, co chci říct. Já si myslím, a z pohledu podnikatele, přece firma, která hospodaří s něčím, tak samozřejmě když je to její majetek, tak cirka 62 %, 70, 58 % tvoří příjmy - náklady. A pak jsou tam mzdy a další. A my to máme obrácený. Město je majitelem, město veškerý prostě vybudovalo parkoviště, postavilo automaty, to znamená, tato firma vynakládá pouze mzdové náklady a na technické prostředky, to znamená zajištění těch botiček a podobně, ještě za účasti naší policie, proto se mi zdá, že ten podíl tý firmě je opravdu nepoměrný a že takhle sjednaný smlouvy máme bohužel, myslím si, že u dalších subjektů, který pronajímáme ve městě.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jestli se úplně nepletu, sedí tady dva právníci, dva advokáti, Tomáš Bouzek a Josef Průcha, tak jaké jsou možnosti, o kterých tady mluvil Vladimír Brůha. Pane Průcho, zatlačit na firmu a tu smlouvu změnit k tomu, aby například těch peněz městu České Budějovice přišlo víc?
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Nevím, jestli kolega Bouzek je schopen říct, jaké jsou možnosti, já je schopen říct nejsem momentálně a nevím, jak změnit tuto smlouvu, která je na dobu určitou do roku 2015 nebo 2014, jak tady bylo řečeno, takže nemůžu v této věci posloužit. Ale v každém případě se domnívám, že ta otázka je složitá pro město a mělo by se tím zabývat a mělo by tu situaci analyzovat, to souhlasím s kolegou Bouzkem, protože i z našeho pohledu to není adekvátní. Je to jedna ze služeb, které jsme v podstatě privatizovali a domnívám se, že jsme privatizovali tak, že město přichází skutečně v této, v této fázi o peníze, takže ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Říká Josef Průcha za ČSSD. Rozumím tomu správně, že by bylo lepší se pokusit například vybírat parkovné vlastními silami?
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Já si myslím, že už o tom mluvil kolega, když jsme slyšeli tady ty zprávy předtím tedy, tak ta otázka byla položená mému vlastně dvojce na kandidátce, tak myslím si, že bysme měli skutečně revidovat tyhle ty záležitosti a podívat se na to, jestli by nebylo schopno město teď v této fázi tyto věci dělat. V každém případě si uvědomit ale ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To znamená rozvázat smlouvu.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Odstoupit od smlouvy, řešit třeba výběrovým řízením a tak dále, ale to bohužel já nejsem schopen teď konstatovat napevno. V každém ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
To je návrh, tak. Pane Průcho, děkuji zatím. Juraj Thoma, Občané pro Budějovice.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Jako ono to zas až tak složité není, protože je potřeba si uvědomit, že město České Budějovice má významný nástroj v ruce v této věci a tím je stanovování počtu parkovacích míst, jak tady bylo sděleno, ze kterých se poplatek odvádí, to je první věc. Druhá věc, město České Budějovice uvažovalo o rozšíření toho systému placeného státní na další části města České Budějovice, které se právě díky té poplatkové politice v centru stávají levným a výhodným parkovištěm a v rámci tohoto rozšíření přeci ta rada už tenkrát si dala podmínku, že má-li se město bavit s Jihočeskou parkovací o rozšíření toho systému, tak Jihočeská parkovací musí souhlasit se změnou smlouvy, respektive se změnou klíče, kterým se vypočítává odměna pro tu firmu, což je logický výsledek toho, že když se ta soutěž zadávala, tak ten výběr parkovného byl 4 miliony korun ročně, dneska je 20 milionů korun ročně, takže ten nástroj zas není tak složitý a myslím si, že bez ohledu na to, kdo na té radnici sedět bude, tak ten nástroj v ruce má.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jinými slovy, pokud vy budete úspěšný ve volbách, stanete se primátorem, tak něco podobného se pokusíte dohodnout, udělat.
Juraj THOMA, kandidát na primátora za hnutí Občané pro Budějovice
--------------------
Bezpochyby, bezpochyby.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, a teď úplně poslední poznámka ještě k tomuto tématu, Tomáš Bouzek za TOP 09.
Tomáš BOUZEK, kandidát na primátora za TOP 09
--------------------
Já bych rád navázal na kolegu, na kolegu Průchu, v každém případě neházel bych flintu do žita, já jsem tu smlouvu viděl, byť letem světem, ale byla šita určitě horkou jehlou, ta smlouva si pojme jako účinnost, platnost, plete si pojmy ručení a odpovědnost, je tam velká, velké množství povinností, které má ta společnost plnit, a na to jsou vázány možnosti jednostranného odstoupení a jednostranného zrušení té smlouvy, takže já si troufám tvrdit, že při dokonalé kontrole plnění povinností ze strany společnosti se možná najde možnost jednostranně tu smlouvu ukončit.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, i to je vzkaz pro občany Českých Budějovic. Pojďme ještě k dotazům tady z publika, pokud jsou nějaké. Zadní řada, muž v modré košili.
osoba
--------------------
Miroslav Mylbek, dobrý večer.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrý večer.
osoba
--------------------
Já bych se chtěl zeptat na jednu, na jednu takovou věc, jako občan má takový vizuální dojem a opakuji, je to možná jenom dojem, že nám zde ubývá turistů a přibývá nám zde bezprizorních bezdomovců. A mám takový pocit, že tato, tato úměra je jaksi poněkud spražená s výstavbou nových, nových supermarketů a nových obchodních center, kolem kterých se takovéto komunity sdružují. Jestli to lídři vnímají jako problém a jestli takový problém skutečně existuje podle nějakých statistik. Děkuji.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
A to je čistě váš osobní dojem.
osoba
--------------------
Je to dojem můj a provozovatelů různých gastronomických zařízení v centru města. Ten úbytek si myslím, že je i nějakým způsobem spočitatelný a třeba někde i podchycený, jestli se s tím něco bude dělat.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Bezesporu pro České Budějovice je turistický ruch velice důležitou věcí. Jaromír Talíř za KDU-ČSL.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Určitě, určitě. Podle nás je, Budějovice mají být univerzitním a turistickým městem, pro nás je toto, řekněme, alfa a omega. Výstava supermarketů, já bych jí považoval za téměř ukončenou, protože necítím potřebu dalšího rozvoje tady těch moderních chrámů spotřeby. A co se týká toho turistického ruchu, jsme vlastně začali tím letištěm, my musíme, my sice jsme, ucházíme se o mandát na 4 roky, ale to město musí trošku plánovat dopředu, musí mít vizi, jak vlastně to turistické centrum jižních Čech, čím ho podpořit. Můžeme ho podpořit dobrou infrastrukturou, dobrou nabídkou ubytování, stravování, kulturou, protože musíme turistům, kteří nemají odjíždět z města, také nabídnout něco, až si prohlídnou zámek a tak dále ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Já se moc omlouvám, pane Talíři, vy to říkáte, jako kdybyste vstupoval coby úplně čerstvý politik na radnici do Českých Budějovic. Vy přece v tom minulém volebním období jste, vaše strana tedy celou dobu byla přítomná. Tak co udělala pro to?
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Co udělala pro co?
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Pro to, aby se podpořil turistický ruch, aby sem rádi lidé přijížděli, aby tady pán neměl pocit, že je tady víc bezdomovců než turistů.
Jaromír TALÍŘ, kandidát na primátora za KDU-ČSL
--------------------
Já nevím, jestli ty počty turistů ubývají, nevím, naše strana, která v těch čtyřech zastupitelích, ano, měla ten vliv, která měla, tak aktivity, které směřovaly k podpoře turistického ruchu, vždycky podpořila.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobře. Josef Průcha za ČSSD.
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
No, já mám trochu obavy, že k té otázce pána z hlediště, mám trochu obavy, že to je věc obecně politická, že to je věc obecně společenská. Já nevím, jestli můžeme omezit to, že tu je větší část bezdomovců, to nejsem schopen posoudit, v každém případě ale vytváříme podmínky pro to, aby nebyli, ale jestli se snižujou pracovní místa, jestli se ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Jaké?
Josef PRŮCHA, kandidát na primátora za ČSSD
--------------------
Společensky možnost, tak pak bezdomovci jsou. To je ten problém společnosti jako takové. Je fakt, že my chceme řešit tu otázku sociálními byty a tak dále, máme v současné době v Budějovicích pouze Trival, pokud je vám známo. V Trivalu máme nepřizpůsobivé občany, je to nabitý, tam je to plný a nemáme v Budějovicích nic, kam bychom tyto nepřizpůsobivé a sociálně slabé umístili.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, tolik Josef Průcha za ČSSD. Vladimír Brůha za ODS.
Vladimír BRŮHA, kandidát na primátora za ODS
--------------------
Já se obávám, že město má velmi omezené možnosti, jak třeba řešit problematiku bezdomovců. Vzhledem k tomu, že jsme byli vyhlášeni jako páté nejpříjemnější město pro život, tak se obávám, aby se to nedozvěděly tyto, tyto vrstvy z jiných měst a nestáhly se k nám. Nicméně já myslím, že se proti tomu nemůžeme bránit sociálními byty. To jsou většinou lidé, kteří si to zvolili jako životní, životní styl a životní filozofii a určitě tím, že je dostaneme do sociálních bytů, tak je tam stoprocentně neudržíme. Já se domnívám, že jedním z řešení, které, s kterým my teď přicházíme, chceme, aby třeba strážníci městské policie měli každý přidělen svůj rajón, kde bude odpovídat nejenom za veřejný pořádek a za bezpečnost, ale i třeba za čistotu, i třeba za to, jestli se mu tam budou, budou povalovat, povalovat bezdomovci a myslím si, že když bude ten strážník přímo odpovědný a bude podle toho hodnocený, tak se bude snažit, aby to v té oblasti tak nevypadalo.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, tolik Vladimír Brůha za ODS. A úplně poslední poznámka Martin Vítů za Věci veřejné, pokud vy byste na to měli vliv po volbách, tak co byste udělali s tím jevem, který možná pocitově popsal pán z publika?
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Já bych teda vycházel z toho, s tímhle tématem jsem celkem sblíženej, spousta těhle nepřizpůsobivých lidí, který se pohybujou po Budějicích, jsou často místní policií přehlíženy. Připadá mi to, že kontrola občanek a výhrůžky pro tyto lidi ničím nejsou.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobře, jak byste to vyřešil jinak?
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Řešili bysme to určitě, aby policie měla větší pravomoce a mohla vlastně těmhle lidem ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Takže měnit zákon.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
Nějak je umravňovat jako.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Měnit zákon.
Martin VÍTŮ, kandidát na primátora za VV
--------------------
No, tak ne zákon, v podstatě vycházíme z toho, když někdo je opilý, válí se po zemi a policie k němu přijde a zkontroluje mu jenom občanku a nic tím nevyřeší, tak ten člověk se tam bude válet dál a bude dál vycházet z toho, že si to může dovolit.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, takové byly názory minimálně některých, některých lídrů politických stran tady v Českých Budějovicích na problematiku bezdomovectví tady v Českých Budějovicích. Připomínám, že zde byli Vladimír Brůha za Občanskou demokratickou stranu, za Českou stranu sociálně demokratickou Josef Průcha, za TOP 09 Tomáš Bouzek, za Komunistickou stranu Čech a Moravy Ivan Nadberežný, za Věci veřejné Martin Vítů, za KDU-ČSL Jaromír Talíř a za Občany pro Budějovice Juraj Thoma. Pánové, vám všem, díky za účast. Vám všem tady v publiku děkuji, že jste přišli do sálu Českého rozhlasu v Českých Budějovicích. Vám na frekvencích Českého rozhlasu pro celé České republice připomínám, že příští středu v 17:05 budeme začínat s předvolební debatou z Horního Jiřetína. Děkuji pěkně za pozornost, u mikrofonu byl Martin Veselovský.
ČRo, 22. 9. 2010, Pořad: Volební speciál Martina Veselovského