Pospíšil: Zavedení Úřadu evropského veřejného žalobce situaci nezmění
Tenhle týden bude Evropský parlament projednávat nařízení o zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce. Na první pohled se může zdát, že se jedná o bohulibý návrh, proti kterému nikdo nemůže protestovat. Podíváme-li se však na daný problém podrobněji, prvotní nadšení opadne.
Zavedení evropského veřejného žalobce znamená zřízení nového úřadu, který bude stát evropské daňové poplatníky desítky milionů eur. Měli bychom si proto být jisti, že takovýto nový úřad je opravdu potřebný a peníze vynaložené na jeho zřízení a provoz se evropskému daňovému poplatníku nepřímo vrátí. Aprávě v potřebnosti Úřadu evropského veřejného žalobce je podle mého názoru hlavní kámen úrazu.
Evropský žalobce bude mít velmi úzkou působnost. Bude se zaměřovat pouze na postihování trestných činů, které jsou namířeny proti finančním zájmům Evropské unie, nejčastěji tedy půjde o postihy nezákonného nakládání s evropskými dotacemi. Tento úřad tak nebude řešit jiné formy závažné trestné činnosti, jako jsou například trestné činy proti životu a zdraví. Je třeba říci, že trestné činy proti finančním zájmům EU se s větší či menší úspěšností stíhají ve všech státech Evropské unie. Co se týče naší země, dovolím si tvrdit, že Česká republika je v této oblasti poměrně úspěšná. Již před několika lety jsme do našeho trestního zákoníku doplnili samostatnou skutkovou podstatu trestného činu, který nese název poškození finančních zájmů Evropské unie, a podle níž se trestají všechna podvodná jednání v souvislosti s čerpáním finančních prostředků z rozpočtu EU. Není to však pouze o textu trestního zákona, je třeba říci, že česká policie i státní zastupitelství jsou v této oblasti aktivní a ročně je podáváno několik desítek obžalob v těchto trestních věcech. To, jak jednotlivé kauzy dopadnou, pak už není jen v rukou státních zástupců, ale i v rukou českých soudců. I zde se však situace zlepšuje, jsme svědky toho, jak jednotlivé kauzy začínají být dotahovány do konce. Ostatně i v případě, že by evropský veřejný žalobce nakonec vznikl, sepisoval by obžaloby podle českého práva a i nadále by o nich rozhodoval český soud.
Jsem proto přesvědčen, že samotné zřízení evropského veřejného žalobce za situace, kdy takovýto žalobce bude vycházet z důkazů provedených českou policií, bude postupovat podle českého procesního a hmotného trestního práva a jeho obžalobu nakonec posoudí český soudce, nemůže vést k efektivnějšímu postihu trestných činů proti zájmům Evropské unie. Nedojde tak k žádnému zlepšení ani zhoršení situace oproti současnému stavu. Nenaplní se tak předpoklad Evropské komise, že zavedení Evropského veřejného žalobce postupně povede ke sjednocování postihu trestných činů proti finančním zájmům Evropské unie na území celé Unie.
Pokud tedy Evropské komisi leží na srdci to, jak jsou v některých členských státech EU vyšetřovány a postihovány trestné činy proti finančním zájmům EU, měla by se na tyto konkrétní země zaměřit a metodicky, případně finančně je podpořit. Takováto cílená pomoc by byla mnohem přínosnější než zřizování nového úřadu.
Předpoklad Evropské komise, že zavedení Úřadu evropského veřejného žalobce postupně povede ke sjednocování postihu trestných činů proti finančním zájmům Evropské unie na území celé Unie, se nenaplní.
Jiří Pospíšil, europoslanec TOP 09/ STAN
zdroj: Lidové noviny, 28. 4. 2015