Pospíšil: Ukrajina potřebuje Marshallův plán
ROZHOVOR Náměstek Robert Pelikán nemá mandát od voličů. I to považuje za velké minus pravděpodobného nástupce Heleny Válkové v čele resortu spravedlnosti europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09). Podle něj byl způsob, jakým byl odchod ministryně Válkové proveden, nedůstojný. V souvislosti s řešením ekonomické krize na Ukrajině v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz také uvedl: „Bylo by dobré, kdyby byl vytvořen jakýsi novodobý Marshallův plán.“
Vy jste kritizoval způsob, jakým odchází paní ministryně Helena Válková z resortu. Mimo jiné jste také uvedl: „Dění kolem ministryně spravedlnosti Válkové se zvrhává v nedůstojnou frašku.“ Může být konkrétnější?
Máte pravdu, způsob, jakým byl odchod ministryně Válkové proveden, považuji za nedůstojný. Politické kultuře v České republice by určitě více prospělo, kdyby se Bohuslav Sobotka, Andrej Babiš a Helena Válková sešli a společně pak oznámili konec paní ministryně v čele resortu. Zabránilo by se tím dohadům, zda paní Válková podala demisi z vlastního rozhodnutí nebo na nátlak okolí.
Jako důvod odchodu bývá v médiích prezentována nespokojenost s její prací. Je to podle Vás skutečná příčina odchodu ministryně?
Myslím, že ano, nechci se pouštět do paranoidních spekulací. Je třeba opravdu říci, že Helena Válková nebyla příliš úspěšnou ministryní. Podíváme-li se na fungování resortu podrobněji, je zřejmé, že legislativní návrhy paní ministryně byly silně kritizovány, neuměla příliš jednat se svými podřízenými, a navíc podle mého názoru nezákonně odvolala generálního ředitele vězeňské služby, což teď bude posuzovat soud. Ministerstvo opustily desítky expertů, a to se muselo projevit na fungování resortu.
V médiích jste také uvedl, že příliš nevítáte případný nástup Roberta Pelikána už z ohledem na to, že na ministerstvu působil. Existují další důvody, proč by náměstek Pelikán neměl pozici zastávat?
Jeho působení v roli prvního náměstka je hlavním důvodem, proč si myslím, že nejde o dobrou volbu. Zároveň se ovšem domnívám, že hendikepem pana Pelikána je, že neprošel řádnými volbami, nemá mandát od voličů. Nejsem si příliš jist, co od něj můžeme v čele resortu očekávat.
Prezident Miloš Zeman zváží, zda přijme rezignaci Heleny Válkové. Jak si to vysvětlujete a může nastat ještě situace, že by ministryně Válková v resortu zůstala?
Považuji to za další z řady svérázných až absurdních výroků pana prezidenta. Neumím si příliš představit, že by mohl být ve funkci držen ministr, který oznámí, že chce v čele ministerstva skončit.
S řízením resortu spravedlnosti máte velké zkušenosti, co by mělo být pro nového ministra prioritou?
Pro odlehčení bych s úsměvem řekl, že jsem ho řídil třikrát, byl jsem i členem vlády Mirka Topolánka, která nezískala důvěru a fungovala jen několik měsíců. Za priority považuji dokončení zákona o státním zastupitelství, který přinese nezávislost žalobců na politicích a pak nový zákon o soudech a soudcích, jež stanoví jasná pravidla pro výběr soudců na základě transparentních výběrových řízení.
O čem svědčí odchody ministrů nominovaných ANO. Média už začínají spekulovat o tom, že další na řadě je ministr obrany Martin Stropnický….
Jeho odchod by mě příliš nepřekvapil, nepovažuji jej za úspěšného ministra. Je třeba ale kvalitu ministrů posuzovat individuálně. Například paní Jourová byla kvalitní ministryní a nyní věřím, že bude dobře reprezentovat Českou republiku v Komisi. Popravdě, nevidím příliš rozdíl mezi ministry ANO a ČSSD.
Ve čtvrtek lídři EU jednali o právě uzavřené dohodě o ukončení bojů na Ukrajině, přijali společnou deklaraci boje proti terorismu a diskutovali o budoucnosti hospodářské a měnové unie. „ČR patří mezi země, které si nepřejí návrat hranic mezi členskými zeměmi. Volný pohyb osob je pro nás absolutní prioritou. Proto je třeba posílit kontrolu vnější schengenské hranice jako jedno z klíčových opatření právě v boji proti terorismu“, doplnil premiér Bohuslav Sobotka. Jaký je Váš názor?
S tímto názorem pana premiéra zcela souhlasím. Vnitřní hranice EU nelze omezit, tím by došlo k podkopání základních principů evropské integrace.
Hovoří se také o sbírání dat o cestujících. Letecké společnosti budou zřejmě vládám předávat údaje o pasažérech. Považujete opatření za nutné? Nemůže dojít ke zneužití informací?
Opět budu souhlasit, myslím, že dané opatření nebude výrazně omezovat životy a soukromí Evropanů. Bohužel žijeme v době, kdy terorismus je globálním problémem a je nutné s ním bojovat všemi možnými způsoby. Riziko toho, že někteří občané EU nyní vycestují např. do Sýrie, kde podstoupí v teroristických táborech výcvik a pak se budou chtít vrátit zpět do Evropy, je značné. A je třeba tomuto zabránit.
Vy jste kritizoval způsob, jakým odchází paní ministryně Helena Válková z resortu. Mimo jiné jste také uvedl: „Dění kolem ministryně spravedlnosti Válkové se zvrhává v nedůstojnou frašku.“ Může být konkrétnější?
Máte pravdu, způsob, jakým byl odchod ministryně Válkové proveden, považuji za nedůstojný. Politické kultuře v České republice by určitě více prospělo, kdyby se Bohuslav Sobotka, Andrej Babiš a Helena Válková sešli a společně pak oznámili konec paní ministryně v čele resortu. Zabránilo by se tím dohadům, zda paní Válková podala demisi z vlastního rozhodnutí nebo na nátlak okolí.
Jako důvod ochodu bývá v médiích prezentována nespokojenost s její prací. Je to podle Vás skutečná příčina odchodu ministryně?
Myslím, že ano, nechci se pouštět do paranoidních spekulací. Je třeba opravdu říci, že Helena Válková nebyla příliš úspěšnou ministryní. Podíváme-li se na fungování resortu podrobněji, je zřejmé, že legislativní návrhy paní ministryně byly silně kritizovány, neuměla příliš jednat se svými podřízenými a navíc podle mého názoru nezákonně odvolala generálního ředitele vězeňské služby, což teď bude posuzovat soud. Ministerstvo opustily desítky expertů, a to se muselo projevit na fungování resortu.
V médiích jste také uvedl, že příliš nevítáte případný nástup Roberta Pelikána už z ohledem na to, že na ministerstvu působil. Existují další důvody, proč by náměstek Pelikán neměl pozici zastávat?
Jeho působení v roli prvního náměstka je hlavním důvodem, proč si myslím, že nejde o dobrou volbu. Zároveň se ovšem domnívám, že hendikepem pana Pelikána je, že neprošel řádnými volbami, nemá mandát od voličů. Nejsem si příliš jist, co od něj můžeme v čele resortu očekávat.
Prezident Miloš Zeman zváží, zda přijme rezignaci Heleny Válkové. Jak si to vysvětlujete a může nastat ještě situace, že by ministryně Válková v resortu zůstala?
Považuji to za další z řady svérázných až absurdních výroků pana prezidenta. Neumím si příliš představit, že by mohl být ve funkci držen ministr, který oznámí, že chce v čele ministerstva skončit.
S řízením resortu spravedlnosti máte velké zkušenosti, co by mělo být pro nového ministra prioritou?
Pro odlehčení bych s úsměvem řekl, že jsem ho řídil třikrát, byl jsem i členem vlády Mirka Topolánka, která nezískala důvěru a fungovala jen několik měsíců. Za priority považuji dokončení zákona o státním zastupitelství, který přinese nezávislost žalobců na politicích a pak nový zákon o soudech a soudcích, jež stanoví jasná pravidla pro výběr soudců na základě transparentních výběrových řízeních.
O čem svědčí odchody ministrů nominovaných ANO. Média už začínají spekulovat o tom, že další na řadě je ministr obrany Martin Stropnický….
Jeho odchod by mě příliš nepřekvapil, nepovažuji jej za úspěšného ministra. Je třeba ale kvalitu ministrů posuzovat individuálně. Například paní Jourová byla kvalitní ministryní a nyní věřím, že bude dobře reprezentovat Českou republiku v Komisi. Popravdě, nevidím příliš rozdíl mezi ministry ANO a ČSSD.
Ve čtvrtek lídři EU jednali o právě uzavřené dohodě o ukončení bojů na Ukrajině, přijali společnou deklaraci boje proti terorismu a diskutovali o budoucnosti hospodářské a měnové unie. „ČR patří mezi země, které si nepřejí návrat hranic mezi členskými zeměmi. Volný pohyb osob je pro nás absolutní prioritou. Proto je třeba posílit kontrolu vnější schengenské hranice jako jedno z klíčových opatření právě v boji proti terorismu“, doplnil premiér Bohuslav Sobotka. Jaký je Váš názor?
S tímto názorem pana premiéra zcela souhlasím. Vnitřní hranice EU nelze omezit, tím by došlo k podkopání základních principů evropské integrace.
Hovoří se také o sbírání dat o cestujících. Letecké společnosti budou zřejmě vládám předávat údaje o pasažérech. Považujete opatření za nutné? Nemůže dojít ke zneužití informací?
Opět budu souhlasit, myslím, že dané opatření nebude výrazně omezovat životy a soukromí Evropanů. Bohužel žijeme v době, kdy terorismus je globálním problémem a je nutné s ním bojovat všemi možnými způsoby. Riziko toho, že někteří občané EU nyní vycestují např. do Sýrie, kde podstoupí v teroristických táborech výcvik a pak se budou chtít vrátit zpět do Evropy, je značné. A je třeba tomuto zabránit.
Kdy by mohlo začít nařízení platit?
Věřím, že si všichni zainteresovaní uvědomují vážnost situace a nařízení tak vstoupí v platnost v řádu měsíců.
Jaká jsou v plánu další opatření proti terorismu a která Vy považujete za nejdůležitější?
Hovoří se o silnější ochraně vnějších hranic Schengenského prostoru, dále narušení finanční podpory teroristů nebo zvýšení kooperace mezi členskými státy a policejními a justičními orgány EU, jako je například Europol a Eurojust. Za důležité považuji všechny, jak jsem již řekl, je třeba vyvinout maximální snahu v boji proti dnešním hrozbám a narušit celý systém teroristů.
Mezinárodní měnový fond schválil hospodářskou pomoc Ukrajině 17,5 miliardy dolarů, hovoří se až o 40 miliardách. Je to dostačující pomoc nebo byste preferoval vyšší částku?
Preferoval bych částku vyšší. Bylo by dobré, kdyby byl vytvořen jakýsi novodobý Marshallův plán a na základě něho pomoci Ukrajině, aby se vymanila z vlivu Ruska a stala se demokratickou zemí. Bohužel však zmiňovaná částka je asi maximem, které je dnes demokratický svět Ukrajině ochoten poskytnout.
Co tento výdaj znamená pro kasu Evropské unie. Můžeme si to dovolit?
Věřím, že ano. Je to pro dobrou věc.
Jak moc ohrožuje stabilitu EU přístup Řecka. Jsou nadějná jednání o vyrovnání dluhu? Proč nenechat Řecko mimo eurozónu?
V této věci mám jasný názor. Není možné Řecku za žádných okolností ustupovat. Vedlo by to pak k tomu, že radikální levicové strany v jiných evropských zemích by získali na podpoře, protože by se ukázalo, že jejich nátlaku EU ustupuje. To není možné připustit.
Kdy by mohlo začít nařízení platit?
Věřím, že si všichni zainteresovaní uvědomují vážnost situace a nařízení tak vstoupí v platnost v řádu měsíců.
Jaká jsou v plánu další opatření proti terorismu a která Vy považujete za nejdůležitější?
Hovoří se o silnější ochraně vnějších hranic Schengenského prostoru, dále narušení finanční podpory teroristů nebo zvýšení kooperace mezi členskými státy a policejními a justičními orgány EU, jako je například Europol a Eurojust. Za důležité považuji všechny, jak jsem již řekl, je třeba vyvinout maximální snahu v boji proti dnešním hrozbám a narušit celý systém teroristů.
Mezinárodní měnový fond schválil hospodářskou pomoc Ukrajině 17,5 miliardy dolarů, hovoří se až o 40 miliardách. Je to dostačující pomoc, nebo byste preferoval vyšší částku?
Preferoval bych částku vyšší. Bylo by dobré, kdyby byl vytvořen jakýsi novodobý Marschallův plán a na základě něho pomoci Ukrajině, aby se vymanila z vlivu Ruska a stala se demokratickou zemí. Bohužel však zmiňovaná částka je asi maximem, které je dnes demokratický svět Ukrajině ochoten poskytnout.
Co tento výdaj znamená pro kasu Evropské unie. Můžeme si to dovolit?
Věřím, že ano. Je to pro dobrou věc.
Jak moc ohrožuje stabilitu EU přístup Řecka. Jsou nadějná jednání o vyrovnání dluhu? Proč nenechat Řecko mimo eurozónu?
V této věci mám jasný názor. Není možné Řecku za žádných okolností ustupovat. Vedlo by to pak k tomu, že radikální levicové strany v jiných evropských zemích by získali na podpoře, protože by se ukázalo, že jejich nátlaku EU ustupuje. To není možné připustit.
zdroj: ParlamentníListy.cz